Profil de Cdt24801

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

samedi 15 décembre 2018 22:29

Waarom zou volgens jou Orange de mogelijkheid tot het verkrijgen van een modem-only moeten invoeren?

Ik heb deze rubriek aangemaakt om wat te brainstormen en ideeën onder de gebruikers te verzamelen over het al dan niet nuttig zijn van het beschikbaar stellen door Orange van een modem- only waaraan men dan (alles op eigen risico natuurlijk) een eigen router moet plaatsen.

Let the beast go zou ik zeggen ... Smiley heureux

Pisteur vétéran

• 

11K  messages

il y a 7 ans

@Cdt24801 zou de modem only presenteren voor vooral een business klant die eigen netwerk(ken) gebruiken. Ook voor de mensen privaat klant onder ons die graag met eigen router willen werken zonder dubbele NAT te verkrijgen en die hun eigen netwerk willen opstarten. Het zou voor die mensen ideaal zijn om zo natuurlijk verder te werken. En dan heb ik het niet enkel over de wifi maar ook met de LAN verbindingen want , ook al is het niet aan mij besteed , je kan er zoveel meer mee met een modem only. 

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

Als ikzelf het algemeen bekijk zie ik het zo: de huidige modem/router combinatie wordt door Orange geleverd en heeft zeer beperkte instelmogelijkheden. Dat is bewust gedaan omdat de grote meerderheid van de klanten (zonder denigrerend te willen klinken) niet over de benodigde technische knowhow beschikt om met kennis van zaken diep in de configuratie te gaan graven.

Op zich dus een goede zaak.

Maar daardoor blijven de gebruikers die WEL over deze kennis beschikken in de kou staan: je kan zoveel meer uit een netwerk halen als je diep kan gaan in de configuratie.

Aangezien dat volgens mij niet enkel voor businnes klanten zou weggelegd mogen zijn ben ik dus van mening dat dit ook voor de gewone particulier beschikbaar zou moeten zijn. De particuliere klant zou de keuze moeten krijgen om ofwel een combinatietoestel te verkrijgen (weinig instelmogelijkheden maar je kan ook weinig misdoen) ofwel een modem-only en voor de rest trekt ge uw plan (uiteraard op uw eigen verantwoordelijkheid en kosten).

Zo, dit is mijn persoonlijke mening Smiley heureux

Guerisseur confirmé

• 

363  messages

il y a 7 ans

+1

Bij Telenet en Proximus is het mogelijk om je eigen router achter die van de provider aan te sluiten, met publiek IP en dus zonder de nadelen van dubbele NAT.
Enkel Orange klanten die de Compal kabelmodem gekregen of gevraagd hebben kunnen MAC passthrough gebruiken om een publiek IP op hun eigen router te krijgen.

Indien Bridge Mode / MAC Passthrough op de Askey Siligence kabelmodem geactiveerd kan worden is een modemwissel overbodig.
De Askey Siligence TCG300 kabelmodem ondersteunt deze functionaliteit in de standaard firmware.
Zie http://www.askey.com.tw/pdf/TCG300.pdf "Transparent Bridging between CPE and RF interface" en http://192.168.0.1/BridgeMode.asp

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Jerre

Zou ge die asp pagina op uw eigen router eens een screenshot van kunnen maken? Hier een link zetten naar een IP adres intern aan uw eigen LAN, dat marcheert niet hoor .... Smiley triste

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Jerre  schreef:

... knip ...
Indien Bridge Mode / MAC Passthrough op de Askey Siligence kabelmodem geactiveerd kan worden is een modemwissel overbodig.
De Askey Siligence TCG300 kabelmodem ondersteunt deze functionaliteit in de standaard firmware.
Zie http://www.askey.com.tw/pdf/TCG300.pdf "Transparent Bridging between CPE and RF interface" en http://192.168.0.1/BridgeMode.asp

De reden dat ze dat eruit gehaald hebben is eenvoudig: als je daar aan kunt prutsen zonder dat je goed weet wat je doet kunt ge de boel ferm verkl*ten .... Zie mijn redenering in mijn inleiding of eerste post.

Ik ben het wel met u eens dat een andere firmware uploaden (op aanvraag, vanuit Orange) het omwisselen naar een andere modem overbodig maakt.

Guerisseur confirmé

• 

363  messages

@Cdt24801192.168.0.1 is het standaard adres, ik heb dit niet aangepast.

Als je MAC passthrough activeert verlies je de toegang niet, firmware en config updates blijven ook mogelijk.

Screenshot_20181216-023849.png

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Jerre  schreef:

@Cdt24801192.168.0.1 is het standaard adres, ik heb dit niet aangepast.

... knip ...

Ja natuurlijk, dat is het interne IP adres van uw modem zelf, uw gateway. Jij logt in op uw eigen modem om die pagina te zien. Maar dat is (vanzelfsprekend) een adres intern aan uw eigen LAN. Dat adres is trouwens hetzelfde bij ALLE Orange klanten.

Het zou nogal wat geven moest ik hier het interne adres van uw router intikken in mijn browser en dan op uw modem/router terechtkomen ... of nee, op die pagina van ALLE Orange modems/routers ...

Daarvoor is NAT in het leven geroepen ....

Chef pisteur

• 

87  messages

il y a 7 ans

Klinkt heel redelijk, maar lijkt me commercieel niet zo goed. Je gaat immers ook bij mensen die zeer goed technisch onderlegd zijn het gevoel creëren dat als een en ander niet goed werkt het de fout van Orange is. Dan kan het doorschuiven van de zwartepiet gebeuren en gaat er ook bij de helpdesk van Orange nutteloze tijd verloren. 

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Herihor

Waarom denk je dat? Uw mening is natuurlijk evenveel waard als de mijne, maar ik denk het tegenovergestelde. Gebaseerd op mijn ervaring en die van collega's.

Chef pisteur

• 

87  messages

Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, maar ik kan me indenken dat er een en ander fout kan gaan.  Laat ons zeggen dat dit het verschil IOS en Android is: het ene is eenvoudig, maar niet eindeloos manipuleerbaar en zeer veilig, bij het andere krijg je een veelvoud aan opties, maar met veel minder veiligheid. Ik ben het type dat als ik met een auto rij hij me gewoonweg naar mijn bestemming zonder hapering moet brengen en waarbij ik de motor niet hoef onder handen te nemen. Het is dus een verschil van hoe je met technologie wil omgaan...

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Herihor

Akkoord met uw redenering. Daarom dat een systeem met modem-only enkel geschikt is voor onderlegde personen die graag zelf de controle hebben en met kennis van zaken weten wat ze doen. En daar ook de verantwoordelijkheid voor willen dragen.

Apprenti pisteur

• 

4  messages

In mijn modemconfiguratie zie ik de functie DMZ host:

"DMZ host

By creating a DMZ host you can define a device on your local network as the single receiving end of all incoming Internet traffic.

This function can be useful in complex cases of port mapping for instance for:

•  certain games on the Internet
  • certain videoconferences
  • certain bi-directional VPNs
  • to re-route all the Internet traffic to another router

To use the DMZ host, you should first ascribe a fixed IP address to your local device."

Als ik dat zo lees, lijkt het me dat ik hetzelfde kan bereiken op die manier? Of zijn er belangrijke verschillen? Daar wordt met de nodige waarschuwingen gewerkt alleszins.

1 pièce jointe

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@mvereecken

Het is inderdaad niet echt hetzelfde. Als je uw Orange router in DMZ modus zet met het adres van uw eigen router die eraan hangt, dan is dat adres nog steeds een intern adres uitgedeeld door de DHCP van de Orange router. En voor dat adres zijn dus ALLE poorten gewoon opengezet ...

Als uw router het ondersteunt kun je hem in bridge mode zetten en dan uw eigen router erachter hangen. In dat geval zal uw eigen router wel een publiek IP krijgen en werk je hetzelfde als zou je een modem-only van Orange hebben.

Om volledig met uw eigen router te werken zijn er dus maar twee opties:

1. Je hebt een modem-only van Orange.
  2. Je hebt een modem/router combo van Orange maar je kan het routergedeelte in bridge mode zetten. En dat kunnen ze niet allemaal. Blijkbaar enkele modellen wel.

Dus, DMZ: blijf er af ...

Pisteur expérimenté

• 

17  messages

il y a 6 ans

Dit is het enige dat me (en vele anderen die ik ken) momenteel tegenhoudt om over te schakelen naar Orange. Als je een beetje "gevorderd" gebruiker bent is het absoluut noodzakelijk je eigen netwerk te kunnen beheren zoals je dat zelf wenst. Mijn huidige Proximus modem staat in Bridge mode en mijn eigen Ubiquity/Unify Gateway en AP's verzorgen de rest. Dit voornamelijk omwille van uitgebreide domotica toepassingen. Dus Orange .. Als jullie ons gevorderde gebruikers als klant wensen biedt hier dan heel snel een oplossing voor aub ! Modem only of modem die in Bridge kan gezet worden is dus dringend nodig !

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Tokn59 

Helemaal mee eens. Men wil alles onder strikte controle houden waardoor er geen ademruimte is voor gevorderde gebruikers.

Het is wel een feit dat deze groep slechts een zeer klein deel van de gebruikers uitmaakt en dat sommige gebruikers best tegen zichzelf beschermd worden, maar inderdaad, een open fomule met clausule "op eigen risico en eigen verantwoordelijkheid" zou een optie kunnen zijn.

Grand Sage

• 

4.1K  messages

Ugh iedereen !

Dit een heel interessant en constructieve gesprek ! Ik geef het meteen door aan het LOVE management team ! 🙂

Totem wenst jullie veel success voor 2020 !

Totem's zonnegroeten,

Totem

Pisteur expérimenté

• 

17  messages

Als andere optie zie ik de mogelijkheid om de Orange modem bv adres 192.168.0.1 te geven, dan kabel naar 2de router die via DHCP IP adres krijgt van de Orange modem in de range 192.168.0.2 --- 254 en op zijn beurt DHCP server speelt voor het interne netwerk in bv de range 192.168.1.1-254. De tweede router zou dan statische IP adressen kunnen "uitdelen" ... DNS en dergelijke dienen dan ook in de tweede router geconfigureerd te worden. Thoughts ?

Ervaren verkenner

• 

7.2K  messages

@Tokn59  schreef:

Als andere optie zie ik de mogelijkheid om de Orange modem bv adres 192.168.0.1 te geven, dan kabel naar 2de router die via DHCP IP adres krijgt van de Orange modem in de range 192.168.0.2 --- 254 en op zijn beurt DHCP server speelt voor het interne netwerk in bv de range 192.168.1.1-254. De tweede router zou dan statische IP adressen kunnen "uitdelen" ... DNS en dergelijke dienen dan ook in de tweede router geconfigureerd te worden. Thoughts ?

Dat is nu al gewoon mogelijk. Hang een eigen router aan de Orange modem/router en je hebt wat je hierboven beschrijft. Met dien verstande dat de DNS op de tweede router naar de eerste moet verwijzen. Het is in de eerste router dat dan de echte DNS moeten geconfigureerd worden.

Pisteur confirmé

• 

7  messages

@Cdt24801 

Wat ik nog niet begrijp is waarom de DMZ optie (indien beschikbaar op alle modems) geen goede optie is.

Als ik het goed begrijp uit de documentatie zorgt de DMZ configuratie ervoor dat de Orange router alle verkeer naar 1 intern IP doorstuurt, zonder dat je expliciet port forwarding moet instellen op deze Orange router.

Je eigen interne router heeft dan een wel een privaat IP adres, waardoor je double NATting zal hebben, maar je moet slechts 1 maal port forwarding regels instellen (op je eigen router). Je zegt zelf in een antwoord op een van de vorige posts dat inderdaad alle poorten dan openstaan naar je interne router. Dat is net wat we willen... Met andere woorden:

Orange modemrouter in DMZ met public ip —-> eigen router met statisch intern IP van modemrouter ——> interne toestellen met intern IP gekregen van eigen router 

VPN, webserver, UPNP gaat allemaal werken in deze setup. Het enige verwaarloosbare nadeel is dat je IETS performantieverlies hebt door de dubbele NATting, maar het zou me sterk verwonderen dat je dat verschil zal merken, of zelfs kan meten (een paar milliseconden, misschien?).

Wat zijn concrete setups die volgens jou niet meer werken of meer beheer vereisen in zo’n DMZ setup?

—————————

@mvereecken welke modem / router is dat waar je de DMZ kan instellen? De nieuwe Siligence?

Apprenti éclaireur

• 

1  message(s)

il y a 5 ans

Ik denk dat dit veel problemen zou kunnen geven. Mensen gaan misschien sneller geneigd zijn om zelf alles te voorzien met het idee dat het dan bijvoorbeeld goedkoper zou zijn. Doordat ze er niet genoeg van kennen gaan ze beginnen prutsen en gaat dit problemen geven. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor mensen die er wel veel van kennen een grote stap vooruit zou zijn maar hoe weet je op voorhand of iemand er veel van kent of niet... Het heeft voor- en nadelen. 😉

Pisteur expérimenté

• 

26  messages

il y a 5 ans

Om aan bandwidth prioritization te doen. 

Op zich kom ik prima toe met 100 Mbps, maar het is vervelend dat één toestel alle bandbreedte naar zich toe kan trekken. Bijvoorbeeld: de snelheid waarmee een PS4 een update downloadt kan niet gelimiteerd worden. Als iemand tegelijkertijd aan het streamen is (youtube, netflix) is er niet genoeg bandbreedte over.

Met bandwidth prioritization kan je per IP adres instellen wat prio heeft op iets anders. 

Loading...