annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

AccesPoint installeren, 2 utp-poorten nodig?

Topic gestart op: 08-12-24 07h58

Antwoorden: 15 antwoorden

JasperR
Gewaardeerd verkenner

AccesPoint installeren, 2 utp-poorten nodig?

OPGELOST

Hey iedereen,

Wij hebben sinds een tijdje internet en digitale tv van Orange.

Onze bekabeling in huis komt binnen op de zolder, via de gevel. Op de zolder hangt dan ook onze modem, vanuit die modem gaat een utp-kabel en coax-kabel naar onze woonkamer op het gelijkvloers, die kabels zitten vervolgens in onze tv-box.

De wifi dekking op het gelijkvloers is ondermaats. Ik weet dat Orange hiervoor wel extra abonnement opties heeft, maar dit is uiteraard tegen bijbetaling, en dan kom ik uiteindelijk terug duurder uit als bij Telenet. Bij Telenet hadden we wel goed internet maar daar waren een acces-point en extender gratis in begrepen.

Bij de installatie van de Orange diensten zei de technieker dat we misschien nog zouden kunnen opteren om zelf een acces-point aan te schaffen met wifi6. Hier komt nu de vraag:

Moet ik dan een acces-point kopen met meerdere utp-poorten? 

Zodat ik op het gelijkvloers de utp-kabel van de modem (zolder) in de accespoint kan steken en dan vanuit die acces-point een utp-kabel naar de tv-box?

Ik had al een acces-point gekocht (BrosTrend AX3000 Access Point WiFi 6), maar het werd me al snel duidelijk dat ik hier niet veel mee ben, vermits ik de utp-kabel dan hier in zou moeten steken en dan heeft mijn tv-box geen internet verbinding meer.

Of zie ik dit verkeerd?

Alle tips welkom, of suggesties voor een acces-point of router eventueel?

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

Als je enkel wifi in de living wil, dan

• wifi op de modem uitschakelen
  • het access point dat je nu hebt in de living installeren
  • mesh heb je niet nodig - je hebt minimum 2 toestellen voor een mesh nodig

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
15 ANTWOORDEN 15
Gregory
Wijze
Wijze

Als je enkel wifi in de living wil, dan

• wifi op de modem uitschakelen
  • het access point dat je nu hebt in de living installeren
  • mesh heb je niet nodig - je hebt minimum 2 toestellen voor een mesh nodig
0 pluimen
JasperR
Gewaardeerd verkenner

Ik heb nu de modem wifi uitgeschakeld en de accespoint nog eens opnieuw ingesteld en in een apart stopcontact gestoken. (had hem eerst in een verdeelstekker zitten).

Nog eens even afwachten wat dit geeft 😉

Wat is nu eigenlijk het nut van die aparte 2.4ghz en 5ghz signalen?

Wij verbinden hier thuis zelf met 2 iPhones, laptop, draadloze all-in-one printer en een internetradio. Bij elk apparaart kijken welke van de 2 de beste verbinding geeft?

De printer, laptop en radio staan dichtbij (binnen de 5 meter) de accespoint, de smartphones variëren uiteraard.

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

>Ik heb nu de modem wifi uitgeschakeld en de accespoint nog eens opnieuw ingesteld >en in een apart stopcontact gestoken. (had hem eerst in een verdeelstekker zitten).

Apart stopcontact of verdeelstekker speelt geen rol - is toch met de modem verbonden via een ethernet kabel 

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Sommige apparaten - hp printers vb - kunnen niet op de 5 GHz band verbinden.  Als het dezelfde SSSID is, geeft dit soms problemen - niet kunnen verbinden

2.4 GHz gaat verder en is trager

5 GHz gaat een stuk vlugger maar minder ver

Ik weet graag met welke snelheid ik verbonden ben

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Mesh, van het engels voor onder andere malienkolder 

Vermaasd netwerk - Wikipedia

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen