annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Email versleuteling

Topic gestart op: 22-02-19 04h29

Antwoorden: 2 antwoorden

Infin
Rekruut scout

Email versleuteling

Ik heb sinds kort mijn internetaansluiting bij Orange. Nu zag ik dat de bevestigingsmail van mijn aanvraag niet versleuteld werd door Orange. Ik probeer meer kennis op te doen inzake cyberveiligheid en vraag me af of dit kwaad kan. Ik merk ook mails van Cambio (met mijn factuur) die niet versleuteld zijn. De nieuwsbrief van Cambio is dan weer wel versleuteld. Hetgeen ik hierover op het net vind, verontrust me toch wel. 

Labels (3)
0 pluimen
2 ANTWOORDEN 2
Totem
Grote Wijze
Grote Wijze

Ik heb sinds kort mijn internetaansluiting bij Orange. Nu zag ik dat de bevestigingsmail van mijn aanvraag niet versleuteld werd door Orange. Ik probeer meer kennis op te doen inzake cyberveiligheid en vraag me af of dit kwaad kan. Ik merk ook mails van Cambio (met mijn factuur) die niet versleuteld zijn. De nieuwsbrief van Cambio is dan weer wel versleuteld. Hetgeen ik hierover op het net vind, verontrust me toch wel.

Ugh @Infin,

 

Hou er rekening mee dat sommige e-mails door partners namens Orange kunnen worden verzonden en de beveiliging van de verzending wordt gegarandeerd door Orange of door de partner zelf.

 

Voor de factuur in kwestie wordt de e-mail verzonden door een partner die de herkomst van dergelijk email beveiligt.

 

Als iemand hetzelfde soort email van een andere locatie (ex.phishing mail) in de wereld probeert te verzenden, wordt het door de meeste goed geconfigureerde e-mailserver (niet onder controle van Orange) geweigerd.

 

Dit eerste beveiligingsniveau wordt momenteel als voldoende beschouwd voor dit soort communicatie om toch klantvriendelijk maar beveiligd te blijven!

 

Natuurlijk kan er in de toekomst een extra beveiligingsniveau worden toegevoegd, inclusief handtekening- en / of coderingsmogelijkheden als het risiconiveau groter wordt

 

Vriendelijkheid is de grootste kracht

🏹 Totems Groet 🏹

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Infin

Het versleutelen van e-mail is geen eenvoudige taak. Niet zozeer het versleutelen zelf, maar de gerechtigde ontvanger moet het nog kunnen lezen ook, en de techniek is alles behalve gestandaardizeerd.

Moesten we allemaal hetzelfde e-mailprogramma gebruiken was dat allang opgelost, dan wordt dat ingebouwd in het programma zelf.

Een voorbeeld daarvan is GMail. Ale mails verzonden door en ontvangen door GMail zijn versleuteld. Maar stuur met GMail een mail naar een andere mailclient en het is gewoon open en bloot.

Dus zolang ieder zijn eigen ding doet is er meer moeite voor nodig. Een mogelijkheid is bvb dat zender en ontvangen elk dezelfde versleutelingstool gebruiken. Het nadeel daarvan is dat je dat dan moet afspreken met iedereen aan wie je een versleutelde mail wil sturen en omgekeerd ga jij ook van iedereen die u een versleutelde mail wil sturen de vraag krijgen om dezelfde tool te gebruiken.

Zoals je ziet is het geen eenvoudige en straightforward materie ...

 

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen