annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Guest wifi instellen op Mesh

Topic gestart op: 11-02-23 10h06

Antwoorden: 10 antwoorden

Phoene
Gewaardeerd verkenner

Guest wifi instellen op Mesh

Beste,

sedert deze week heb ik de omschakeling gemaakt naar het internet van Orange. De installatie (op zolder) is vlekkeloos verlopen. Echter in de living hadden we geen wifi en heeft de installateur een Mesh Wifi beneden aangesloten. Nu wou ik de wifi voor bezoekers instellen. Boven op zolder bij de modem is dit perfect gelukt. Enkel slaag ik er niet in om de bezoekerswifi ook beneden te ontvangen via de Mesh Wifi.

Iemand enig idee hoe ik dat kan instellen?

 

Alvast bedankt!

Phoene 

Labels (1)
0 pluimen
10 ANTWOORDEN 10
Pletse
Gewaardeerde genezer

@Phoene 

Sla me niet dood als ik verkeerd ben 😁 maar ik heb het net even gecheckt op m'n eigen mesh en ik denk dat de Mesh wifi van Orange maar 1 SSID (wifi naam) uitzend en dit zowel op de 2.4Ghz als de 5Ghz frequentie. Meestal is dat MeshWifixxxxxx tenzij de mesh de originele Orange SSID heeft overgenomen tijdens de configuratie. (Orange-xxxxx). De guest kan dus niet worden uitgezonden een mesh module.

Met andere woorden, als jij op zolder de guest kunt ontvangen, dan zal dat zijn omdat je wifi modem deze nog uitzend en niet de wifi mesh module.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van de guest wifi. Dit is het eerste wat ik uitschakel bij gelijk welke particulier. Dit zorgt enkel voor een extra bezetting op de wifi frequenties met extra kans op storing. Dit is bovendien bij 90% van de mensen voor niks nodig want ik veronderstel dat je enkel de wifi code gaat geven aan mensen die je vertrouwd?
Een guest netwerk is vooral handig voor restaurants of café's waar ze klantenverkeer en zakelijkverkeer wensen gescheiden te houden (meer uit veiligsheidsoverwegingen, dat bvb de klant niet plots foto's kan beginnen printen op de printer van de zaak 🤣).

Maar dit is en blijft natuurlijk mijn mening.

Phoene
Gewaardeerd verkenner

Ik heb inderdaad gemerkt dat ik maar 1 signaal binnenkrijg en dat is de originele Orange SSID. Voor mij ging het niet om de guest optie zelf maar ik heb een robotstofzuiger die enkel op 2.4Ghz werkt. Dus had ik de guest ingesteld op 2.4Ghz zodat ik kon kiezen voor 2.4 omdat er nu automatisch voor de 5 gekozen wordt.

Ik kan op zolder de guest ontvangen omdat daar de originele model staat. Ik slaag er niet in om de Mesh een 2de vrij te kiezen 2.4 GHz signaal te laten doorsturen 

Als ik naar de instellingen van de Mesh surf zie ik wel dat de 2.4 & de 5 toekomen op dezelfde naam maar kan ik er niets wijzigen.

 

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Wat de guest wifi betreft, @Pletse Voordeel is dat ze niet aan je router config geraken - al hebben ze daar dan wel een password voor nodig

Ik gebruik die wel - bij bezoek zet ik die een paar uur aan - gaat automatisch uit na de door mij ingestelde tijd.

Verder ben ik wat paranoïde - op mijn wifi kunnen alleen maar toestellen waarvan ik het MAC address in de router vast heb gezet.  Buren, etc geraken niet op mijn wifi, zelfs met het password.

Voor mijn guest wifi is er geen MAC address check - maar die gaat hoogstens een uur of 4, 5, 6 aan afhankelijk van hoelang ik denk dat het bezoek blijft

Het klopt dat de Orange Mesh maar 1 SSID heeft voor de 2.4 en de 5 GHz samen. - Hier al eens gelezen

Of je al dan niet een guest wifi kunt instellen weet ik niet - in de manual staat er niks over, maar in deze van de Siligence vind ik er ook niks over en die heeft wel een guest wifi 

Internetprobleem: Orange helpt je | Orange België

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Normaal moet de tweede module de configuratie van de eerste (master) module automatisch overnemen in een mesh

Wat je kan doen is de stroom van deze beneden eens afzetten, minuut wachten en terug aan

Indien dit niet lukt - stappen van @Josette volgen : Internetprobleem: Orange helpt je | Orange België

 

Phoene
Gewaardeerd verkenner

Heb deze eens uitgeschakeld en terug opgestart en blijf hetzelfde signaal krijgen. De guest komt dus blijkbaar niet door via de Mesh. Misschien kan deze maar 1 signaal doorgeven?

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen