Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 10-04-25 12h21
Antwoorden: 2 antwoorden
Hallo,
Ik gebruik de ingebouwde WiFi van de Orange modem/router en daarnaast heb ik ook nog 2 access points. Deze hebben 3 verschillende SSID's (om te kunnen zien met welke AP ik verbonden ben), zo werkte het ook toen ik voorheen een Telenet modem/router had. Maar bij de Orange modem/router heb ik een vervelend probleem.
Bijvoorbeeld: ik ben verbonden met de SSID van de modem/router en kan alles bereiken (internet en alle interne IP's), ik stap dan naar buiten of boven en men GSM of laptop schakelt over naar de desbetreffende SSID (van de Cisco AP's) en alles blijft bereikbaar. Maar als ik dan terug naar binnen/beneden stap en opnieuw verbinding maak met de SSID van de Orange modem/router kan ik enkele minuten geen interne IP's bereiken (destination host unreachable). Op dat moment kan ik wel het internet bereiken, surfen en dergelijke lukt perfect, maar het lokale netwerk lijkt onbereikbaar. De DSN server krijg ik van de modem/router via DHCP en die staat juist op 192.168.0.1, de modem/router zelf dus.
Voorheen (Telenet router) had ik dit probleem niet, de AP's hebben nog steeds dezelfde instellingen, maar sinds ik de Orange router heb heb ik dit porbleem elke keer, consequent. Na enkele minuten verbonden te zijn geweest me de SSID van de Orange modem/router werkt het magischerwijs plots wel terug en kan ik alle interne IP's opnieuw bereiken.
Ik dacht, misschien wil de router de pakketten nog steeds naar één van de AP's stuurt omdat men gsm daar het laatst gezien was, en na enkele minuten update de ARP tabel en lukt het dan weer wel. Maar als dit waar zou zijn, dan zou ik toch ook porblemen ondervinden met het bereiken van het internet? Of niet?
Heeft iemand op dit forum ooit iets gelijkaardigs meegemaakt? Of iemand een vermoeden waaraan dit zou kunnen liggen?
Hallo Tommy, bedankt voor je antwoord.
Alle AP's hebben een fixed IP met 192.168.0.1 als gateway. Het zijn Cisco AIR-CAP3702I-E-K9 AP's waarop de officiële autonomous firmware geflasht is (weliswaar oudere, maar zéér degelijke toestellen dus). En alles werkt perfect zolang ik daarmee verbonden ben. Het is pas wanneer de Orange router opnieuw 'overneemt' om het zo te zeggen, dat ik minuten lang geen enkel intern IP kan bereiken en dan plots terug wel. En bij de omschakeling van Telenet naar Orange is buiten de SSID namen niets anders aangepast in de config van de AP's (geen puntjes mogelijk bij Orange voor 2.4 en 5.0 te differentiëren, en mijn licht autistisch brein kon het niet zien dat er SSID's mét en zonder puntjes bestonden 😅 ).
De 3 SSID's zijn een bewuste keuze, en ben ook blij dat ik dit gedaan heb want zo kan ik makkelijker troubleshooten als er problemen zijn. Zoals nu het geval is. DHCP gebeurd volledig door de Orange Router, de interne DHCP functionaliteit van de Cisco's staat uit, dus alles zit in 192.168.0.0/24. En opnieuw, het probleem lijkt niet bij de AP's te zitten. Ik heb nog niet getest om van AP (buiten) naar Orange router (gelijkvloers) naar AP (1e verdiep) te stappen en te kijken of ik dan interne connectiviteit terugkrijg als ik de trap op ga. Ik test het vanavond eens...
Ik kan ook de SSID van de Orange router eens toevoegen op die Cisco AP's zodat het allemaal één SSID is, al was het maar om te testen of dat inderdaad verschil maakt. Opnieuw, ik test het vanavond eens...
Heb jij (of iemand anders...) nog een idee waar ik eens naar moet kijken?
Of weet iemand of je de ARP tabel van de Orange router on-demand kunt clearen via die web GUI? Zelf vond ik het niet meteen, maar misschien kijk ik er over of zoek ik op de foute pagina's.
Dag Lars,
Ik kan niet direct een antwoord geven waarom dit eerder wel werkte bij Telenet.
Er ontbreken me nog enkele gegevens:
- Hebben je AP's een vast IP? Indien niet, stel dat dan zeker in op bv de 192.168.0.2 en de 192.168.0.3 en point zowel de gateway als DNS server naar de 192.168.0.1. Je mag ook de DNS server direct naar bv. 8.8.8.8 routen (of een andere public DNS)
- Waarom zou je überhaupt 3 verschillende SSID's willen, enkel maar om te kunnen zien op welke AP je verbonden bent? Dit zou in theorie geen probleem mogen zijn als al je toestellen binnen dezelfde IP-range zitten, maar in de praktijk ligt dat vaak anders. (zeker als je verschillende merken toestellen combineert) Verschillende SSID's gebruik je voornamelijk om bv een guest netwerk te voorzien, of op één bepaalde SSID enkel met WEP/WPA beveiliging te werken terwijl je op een andere met WPA2/WPA3 gaat werken
MVg
Tommy