Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 28-06-21 17h38
Antwoorden: 9 antwoorden
Hoi hoi,
Ik wilde recent poorten open zetten via mijn router maar bemerkte dat deze optie greyed out was. Als ik deze aanklikte kreeg ik de vraag om te switchen naar een 'public adress' (ofzoiets). Dit was vorige keer dat ik iets trachtte te forwarden volgens mij niet het geval.
Ik zou namelijk graag de poorten openen die in de bijlage vermeld worden. Enig idee wat te doen?
Alvast bedankt!
En waarom moet mijn IP plots public worden terwijl dit voorheen niet zo was?
Een shared IP is ook public. Maar aangezien dit gedeeld wordt met meerdere aansluitingen, gaat een port forward hier niet werken. Je moet het zien als 2 huizen in de straat met hetzelfde huisnummer: de postbode weet dan niet bij welk huis te zijn om een brief af te leveren.
Hiervoor ga je dus van een public shared IP moeten overschakelen naar een uniek public IP. Zodat de postbode meteen weet waar de brief naartoe moet.
Of om het een beetje anders te verwoorden: een shared IP is public op het niveau Orange. Een dedicated IP is public bij u thuis.
OK. Ik vind het gewoon erg vreemd dat deze melding vroeger nooit verscheen.
Het zou best kunnen dat je voordien steeds een dedicated IP had. Een standaard abo heeft geen fix IP. Dat kan (maar moet daarom niet) steeds wijzigen ...