Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 11-01-25 09h36
Antwoorden: 5 antwoorden
De laatste maanden valt internet vaak weg.
Gisteren is er een Orange technieker langs kwam voor de installatie van de modem. Deze liet die weten dat er een slecht signaal op de coax kabel (aftakkabel) zat en dat ik een nieuwe kabel moet leggen (zelf aankopen en zelf leggen).
Nu ik het zelf aan bekijken was, had ik hier toch nog enkele vragen over.
Op de site van Wyre vind je de zaken waar je rekening mee moet houden bij een aansluiting. Link
Dank je wel!
Hey @Tom85
1. Het kan zijn dat je dropkabel (kabel van de aansluiting op straat naar binnen) al geruime tijd, van mindere kwaliteit is/was maar omdat er steeds meer en meer signaal over de kabel gezonden wordt, dat deze dus niet meer voldoet.
2. Dit kan uitgesloten worden door ze te vervangen en nogmaals het signaal te testen. In de meeste gevallen doen techniekers dit tenzij ze al visueel kunnen zien dat de coax kabel van een oudere generatie is en al z'n beste tijd heeft gehad.
3 & 4. Een nieuwe kabel doortrekken in een bestaande wachtbuis kan een moeilijke klus zijn. Soms is het gemakkelijker om de kabel via de gevel naar de plaats van de modem te trekken (buitenshuis) en daar dan naar binnen te boren.
Een volledige nieuwe kabel voorzien via de wachtbuis naar de straat is ook een mogelijkheid, echter moet je kabel dan klaarliggen/klaarzitten op de plaats waar er moet aangesloten worden.
Vermits je spreekt over een kabel die op zolder binnenkomt veronderstel ik dat je dropkabel van je gevel thv je zolder hangt naar een paal op straat. Als je dan ondergronds wil gaan werken zul je de kabel tot bovenaan de paal moeten leggen (en waarschijnlijk een deel van het voetpad opengooien).
Technieker was voor de installatie binnen en buiten. Signaal coax uitlezen, nieuwe modem hangen, nieuw system paswoord tonen en buiten. Er werd vastgesteld dat het signaal een 'sorry' opleverde bij het uitlezen, maar er werden geen verdere acties ondernomen om wat uit te sluiten.
Er hangt en dropkabel vanaf de paal aan de overkant op straat tot aan de gevel en vanaf de gevel is deze dan afgetakt en loopt zo via de zolder naar binnen.
Via een gevel en achter de regenpijp is een optie. Echter loopt ook de bekabeling van de zonnepanelen via deze weg. Deze zitten in een aparte buis, maar toch de vraag of dit alsnog storingen kan opleveren indien de bekabeling van de zonnepanelen en de coax kort bij elkaar liggen?
De wachtbuis ondergronds ligt klaar en komt vlak naast men modem uit. Maar begrijp ik goed dat er bij een nieuwe kabel geen kabel moet voorzien worden tot aan de straat, maar tot aan de overkant van de straat inclusief de hoogte van de paal?
Gebruiker | Aantal |
---|---|
11 | |
2 | |
1 | |
1 | |
1 |