annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

TCG300 modem geeft incorrecte fixed IP adressen

Topic gestart op: 22-03-25 00h53

Antwoorden: 3 antwoorden

mbbs1024
Veteraan verkenner

TCG300 modem geeft incorrecte fixed IP adressen

Ik in de modem geconfigureerd dat een aantal toestllen een vast IP adres moeten krijgen, door ze in de lijst Static IP assignment (Modem DHCP static lease) te zetten.
De laatste tijd zie ik echter regelmatig dat die toestellen een ander IP adres toegewezen krijgen.
Dat is redelijk lastig, omdat mijn domotica controller deze toestellen dan niet meer ziet, en ik daarmee mijn airco en CV en afstandsbedieningen van een aantal slimme schakelaars niet meer vanuit mijn domotical systeem kan bedienen.

De modem herstarten, of uitzetten hielp vroeger, maar nu niet meer, de toestellen blijven na een reboot van de modem steeds maar een verkeerd adres toegewezen van de modem.
Ook het uitzetten en terug aanzetten van de toestellen helpt niet.

Hoe kan dat verholpen worden ?
Ik heb ook al een paar maal vastgesteld dat als ik de printer/scanner gebruik, dat na het scannen van een paar pagina's, de WiFi compleet uitvalt voor een paar minuten, dat lijkt me ook al niet zo normaal, en had ik vroeger ook niet.
De modem is al jaaaaren oud, zou Orange om die reden de modem vervangen ?

Ik wil wel niet dat ze ineens ook de

Labels (4)
0 pluimen
3 ANTWOORDEN 3
Gregory
Wijze
Wijze

heb dit hier ook al een paar keer gelezen - static IP in de modem geconfigureerd gaat af en toe mis

Ik heb twee NAS met een static IP en werk op een andere manier

In de modem de DHCP range zetten op vb 192.168.0.100 >> 192.168.0.254

Dan heb je 192.168.0.2 >> 192.168.0.99 voor fixed (static) IP's 

De static IP's in de apparaten vast zetten, ie in de apparaten een fixed IP zetten

Mjin twee NAS drives hebben 192.168.0.11 en 192.168.0.12

Op mijn hoofd mesh (als access point geinstalleerd) heb ik een fixed ip gezet van 192.168.0.2

Heb dit van in den beginne gedaan - ook met een siligence (TCG300) modem - nooit problemen gehad

Als je een andere modem wil - moet je Orange contacteren.  Wij (klanten) kunnen daar geen beslissing in nemen

 

 

0 pluimen
mbbs1024
Veteraan verkenner

Ik heb net als jij, de dhcp range beperkt, zodat ik zoveel mogelijk apparaten zelf een vast IP adres kan geven, in het apparaat zelf.
Helaas is het in een aantal apparaten, zoals de smart termostaat, en in de WiFi modules van de airco, niet mogelijk om daar een vast IP adres in te zetten, en moet dan dan via de router gebeuren.

Die deelt de laatste tijd meer en meer verkeerde IP adressen uit, zodat ik die dingen niet meer kan bedienen via mijn Home Assistant domotica systeem.

Dat zal dan maandag bij de Orange klantendienst vragen om een andere router dan veronderstel ik´
De router heeft jaren perfect gewerkt, maar de laatste begint hij toch meer en meer steken te laten vallen.

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Good luck, then

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen