annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

TP-Link router verstoort internet voor andere apparaten

Topic gestart op: 11-12-20 11h33

Antwoorden: 4 antwoorden

Peter-S
Ervaren verkenner

TP-Link router verstoort internet voor andere apparaten

Hallo,

Ik zit met een vreemde situatie die ik niet kan verklaren. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Omdat mijn Orange modem op een onhandige plek staat, gebruik ik een TP-Link WR841N (v14) als enige bron van wifi. De rest van mijn netwerk is bekabeld.

De Orange modem staat in router mode en hierop is DHCP dan ook actief. 
In principe zou de TP-link router dan op AP mode moeten staan met DHCP uitgeschakeld, maar toch krijgen mijn verboden apparaten geen IP toegewezen. Daarom staat hij nu in router mode met DHCP uitgeschakeld. De WAN poort van de TP-link router wordt dus niet gebruikt.

Omdat de dekking van mijn wifi toch niet optimaal was, heb ik deze verplaatst naar de bovenverdieping achter een switch. Dat werkte een aantal uren goed, maar telkens wanneer er zwaar gebruik wordt gemaakt van de wifi, verslechtert de verbinding enorm op de andere apparaten die bekabeld zijn aangesloten op dezelfde switch. Dit was gisteren goed merkbaar met de PS4 en voicechat. Mijn stem viel de hele tijd weg en mijn controller inputs haperden. Trek ik de patchkabel uit de TP-link router, is het probleem onmiddellijk opgelost.

Oud netwerkschema:

Orange modem -> switch 1 -> switch 2 -> digibox en chromecast
                                             -> laptop (bekabeld)
                                             -> switch 3 -> PS4
                                                                -> Computer
                                             -> TP-Link router

 

Nieuw netwerkschema:

Orange modem -> switch 1 -> switch 2 -> digibox en chromecast
                                             -> laptop (bekabeld)
                                             -> switch 3 -> PS4
                                                                -> Computer
                                                                -> TP-Link router

 

De switches zijn allemaal van het type TP-Link TL-SG105. 
Het IP adres van de router is ingesteld op 192.168.0.11 (maar dit zou niks mogen doen, want DHCP staat uit?)
De DHCP server van de Orange modem is ongewijzigd (192.168.0.100 - 192.168.0.199).

Zit ik ergens met een lus of ligt het gewoon aan de instellingen van de TP-link router? 

Zie bijlage voor een schematisch overzicht.

Labels (2)
0 pluimen
4 ANTWOORDEN 4
Peter-S
Ervaren verkenner

Helaas, het probleem is nog altijd aanwezig.

Ik heb weliswaar de router werkende gekregen in AP mode, maar zodra er wat wifi verbruikt wordt (speedtest, youtube, iets verzenden via whatsapp) krijg ik gigantisch veel lag op de PS4. 

Heb vandaag zelfs een nieuwe dedicated AP in plaats van de router gezet. Het probleem blijft hetzelfde. 

Daarna heb ik een kabel van 20 meter rechtstreeks tussen de Orange modem en de switch getrokken. Maakt geen verschil.

Ik heb ook andere toestellen dan mijn PS4 gecontroleerd, maar buiten een ping die omhoog schiet richting 80 à 100 ms kon ik niks speciaals vaststellen.

De samenvatting is dus: als mijn PS4 en de draadloze router / AP dezelfde switch delen, heeft de PS4 enorm veel lag. Voicechat valt weg en controller inputs bij online games komen niet door. Als iemand suggesties heeft: ik hoor ze graag, want ik weet totaal niet meer waar ik moet zoeken.

0 pluimen
Peter-S
Ervaren verkenner

De oorzaak is gevonden. 

De PS4 controller verbindt draadloos met de PS4 op 2,4Ghz. Raad eens waar mijn router stond: vlak naast de PS4. 

 

Het leek dus op online lag, maar het was dus gewoon de verbinding met de PS4 controller die verstoord werd door het wifisignaal er vlak langs. Mijn headset is ook op de controller aangesloten, en daarom viel mijn stem dan ook weg. 

 

De router staat nu een paar meter verder en het probleem is opgelost!

Rubenceup
Ervaren verkenner

Blij dat je het hebt kunnen oplossen!

0 pluimen
Peter-S
Ervaren verkenner

Hopelijk maak ik er geen gewoonte van om mijn eigen topics te beantwoorden, maar ik heb het nu nog eens geprobeerd in AP mode met de patchkabel in de WAN poort en dat lijkt te werken.

Ik dacht dat de WAN poort enkel nodig was wanneer DHCP aanstond, maar blijkbaar klopt dat niet?

Eens de router in AP mode staat, valt er niks meer aan te passen van DHCP, IP ranges of dergelijke. Alles is uitgegrijsd. Maar bon, het werkt 🙂 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen