annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

TPlink Archer C2 v1.1 router als Accesspoint inschakelen

Topic gestart op: 17-04-21 08h41

Antwoorden: 7 antwoorden

Curtje
Aspirant verkenner

TPlink Archer C2 v1.1 router als Accesspoint inschakelen

ik heb één van uw topics gelezen en ingesteld , kan mijn TPlink wel bereiken via Wifi netwerken, maar er is geen internetverbinding. Ik heb de UTP kabel van de Orange router (tcg300) aan de lan poort TP aangesloten en een UTP verbinding van de lanpoort naar mijn PC Desktop verbonden. In het overzicht Orange staat 2 maal Lan verbinding met adres 192.168.0.11 (desktop)en mijn vast ip adres van de Tplink unknow.  192.168.0.2. Orange router 2,4Ghz op kanaal 11 en TP Link op kanaal 6 (1 is te veel gebruikt). Lokaal netwerk Lan Orange is 192.168.0.1 en Range DHCP server is ingesteld op 192.168.0.2 tot 192.168.0.254

Graag wat bijkomende info waarom er geen internetverbinding is vanuit mijn tplink ? Mogelijke oorzaak....

Wat als je deze op 5 Mhz kanaal zet? Welke vaste kanalen dien je dan best te gebruiken...

Alvast dank voor jullie reakties

Labels (1)
0 pluimen
7 ANTWOORDEN 7
Cdt24801
Wijze
Wijze

Hoi  @Curtje 

Er is zeker iets mis met uw configuratie want tweemaal hetzelfde IP adres, dat is zeker niet correct.

Laten we beginnen bij het begin. Ik begrijp uw uitleg niet helemaal, daarom hier eerst hoe je verbindingen moeten zijn:

De modem/router van Orange dient aangesloten te worden aan de kabel die binnenkomt, maar dat zal wel in orde zijn.

Vervolgens, wanneer je een eigen router gebruikt, dien je een UTP kabel vanuit een LAN poort van het Orange toestel aan te sluiten op de WAN poort van uw eigen router, dus niet op een LAN poort.

Vervolgens dien je in de settings van uw eigen router het subnet mask aan te passen: dit mag niet gelijk zijn aan dit van de Orange router. Deze laatste staat standaard op 192.168.0.X en dat mag je dus niet gebruiken op uw eigen router. Verander in uw eigen router het derde cijfer door iets anders, dat kan gaan van 1 tot 254, vrij te kiezen. Zoniet ga je conflicten hebben. Bijvoorbeeld 192.168.5.1

Uw eigen toestellen , verbonden aan uw eigen router gaan dus een adres krijgen in de vorm van 192.168.5.X

kijk eerst dit alles eens na, pas het desnoods aan, herstart heel de boel en laat dan eens weten wat het resultaat is.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Curtje 

Wat betreft uw WiFi: 

De keuze tussen 5 GHz of 2,4 GHz dien je te baseren op uw eigen omgeving.

  • 5 GHz is sneller en krachtiger maar heeft een kleinere reikwijdte (lees: wordt gemakkelijker tegengehouden door hindernissen zoals een muur)
  • Niet alle toestellen ondersteunen 5 GHz. De meeste moderne toestellen wel, behalve veel domotica toestellen, die werken dikwijls nog enkel op de 2,4 GHz
  • 2,4 GHz is trager, maar de reikwijdte is een stuk groter. En alle toestellen zijn compatibel met 2,4 GHz

In de 2,4 GHz ben je vrij beperkt in uw kanaalkeuze. Dat weet je, vermits je enkel kanaal 1, 6 of 11 mag gebruiken.

in de 5 GHz heb je dat probleem niet, er zijn veel meer kanalen en die storen elkaar niet. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat weer radars en andere krachtige toestellen ook van de 5 GHz gebruik maken en dat die toestellen voorrang hebben. Daartoe is DFS actief, wanneer in uw buurt een radar actief is zal uw router dat merken en vanzelf van kanaal veranderen.

Vermits je met twee routers werkt kan je dus eigenlijk vier WiFi netwerken uitstralen: twee op 2,4 GHz en twee op 5 GHz. Mijn advies: geef die allevier een andere SSID, zo kun je steeds zelf kiezen waarmee je verbinding maakt. Het paswoord mag voor alle vier hetzelfde zijn.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Curtje 

Ik zie eigenlijk nu pas in uw titel dat je uw eigen router als AP wil configureren. Sorry, daar had ik over gekeken.

Nu, alles wat ik hierboven schreef blijft geldig, behalve dat je het subnetmask moet aanpassen. Dat doe je dus niet, je moet de router functionaliteiten uitzetten. Dat doe je door de DHCP functie uit te zetten.

Al de rest van wat ik schreef blijft geldig.

Kort samengevat, als je van een eigen router een AP wil maken:

  • Een UTP kabel van de Orange router (LAN poort) naar de eigen router (WAN poort)
  • In de eigen router DHCP uitzetten
  • WiFi mag blijven. Kanaal, SSID en paswoord naar wens aanpassen.
  • Alle client-toestellen, ongeacht waar en hoe ze aansluiten, zullen een IP adres van de Orange router krijgen.
Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Curtje
Aspirant verkenner

Beste

Ik lees op meerdere plaatsen dat je LAN LAn dient te gebruiken om geen tweede netwerk te maken..?(zie oa bijlage)

Mijn orange router is 192.168.0.1, mijn tplink heb ik vast ip adres 192.168.0.2 genomen en dhcp en nat uitgeschakeld...mijn pc desktop krijgt adres van orangerouter 192.168.0.11, ik kan via ssid wel netwerk TP link inschakelen maar heb dan geen internetverbinding....? Toch proberen met WAn ingang?

Grtjs Curtje

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen