annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vaste IP voor LAN

Topic gestart op: 06-11-19 09h34

Antwoorden: 11 antwoorden

mikomi
Gewaardeerd verkenner

Vaste IP voor LAN

OPGELOST

Goede morgen iedereen

Ik zit met een zeer vervelend probleem, ik heb thuis 2 een Philips HUE hub en een Rasberry Pi met Home Assistant die ik op een fixed IP heb geplaatst via hun corresponderend MAC adres.

Na het herstarten van de orange modem krijgen deze apparaten de gevraagde IP adressen.
Maar na X - aantal tijd krijgen ze plots nieuwe IP adressen niet overeenkomstig met de gevraagde.

Hierdoor kan ik mijn verlichting niet meer schakelen, enz.
Als ik m'n modem dan herstart dan krijgen deze toestellen weer wel de juiste IP.

Zeer vervelend.
Weet iemand raad? Is mijn modem defect? of moet ik nog iets extra instellen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

@mikomi 

Heb persoonlijk  de MAC adressen naar vaste ip nog niet gebruikt, kan daar moeilijk over oordelen

Ik denk dat je best de apparaten die een vast IP adres nodig hebben zodanig configureert ( op de apparaten zelf, zoals je vb een computer kan configureren om een vast IP adres te hebben)
Geef ze vb een adres onder de 100 ( eg 192.168.0.10, 192.168.0.11, etc)

Daarna je DHCP begin op 101 zetten en je einde op 254

Lease time kan je gerust op 86400 laten staan

Niet vergeten van te klikken op toepassen (apply)
En ten slotte network restart

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
Cdt24801
Wijze
Wijze

@mikomi 

Je zegt dat je een hub hebt waaraan je een vast IP adres hebt toegekend. Nochtans, een hub heeft per definitie geen IP adres want het is een dom apparaat dat niets anders doet dan hetgeen het binnenkrijgt langs alle poorten weer buiten sturen.

Ik heb eens op de naam van dat ding gegoogeld en inderdaad, het is dus een bridge en geen hub. Heel groot verschil. Een bridge is een intelligent toestel dat verkeer kan sturen en regelen.

Maar dat terzijde. De kern is het veranderen van het IP adres.

Ik ga ervan uit dat je dat op de beide toestellen zelf hebt ingesteld want voor zover ik weet kun je dat niet in de router van Orange zelf doen. Maar hier komt dus mijn vraag aan u: is dat ook zo? Of vergis ik mij en heb je dat op de router zelf zo ingesteld?

Opmerking, het is misschien in uw ogen mierenneuken, maar op een modem stel je niks in. Dat doe je op een router. Het toestel dat je van Orange hebt staan is een combinatietoestel, de ene kant is modem en de andere kant is router. Het is van mij een beetje beroepsmisvorming, maar als (gepensioneerde) ITer is het van belang om alles bij de juiste naam te noemen anders zijt ge naast mekaar aan het praten.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


mikomi
Gewaardeerd verkenner

Mijn excuses voor de verkeerde benamingen 🙂

Het is inderdaad een Hue Bridge en de instellingen zijn inderdaad voor de router in het Orange combi toestel.
Nu heb ik dit niet ingesteld op die toestellen maar wel op de Orange router. Daar is een sectie "fixed ip" waar ik een IP kan opgeven en een bijhorend MAC adres. De router deelt bij een reboot wel degelijk de juiste IP adressen uit aan die 2 toestellen maar na verloop van tijd, zonder aan de instellingen ofzo te komen krijgen deze 2 een nieuwe IP.

Ik deed vroeger hetzelfde bij Proximus en daar bleven ze hun IP behouden, gezien ik hier nergens iets kan terugvinden van iemand met dezelfde problemen veronderstel ik dat het wel degelijk moet lukken bij Orange ook.

Ik vond dit trouwens ook in de handleiding op pagina 23
(zie https://www.orange.be/sites/b2c/files/modem_internet_mdu_nl.pdf)

Alvast bedankt!

 

Leden met de meeste pluimen