annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Waarom zou volgens jou Orange de mogelijkheid tot het verkrijgen van een modem-only moeten invoeren?

Topic gestart op: 15-12-18 23h29

Antwoorden: 44 antwoorden

Cdt24801
Wijze
Wijze

Waarom zou volgens jou Orange de mogelijkheid tot het verkrijgen van een modem-only moeten invoeren?

Ik heb deze rubriek aangemaakt om wat te brainstormen en ideeën onder de gebruikers te verzamelen over het al dan niet nuttig zijn van het beschikbaar stellen door Orange van een modem- only waaraan men dan (alles op eigen risico natuurlijk) een eigen router moet plaatsen.

Let the beast go zou ik zeggen ... Smiley Vrolijk

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Labels (3)
44 ANTWOORDEN 44
Cdt24801
Wijze
Wijze


@Tokn59  schreef:

Klopt wel maar ik zou dan toch opteren voor een "at your own risk" optie die kan aangezet worden waarbij "de klant" indien het fout loopt afziet van een recht op (gratis) support en hem/haar dus enkel de RESET knop rest ...


Dat is een redenering waar ik ook achter kan staan.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Tokn59
Ervaren verkenner

Dit is het enige dat me (en vele anderen die ik ken) momenteel tegenhoudt om over te schakelen naar Orange. Als je een beetje "gevorderd" gebruiker bent is het absoluut noodzakelijk je eigen netwerk te kunnen beheren zoals je dat zelf wenst. Mijn huidige Proximus modem staat in Bridge mode en mijn eigen Ubiquity/Unify Gateway en AP's verzorgen de rest. Dit voornamelijk omwille van uitgebreide domotica toepassingen. Dus Orange .. Als jullie ons gevorderde gebruikers als klant wensen biedt hier dan heel snel een oplossing voor aub ! Modem only of modem die in Bridge kan gezet worden is dus dringend nodig !

Cdt24801
Wijze
Wijze

@Tokn59 

Helemaal mee eens. Men wil alles onder strikte controle houden waardoor er geen ademruimte is voor gevorderde gebruikers.

Het is wel een feit dat deze groep slechts een zeer klein deel van de gebruikers uitmaakt en dat sommige gebruikers best tegen zichzelf beschermd worden, maar inderdaad, een open fomule met clausule "op eigen risico en eigen verantwoordelijkheid" zou een optie kunnen zijn.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
mbbs1024
Veteraan verkenner

De reden dat ISP's en telecom operatoren een hoop functies van hun modem/routers weghalen is om zoveel mogelijk helpdesk calls te vermijden, omdat ze in bepaalde functies bugs gevonden hebben die de fabrikant niet direct of enkel tegen betaling van duizenden € wil oplossen, en om het eigen netwerk te beschermen tegen hacking en fraude.

Men zou bvb aan klanten die meer functies willen, een soort overeenkomst kunnen laten ondertekenen waarbij ze verklaren dat ze zich bewust zijn dat door met deze uitgebreidere funkties te knoeien, ze hun eigen netwerktoegang kunnen verknoeien, en dat als ze dat vanaf dan helpdesk calls betalend zullen zijn.
Onder deze voorwaarden, zouden ze eventueel een firmware kunnen krijgen waarbij deze funkties geaktiveerd zijn.

Zulke zaken vergen echter een aantal IT aanpassingen in de beheerssystemen, en elke aanpassing in zulke IT systemen kost ook weer duizenden Euro's.
Mogelijk rekent de modem/router fabrikant ook extra licentiekosten aan om deze meer feature rijke firmware te mogen gebruiken, en is er bij iedere firmware upgrade door Orange engineering, een extra firmware release te testen, vooraleer die naar de klanten uitgerold wordt.
Het is dus niet zomaar even een andere firmware in je modem/router pushen.

Vooraleer men zoiets doorvoert, wordt door het management vooraf een business case gevraagd, waarbij er gekeken wordt of deze extra kosten ook iets opbrengen, als er geen extra opbrengsten tegenover staan, en/of als het niet invoeren van deze funktionaliteit niet tot gevolg heeft dat een hoop klanten weglopen, worden deze kosten niet gemaakt, zo simpel is het.

0 pluimen
Riddle
Aspirant verkenner

@mbbs1024

Dit is net de reden waarom ze een echte modem only moeten aanbieden. Dan spreken we niet over settings aanpassen e.d. Gewoon een stand-alone modem met 2 knoppen: diagnose en reboot. De rest mag gelockt zijn voor de techniekers van Orange. Dan kan je als eindgebruiker niks kapot doen en is het voor de helpdesk ook simpel. sluit je pc eens rechtstreeks aan op de modem, werkt het? Dan ligt het niet aan ons!

En wil je de gewone consument weg houden, dan vraag je voor de modem only een eenmalige administratieve vergoeding van 10€. Iedereen wat een modem only nodig heeft zal dit zonder problemen betalen, iedereen wat er niet genoeg van kent zal dit niet betalen, en zo zorg je dat enkel de mensen het nemen die weten waarmee ze bezig zijn.

Voor mij zijn de hoofdredenen voor modem only eigenlijk simpel:

  • Stabieler (minder complex dus minder dat stuk kan gaan);
  • Makkelijker te debuggen (doordat AP, switch, router en modem gescheiden zijn kan je door te zien hoever je in de ketting geraakt beter pinpointen waar het probleem zit)
  • All in one router voldoet niet voor mij (geen vlan support)
0 pluimen
Leden met de meeste pluimen