Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 16-11-20 08h39
Antwoorden: 21 antwoorden
Update Mesh
Uiteindelijk is er een technieker langs geweest en zonder boe of baa de toestellen vervangen. Hij zij ook dat er veel problemen met die mesh toestellen zijn van Orange. dus alles werkte terug goed. Helaas duurden het slechts 10 dagen. terug problemen. 1 mesh toestel waarvan het oranje lampje niet brandt. toestel verzetten, dichter, verder, herstarten. Niets helpt. zal maar weer eens proberen de help te bellen, dus we zijn weer weg voor 2 weken. bij mij komt stilaan het woord waardeloos in me op.
@Bruke ik zit exact in hetzelfde schuitje. Het zou fijn moest je hier updates blijven posten. Ik zal hetzelfde doen. Waardeloos is absoluut de juiste term voor dit systeem. Ik heb vandaag de nodige screenshots gemaakt om mijn dossier naar Orange toe te onderbouwen. 3 mesh modules:
Modules 2 en 3 waren op 6/12 voor het laatst verbonden met de modem. Vandaag voor de zoveelste keer alles gereset. Module 3 is al opnieuw van het netwerk losgekoppeld!
Er is wel degelijk een fundamenteel verschil tussen een (goed werkend) mesh systeem en enkele AP's op strategische plaatsen.
AP's zijn allemaal onafhankelijk en stralen een eigen netwerk uit. Dikwijls ook met allemaal een eigen SSID. Overgaan van het ene AP naar het andere tijdens een verplaatsing in de ruimte is afhankelijk van het toestel hoe goed het daarmee omgaat (daarmee bedoel ik dus de foon of tablet, ook laptop natuurlijk). Mijn foon bijvoorbeeld is daar heel slecht in en blijft vrij halsstarrig aan het eerste netwerk vasthouden.
Een mesh systeem, en of die nu draadloos of bekabeld aan de router hangen maakt niet uit, vormen één groot netwerk. Bij een wandeling door de woning gaan de clients probleemloos van het ene naar het andere toestel switchen omdat het dus hetzelfde netwerk is. Dat is dus veel diepgaander dan alle AP's hetzelfde SSID te geven, dat blijven aparte netwerken. Voorwaarde is wel dat elk mesh station permanent met minstens twee andere stations in draadloos contact is. Permanent in die zin dat wanneer één post uitvalt, al zijn verkeer door twee andere posten kan overgenomen worden zonder dat er onderbrekingen voorkomen. Dat is het principe van een mesh.
@Cdt24801 bedankt voor de ongetwijfeld goed bedoelde verduidelijking. Misschien heeft Bruke er wat aan.
Om mijn eigen situatie kort te schetsen: ik ben goed op de hoogte. Zowel ikzelf als mijn schoonmoeder zijn klant bij Orange voor vast internet. Ik beheer beide netwerken. Ik zit vooral op dit forum om mijn hart te luchten over het slechte Orange mesh systeem, en omdat er geen echte technische ondersteuning blijkt te bestaan.
Ik woon zelf in een nieuwbouwwoning waar overal netwerkkabel ligt. Ik installeerde 3 TP-Link access points (EAP225). Deze zijn alle 3 bekabeld aangesloten, en worden centraal beheerd door een Omada controller. Dit zijn dus echt access points, die wel allemaal op 5 Ghz werken en dezelfde SSID uitzenden. Perfect netwerk met fast roaming, ....
Bij mijn schoonmoeder ligt er geen netwerkkabel, en koos ik voor een draadloos mesh systeem. 3 mesh modules voor €100 leek op papier een mooie deal, maar in de praktijk is het een nachtmerrie.
Mijn punt was gewoon dat je in mijn ogen voor een mesh systeem gaat bij gebrek aan netwerkkabel voorzieningen. Als je daar wel over beschikt, zie ik geen enkele reden om voor een draadloos mesh systeem te kiezen.
Ik ben blij voor u dat het bij u zo goed naadloos werkt, want dat is nu juist het essentiële verschil tussen AP's en mesh: de al dan niet naadloze overgang (een soort roaming als je wil). Bij een (kwalitatieve) mesh is die gegarandeerd, bij AP's niet.
En ik kan u zeggen, bij mij thuis (AP's) werkt de naadloze overgang niet goed, toch niet voor mijn foon. Vandaar dat ik alle netwerken een ander SSID gegeven heb zodat ik manueel zelf switchen. Moesten ze allemaal hetzelfde SSID hebben ben ik de sigaar ...