annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wifi snelheid 4,96 mbps !??

Topic gestart op: 18-11-23 05h21

Antwoorden: 8 antwoorden

Ronny_Dierick
Gewaardeerd verkenner

Wifi snelheid 4,96 mbps !??

Sinds enige tijd is ons internet er erg op achteruit aan het gaan. Wat lange tijd een aangename ervaring was, is nu gekeerd naar frustratie en ergernis. Niets lijkt het ook maar enigszins te verbeteren. Zaken als de modem laten heropstarten of het wifi-signaal door de modem laten optimaliseren veranderd niets.

Toeval wil dat we omstreeks dezelfde periode een nieuw apparaat in het gamma van Orange ontdekten door een email van Orange, namelijk de wifi-boosters.

Waar we vroeger op identiek dezelfde plaats snelheden (via wifi) haalden van 70 à 80 mbps, heel soms zelfs over 90 mbps, halen we nu een schrale 15mbps. De slaapkamer, die net boven de modem is gelegen behaalde met gemak 50mbps, nu slechts maximaal 4,96 mbps, 2,15 mbps en 0,28 mbps. 3 snelheidtesten uitgevoerd met een interval van enkele minuten.(zie screenshots)

Screenshot_20231118-034031.png

 

 Dit is niet meer normaal. Ofwel heeft modem, 4 jaar na installatie, zijn beste tijd gehad en moet er nieuwe modem worden geplaatst... Ofwel wordt er bij Orange aardig wat ge-throttled om ons wifi-boosters aan te smeren.

Ik hoop echt dat het toeval is dat dit gebeurd sinds de periode dat we de mail ontvingen in verband met de wifi-boosters, en een technisch defect blijkt.

Wanneer kunnen jullie die komen oplossen???

0 pluimen
8 ANTWOORDEN 8
Gregory
Wijze
Wijze

Beste manier om de snelheid te testen is met een bekabelde verbinding tussen PC en modem - er mag wel een Giga Switch tussen zitten

Je kunt storing hebben van andere apparaten

Best is op de modem de SSID (naam van wifi netwerk) van de 2.4 GHz en de 5 GHz een andere naam te geven

2.4 GHz gaat verder maar minder snel.  Op de iPhone is er een Airport Utility.  Daarmee kun je de netwerken scannen, zien welke er zijn en hun sterkte.  Zo zie je ook of kanalen 1, 6, 11 gebruikt worden door de buren

5 GHz gaat sneller maar minder ver

Ik heb de volgende snelheden op wifi (heb wel mijn eigen Mesh) en ook geen boost, dus max 150 Mbps

2.4 GHz ; 85 down, 14 up

5 GHz: 144 down, 12 up

Je moet wifi eens testen op verschillende plaatsen (ook eens zien met Airport utility voor de sterkte)

Ronny_Dierick
Gewaardeerd verkenner

Bedankt voor de informatie Gregory. Bekabeld heb ik nog niet kunnen testen, maar om de mogelijke storing(en) tussen modem en het ontvangende toestel te minimaliseren ben ik letterlijk naast de modem gaan staan. Dit waren de resultaten, al lijkt me dat ook niet normaal.

Downloadsnelheid: 17,8 mbps

Uploadsnelheid: 7,47 mbps

De buren hun netwerk is meestal zichtbaar maar met heel laag ontvangst. De afstand tussen onze woningen (buitenmuur tot buitenmuur) bedraagt ongeveer 20 meter.

Kanalen 6 en 11 heb ik ook beide geprobeerd zonder enige verandering. Ik heb nog een 3e geprobeerd maar weet niet meer of dit kanaal 1 was of een ander.

Ook aan u dank voor de informatie en geboden hulp.

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Je moet de snelheid eerst bekabeld testen, @Ronny_Dierick 

kan zijn dat het zo traag binnenkomt.  Vraag ook even aan de buren. Dan kan de snelste wifi ook geen wonderen doen.

Eens proberen met apple airport utility 

Als je een Android phone hebt

 

 

Ronny_Dierick
Gewaardeerd verkenner

@Gregory Zo had ik het nog niet bekeken. Als het inderdaad traag binnenkomt... De snelheidsproblemen zijn al enige tijd komen opdagen maar zag vandaag onderweg naar de apotheek dat er aan het begin van de straat (waarschijnlijk sinds gisteren of nog maar enkele dagen) dat er van die grote, ronde rollen dikke rode kabel liggen. Als ik mij niet vergis is dat kabel van Telenet, en zou wel eens perfect kunnen aansluiten bij uw mogelijke verklaring. Als ik morgen ok ben zal ik morgen in de namiddag het eens testen met een bekabelde verbinding. Het enige bizarre zou dan wel zijn dat voorheen er geen 'probleem' was en de snelheid wé tot net over 90mbps ging, zelfs op de laptop in de zetel wat ongeveer een dikke 3 meter is van zetel tot modem.

 

Ik laat jullie hier van zodra het is gelukt, hangt wat van mijn medische toestand af, zeker weten wat de bevindingen zijn met een bekabelde verbinding.

 

@Gregory en @patrick2 ,

Ook beide hartelijk dank om de tijd en moeite te willen nemen om een mogelijke oorzaak/oplossing te vinden. Persoonlijk ervaar ik in deze moderne tijden zeer zelden dat mensen nog de moeite nemen om anderen uit de goedheid van hun hart te helpen. 

Bij deze hiervoor een welgemeende "Dank u wel!"

Leden met de meeste pluimen