annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wifi sterkte/bereik en kostenloze oplossing van Orange?

Topic gestart op: 21-02-18 23h56

Antwoorden: 28 antwoorden

Funki
Gewaardeerd verkenner

Wifi sterkte/bereik en kostenloze oplossing van Orange?

Wifi (bereik) is bij ons thuis minder sterk sinds Orange internet.

Had voorheen het Basic Telenet abonnement en konden probleemloos boven streamen en Wifi gebruiken...Nu helaas zelfs al problemen om draadloze printer nog maar te gebruiken.

Volgens een collega zou Orange in dit geval als tegemoetkoming kosteloos zorgen voor een 'Wifi extender' of een 'Wifi repeater' of iets gelijkaardig zorgen.

Klopt dit? Iemand ervaring mee?

Labels (3)
28 ANTWOORDEN 28
Loco_Roko
Gewaardeerd verkenner

@lunaman 5ghz signaal is sneller maar gaat probleem niet oplossen, er is minder ruis op omdat meeste garageporten , microgolfoven's, telefoons, draadloos muis.... op 2.5ghz werken maar u signaal word kleiner dus u range verminderd. 

2de router kan je in netwerk ook gebruiken als range extender zonder snelheid verlies maar moet gewoon goed ingesteld zijn.

En welke channel je gaat gebruiken is afhankelijk van u buurt. Daarom is altijd beste om eerst scan te doen en dan te switchen. 

Thuis had ik ook niet voldoende aan telenet router, ik had ontvangst op 1ste verdiep en op 2de was ik zonder. Met andere router had ik dekking op 2 verdiepen maar op 3de niet Smiley Vrolijk  

lunaman
Gewaardeerd verkenner

@Loco_Roko 5ghz is sneller omwille van de hogere frequentie en bandbreedte daarnaast is de kans veel kleiner op storingen omdat er veel meer niet-overlappende kanalen zijn en de 5ghz band veel minder gebruikt is. Nadeel is zoals je zegt dat door de hogere frequentie de golven moeilijker door muren etc gaan. 

Dit is echter makkelijk op te lossen door een AP te verbinden met de modem.

Uiteraard dien je het minst druk bezette kanaal te kiezen in jouw buurt maar kies bij voorkeur uit de kanalen 1, 6 of 11 aangezien dit de enige kanalen zijn bij 2,4ghz die niet overlappen. Stel dat je kanaal 8 neemt en er zijn andere netwerken op kanalen 6 en 11 dan stoor je deze netwerken en vice versa.

Een router is overkill omdat je deze uiteindelijk zal moeten configureren zodat die zich gedraagt als een access point. Bijvoorbeeld DHCP uitzetten, NAT uitschakelen enzovoort. Reden dat iedereen altijd spreekt over routers ipv AP's voor dit soort zaken is in mijn ogen een marketing truuk om mensen een duurder toestel aan te kunnen smeren met functionaliteiten die je niet nodig hebt. 

Loco_Roko
Gewaardeerd verkenner

@lunaman je heb gelijk router is overkill om te gebruiken als AP maar ik vond router juist goedkopere oplossing. Voor 50€ kan je router kopen met snelheid van 866 Mbps en AP 70€ voor 866 Mbps. Smiley Vrolijk

lunaman
Gewaardeerd verkenner

Over de snelheid en stabiliteit van het internet van Orange kan ik alleen maar tevreden zijn. Ik haal zelfs meer dan de beloofde snelheid over wifi.

0 pluimen
Fox
Gewaardeerd verkenner

Inderdaad, volledig herkenbare situatie, ook bij ons! Ondanks verschillende opmerkingen en vragen naar het support team van Orange, zonder resultaat, hebben we ons dan maar zelf twee wifi-repeaters aangeschaft (kostprijs via actie van daglad = 2 x 29,75 EUR ipv 69 EUR/stuk in de winkel). Alles wekt nu zoals het moet, zowel boven als beneden in de verste hoeken van de woning, maar het is echt jammer dat men als klant van Orange verplicht is zelf naar oplossingen te zoeken op eigen kosten! Dit was zeker niet het geval bij onze vorige provider!

Leden met de meeste pluimen