annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

flybox 4G verminderd in datasnelheid

Topic gestart op: 03-08-20 20h27

Antwoorden: 15 antwoorden

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

flybox 4G verminderd in datasnelheid

Hallo,

graag wou ik de nodige informatie vragen over het 4G netwerk in moerbeke. Dit betreffende m'n flybox internetbronnetje in huis.

Ik heb deze nu denk ik bijna 2 jaar en ik had vroeger bij deze ontvangstkwaliteit RSRP -72dB RSPQ -5dB een stabiel datasnelheid van ongeveer 70Mbps
Sinds een tijdje had ik de indruk dat dit plots minderde, maar we gingen verhuizen naar een straat verderop in de gemeente en daar zal ik verder wel zien.

Nu we verhuisd zijn zit ik nog even dicht bij de mast, we spreken van een paar honderd meter.
Ik heb hier een ontvangst van -62dB en -3dB
Maar ik heb inderdaad steeds maar snelheden van max 30Mbps, meestal sterk schommelend rond de 26Mbps.

Waarom zijn die datasnelheden plots verlaagd. Dit is nogal zuur te noemen wetende dat het potentieel op 225Mbps zit in ideale omstandigheden. Maar hier degradeert het met de tijd. Ik had vroeger een snelheidsvoordeel ten op zichte van m'n telenet kabel vroeger en nu eigenlijk niet meer.
Is hier in de gemeente de boel gelimiteerd of zo en waarom? Kan er nog iets aan veranderd worden?
Ik wou nog een yagi antenne bouwen voor een nog beter ontvangst, maar duidelijk is er al niets verandering meer met die 10dB winst in ontvangst door enkel te verhuizen.

Ik zit op de zendmast 17873160 in moerbeke zelf, dit met zowel de beide gsm's als met de flybox 4G.

Alvast hartelijk dank voor de info 🙂

mvg !

 
 
 
Labels (1)
15 ANTWOORDEN 15
Anonymous
Niet van toepassing

@ShephyMoon heb je toevallig overdag tijdens de week niet meer snelheid dan s'avonds ???

heb van iemand gehoord die dat ook heeft dat die overdag meer snelheid heeft dan s'avonds en dat het is omdat het netwerk s'avonds meer belast wordt dan overdag voor internet, en moet zeggen, heb op m'n gsm eens paar dagen de snelheid getest van mijn 4G bij orange en merk dit ook op.

kan ook zijn door het warme weer dat er atmosferische storingen zijn, die signalen gaan ook allemaal door de lucht hé 😉 

moet ook wel bekennen, nu met het regenweer enzo heb ik ook de helft minder ontvangst dan tijdens de dagen dat het warm weer was.

0 pluimen
ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

Hoi,

ivm dat goede en slechte weer kan ik alleen het volgende zeggen vanuit mijn kennis uit de telecom.
Want het is eigenlijk omgekeerd 😉

Goed weer is eigenlijk niet zo goed voor je ontvangst.
Waarom in een snelle jip en janneke taal 🙂 :

Stel je hebt een antenne, die zend rond om rond als een bol de straling uit naar het oneindige. Bij goed weer heb je weinig of geen wolken.
Als het slecht weer is en er hangt een deken van wolken over de omgeving, dan kan dit als een soort reflector dienen en kaatsen de stralen terug naar beneden en terug via de grond naar de wolken, waardoor de eigenlijke afstand die kan afgelegd worden van z'n straling verder is.
Maw een groter bereik daardoor met de zelfde zendkracht

Daarom vroeger ook bij AM en FM ontvangst of algemeen radio-verkeer het leuker was omdat je bij slecht weer beter ontvangst had 😉

 
 
Anonymous
Niet van toepassing

ik ervaar net omgekeerde hier 😛 

maar dat er s'avonds op word beknibbeld is wel een feit.

0 pluimen
haelewyn
Leidende verkenner

Het belang van het weer in de ontvangst is uiterst miniem. De frequentie en de technologie die gebruikt worden is totaal anders dan bij AM ooit.

Maar vooral : de afstanden zijn geen honderden km zoals bij AM maar slechts enkele kilometers.

Een verschil van 10 procent zorgt dan maar voor enkele honderden meters winst, of is het andersom, verlies ? Glas half leeg of half vol...

Als je net op de grens zou wonen van een gebied inzake bereikbaarheid gaat de ontvangst gewoon niet goed genoeg zijn want verschillend weer is er altijd. Dat kan je niet veranderen. Maar zelf denk ik dat het weer erg weinig verschil maakt.

Je enige echte optie is dan om het signaal te gaan oppikken en versterken OF een andere technologie te kiezen. Voice over wifi bv. Voor de flybox : eventueel de antenne buiten plaatsen of hoog, aan een raam ?

Is daar niet een externe antenne bij te verkrijgen ?

Of automatisch bij 'geen ontvangst' doorschakelen naar je vaste lijn.

Dat kan je op de nieuwe GO abonnement door deze code gewoon te gebruiken als een telefoonnummer dat je zelf belt. Intikken en op 'bellen' duwen dus.

 **62* jouw nummer # 

Jouw gesprekken gaan vanaf dat moment naar je vaste lijn, iedere keer als je geen ontvangst hebt. Of : gebruik eventueel een prepaid nummer van een ander netwerk (!) als die betere ontvangst geeft in jouw huis. Bv nuttig in geval van een werk-abonnement.

Als je je ooit bedenkt : ##62#

 

0 pluimen
ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

Hoi,

het probleem is niet dat er geen ontvangst is, maar gewoon de snelheid tov enkele maanden geleden gehalveerd is. Ontvangst en zo is het zelfde geworden. Ik vermoed dus een genepen snelheid in onze regio sinds een tijdje, maar ik krijg geen klaar en duidelijk antwoord van Orange zelf daarop. Zeer frustrerend en ben er alles behalve happy mee. Je betaald evenveel voor iets wat ze plots halveren. Alsof je dus 1 euro betaald voor een appel en dan bij het krijgen er plots de helft van afsnijden. 😞

 
0 pluimen
Leden met de meeste pluimen