annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Instellingen van modem opslaan

Topic gestart op: 19-04-18 11h34

Antwoorden: 13 antwoorden

Shamrock
Gewaardeerd verkenner

Instellingen van modem opslaan

OPGELOST

Kan iemand mij vertellen hoe ik de instellingen van de modem kan opslaan. Ik heb op mijn thuisnetwerk een aantal services lopen die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. Daarvoor heb ik op de modem UPnP geactiveerd. Ik moet deze optie echter om de 2 à 3 dagen opnieuw aanvinken (zie bijlage). Ik weet niet hoe en waarom het telkens uitgeschakeld wordt maar dat is knap vervelend.

UPnP.JPG

 

Labels (3)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
TomN
Orange-werknemer

Hoi,

 

Als ik mij niet vergis dan verliest de Compal modem sommige van de instellingen na een herstart van de modem (heb hem ook een tijdje gehad en ik merkte toen ook dat bijvoorbeeld mijn Wi-Fi parameters terug naar dualband gingen, terwijl ik alleen 5Ghz aanzette).  Ik raad je aan eens te kijken wat de "uptime" is van de modem wanneer deze instellingen weg zijn.

 

Sowieso raad ik zelf UPNP af, gezien dit ook door andere dingen kan gebruikt worden dan jouw eigen services (malware, virussen, ... kunnen eens ze op jouw PC terecht zijn gekomen deze "deuren" zelf openen dan en toegang verlenen tot de informatie op jouw computer).  Je kan best zelf port forwardings regelen naar de IP's van het toestel dat je wenst te bereiken vanop het internet en de andere poorten mooi dicht laten staan en ALTIJD een firewall gebruiken.

 

Indien de modem regelmatig blijkt te herstarten, dan kan je best met de helpdesk contact opnemen om eens uit te zoeken waarom dit gebeurt.

 

Hopelijk heb ik je toch een beetje richting kunnen geven voor het oplossen van je probleem.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

13 ANTWOORDEN 13
TomN
Orange-werknemer

Hey Shamrock,

 

Fijn te horen dat ik je heb kunnen inspireren Man Vrolijk

 

Ik gebruik zelf ook Plex en ben er heel tevreden over 🙂

freeloader
Gewaardeerd verkenner

Nu, laat ons terugkeren naar het probleem voorhanden, want ook ik loop hier tegen aan.

UPnP schakelt telkens uit. Ik durf zelfs zeggen dat het gewoon niet werkt. Geen enkel apparaat in ons thuisnetwerk slaagt er in te configureren via UPnP. Ongeacht of het vinkje aan staat of niet.

De Orange medewerker die ik zonet aan de telefoon had, voor dit en andere problemen, vertelde me ook dat het een gekend probleem is. Maar dat het deze week niet ging opgelost zijn.

Als het al 1,5 jaar "deze week" niet opgelost wordt, wanneer dan wel?

0 pluimen
AssiaA
Orange-expert
Orange-expert

Nu, laat ons terugkeren naar het probleem voorhanden, want ook ik loop hier tegen aan.

UPnP schakelt telkens uit. Ik durf zelfs zeggen dat het gewoon niet werkt. Geen enkel apparaat in ons thuisnetwerk slaagt er in te configureren via UPnP. Ongeacht of het vinkje aan staat of niet.

De Orange medewerker die ik zonet aan de telefoon had, voor dit en andere problemen, vertelde me ook dat het een gekend probleem is. Maar dat het deze week niet ging opgelost zijn.

Als het al 1,5 jaar "deze week" niet opgelost wordt, wanneer dan wel?

@TomN: kan jij @freeloader verder helpen met zijn rooksignaal?

 

Tribe erop los!

 

Groetjes

Assia

0 pluimen
TomN
Orange-werknemer

@freeloader

Even losstaand van de informatie die je verkregen hebt voordien, om een goed beeld te kunnen vormen van je situatie. Hoe is je opstelling juist? Staat er per ongeluk tussen onze modem en jouw apparaten nog iets tussen? Een switch, PLC of dergelijke. PnP werkt enkel degelijk bij rechtstreekse aansluiting.

@AssiaA we'll try our best 🙂

freeloader
Gewaardeerd verkenner

Hey TomN,

Van modem/router naar PC:
Modem/router -> Linksys LGS124P (unmanaged switch) -> Linksys SE2800 (unmanaged switch) -> PC

Van modem/router naar NAS:
Modem/router -> Linksys LGS124P (unmanaged switch) -> NAS

Aan de switches kan het niet liggen, deze doen niks buiten als sterpunt werken in het netwerk. Ze sturen alle netwerkverkeer 1 op 1 door.
Nu, waarom zou het vinkje bij UPnP in de modem/router zelf telkens uitgezet worden?

 

Leden met de meeste pluimen