annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Waarom je in de 2,4 GHz band best voor kanaal 1 - 6 of 11 kiest

Topic gestart op: 06-10-19 21h39

Antwoorden: 2 antwoorden

Cdt24801
Wijze
Wijze

Waarom je in de 2,4 GHz band best voor kanaal 1 - 6 of 11 kiest

Ik heb recent een vraag gekregen om iets te verduidelijken en dat zal ik met plezier doen. Omdat deze informatie eigenlijk wel van algemeen belang is zal ik deze hier plaatsen.

Het is wel een beetje technisch, maar ook geen rocket science.

De vraag was: waarom wordt aangeraden om bij de keuze van een WiFi kanaal u te beperken tot kanaal 1, kanaal 6 of kanaal 11. Er zijn toch nog al die tussenligende kanalen?

Wel, dat heeft een goede reden. En die reden is: STORING !!

Ik zal u uitleggen waarom.

De 2,4 GHz band is vrijgegeven om er 11 WIFi kanalen in te mogen gebruiken (Er zijn regio's waar er 13 kanalen zijn, maar dat is nu voor ons hier in BE niet belangrijk). Elk van die kanalen heeft een eigen frekwentie en een bandbreedte. Die frekwentie is uiteraard voor alle 11 verschillend, maar de bandbreedte is voor allemaal 22 MHz.

Zo heeft kanaal 1 de frekwentie 2,412 Ghz, kanaal 6 heeft 2,437 GHz en kanaal 11 heeft 2,462 GHz. Als je de komma weglaat heb je MHz.

Als ju nu eens die 11 kanalen naast elkaar op een as zou zetten, onderverdeeld in MHz, dan zie je meteen dat al die kanalen elkaar overlappen. Dat zou je meteen ook merken als je bij kanaal 1 nog 10 keer 22MHz zou bijtellen. Dan kom je ver boven de 2,462 van kanaal 11 uit ...

Behalve dus 1 - 6 - 11. Dat zijn de enige drie die niet overlappen.

Zie ook de tekening onderaan deze post.

Maar dat is nog maar de helft van het verhaal. Ik zei dus in het begin: de reden is STORING. Welnu, storing heb je alleen wanneer je in uw buurt iemand hebt die een naburig kanaal gebruikt dat gedeeltelijk binnen uw eigen hokje van 22 MHz valt. Bijvoorbeeld jij  hebt kanaal 6 en uw gebuur gebruikt kanaal 7, 8 of 9. Kanaal 10 is op het randje, maar geeft toch nog storing omdat die 22 MHz niet helemaal scherp afgelijnd zijn. Dat kan technisch wel, maar dan zouden de WIFi zenders veeeel duurder zijn...

En wat als je met veel op hetzelfde kanaal zit hoor ik u al zeggen. Wel, dat maakt een heel groot verschil. Natuurlijk, met hoe meer je erop zit, hoe groter de belasting en hoe meer vertraging je KAN hebben, maar het is GEEN storing !!

Waarom niet? Wel omdat uw WiFi router een tweede signaal op hetzelfde kanaal herkent en met die andere router gaat praten. En ze gaan een beurtrol afspreken. Om de zoveel milliseconden jij en om de zoveel milliseconden ik. Uw signaal zal dus vertragen en een beetje verzwakken, maar het zal niet gestoord worden. Uw router moet niet telkens opnieuw en opnieuw zijn signaal uitsturen om het trachten erdoor te krijgen. Hij wacht netjes even tot het zijn beurt is en stuurt dan zijn pakketjes door terwijl de andere braafjes even wacht.

Wanneer uw WiFi router een tweede signaal op een naburig kanaal vaststelt, interpreteert hij dat als interferentie, dus storing. En wat gaat hij doen: hij gaat koppig blijven proberen om zijn eigen signaal erdoor te krijgen en zijn pakketjes blijven sturen en opnieuw sturen. Maar die andere gaat juist hetzelfde doen. Gevolg: beide kanalen zullen elkaar storen en leiden tot zwakke ontvangst met onderbrekingen.

OK, dat is de theorie erachter. In de praktijk hoeft het natuurlijk niet altijd dramatisch te zijn. Maar het is wel de realiteit... Maar als je dit goed gelezen en begrepen hebt, dan kies je steeds voor 1- 6 -of 11. En woon je in een drukke zone met heel veel WIFi, praat met buren. Laat hen dit lezen. Iedereen kan er maar wel bij varen.

Daarom ook dat in de 2,4 GHz het asociaal is om uw WiFi bandbreedte op 40 MHz te zetten. Want welk kanaal je dan ook kiest, je hebt gegarandeerd conflict met uw buren, tenzij jij kanaal 1 gebruikt en uw buur kanaal 11 en er geen andere zenders in de buurt zijn. In de 5 GHz band is dat geen enkel probleem, daar kan je gerust de bandbreedte van 40 MHz op 80 MHz plaatsen. Maar dat is een ander verhaal.

Hieronder nog een schema van de kanalen en hun bandbreedte om het een beetje aanschouwelijker te maken.

2,4 GHz kanalen.jpg

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Labels (3)
2 ANTWOORDEN 2
Anonymous
Niet van toepassing

Dat is duidelijke informatie!!!

Ik gebruik hier op alles de 5 GHz band, heb dus nergens last van!!!

Cdt24801
Wijze
Wijze

Hier een tweede schema dat voor sommigen misschien iets duidelijker zal zijn.

 

kanalen.jpg

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Leden met de meeste pluimen