annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Flybox 4G datasnelheid trager geworden ondanks goed ontvangst

Topic gestart op: 03-08-20 00h48

Antwoorden: 10 antwoorden

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

Flybox 4G datasnelheid trager geworden ondanks goed ontvangst

Hallo,

ik zit hier met een vrij vervelend fenomeen gaande over m'n flybox 4G modem B525s-23a.
Ik woon in Moerbeke-waas en wonen vlak bij de GSM mast 400m
(zowiezo zit ik op PLMN 20610 netwerk Mobistar belgië dus, CID 17873160 )

In het begin had ik een ontvangst van RSRP van -72dB en haalde in snelheden rond de 70 Mbps en pakje sneller dan m'n basic internet abonnement bij Telenet via de kabel wat toen dikke frustratie was.

Sinds ik een straat verder (150m) woon een anderhalve maand geleden heb ik een ontvangst van RSRP van -62dB en RSRQ van -3dB als de modem boven staat, beneden een -81dB en RSRQ van -6dB.

Maar het viel me op dat sinds kort de datasnelheid een pak langzamer is geworden en maar snelheden haal van max 30 Mbps. Zowel wanneer ik het stevige signaal te pakken heb als dat ik de modem beneden zet waar ik een minder goed signaal heb (nog steeds alle streepjes uiteraard)

Dus het ontvangst zit goed en zelfs beter dan in m'n vorige woonst.

Dan testte ik uiteraard ook met m'n Iphone die ook orange is en haalde maar exact dezelfde resultaten, wat ervoor ook soms 50Mbps was.
De speedtest resultaten spreken boekdelen.

Ik was van plan een Yogi-antenne te bouwen richting de mast, maar aangezien ik geen verschil zie in datasnelheid met een signaalsterkte tussen -81dB (ça va) en -62dB (das best dik ok...) en signaal kwaliteit van -6 dB tot zelfs -3Db, ligt het wellicht niet aan m'n modem of plaatsing.

Orange, ik betaal voor m'n snelheid van m'n 4G en beloven tot snelheden 225Mbps mits verschillende factoren natuurlijk hun invloed hebben. Ik ben technisch aangelegd en ben zeker thuis in de telecom techniek en elektronica.
Mag ik het vermoeden hebben dat er in Moerbeke-Waas problemen zijn geweest of waarom de snelheden daar nu gelimiteerd zijn sinds kort? Dit is best frustrerend, zeker als ik voor het werk een VPN lijn gebruik die daardoor ook gesmoord lijkt te zijn.

nota:

Ze hebben enkele weken geleden ook enkele keren een geruime tijd zonder 4G gezeten in Moerbeke wat Orange betreft. Geen GSM - en natuurlijk ook geen flybox-internet meer.
Mast is gelokaliseerd volgens kaart, maar ik heb ook een mast in zicht tussen hospicestraat en dorpvaart aan een voetbal plein...

Hartelijk dank bij voorbaat voor de nodige info, hopelijk kan er een mouw aan gepast worden en krijgen we onze snelheden terug die we ervoor hadden.

vriendelijke groet!

 
 
 
 
Labels (1)
10 ANTWOORDEN 10
jomme1000
Ervaren verkenner

Hallo SM,

ik heb hetzelfde probleem sinds vorig jaar, maar is nog verergerd sinds kort. Ping-tijden van paar honderd milliseconden tot zelfs 6 seconden wat meestal resulteert in een request time-out bij de meeste tests. Ik heb dit vooral bij het bekijken van een simpele video(we spreken nog niet over HD) 
Een speedtest levert mij max 5.3Mbps(download) en 3.2Mbps(upload) amper 4 keer meer dus dan de surfsnelheid van 520kbps wanneer je volume uitgeput is. 
Nergens vind ik ook de officiële snelheden terug op hun site, wat wel vreemd is.
Volgens mij proberen ze de bestaande bandbreedte onder zoveel mogelijk klanten te verdelen, met niemendalletjes tot gevolg. Een scam dus.

Bij de concurrent EDPNet, die nu verleidelijk lonkt met 25€/maand toont men theoretische snelheden tot 20Mbps. 

De helpdesk, die ik ondertussen tien maal gecontacteerd heb, is ook rampzalig. Meestal iemand van vreemde origine die de taal niet meester is; eindigt doorgaans met het spreekwoordelijke "die you turn it off and on again?" Iedere keer opnieuw. Eén keer werd de lijn gewoon verbroken en een andere keer ging de juffrouw me een nieuwe simkaart opsturen, waarna ik niets meer van hoorde.

Flybox is dus internet van den Aldi, een **bleep** in een fles. Zoals ik al eerder zei; een scam. 

Groetjes
M

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@jomme1000 

Met welk toestel doe je de test waarmee je die waarden haalt? Ik veronderstel een foon, een tablet of PC die via WiFi verbonden is. Het kan ook een PC via UTP zijn.

Wat geeft een speedtest rechtstreeks met een foon, dus niet via de FlyBox?

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
jomme1000
Ervaren verkenner

De ping-test doe ik continu via PC(wifi, via flybox, zoals je kan zien op de screenshots) Wanneer ik dezelfde test op mijn smartphone doe(4G via Base, dus zonder flybox) haal ik downloadsnelheden van 20 tot 25Mbps.

Vandaag heb ik op momenten, zelfs verschillende ping-timeouts na elkaar, waardoor ik tientallen seconden zonder internet zit. 

Ik heb externe antennes aangesloten, maar brengen geen soelaas. De tests werd uitgevoerd zonder externe antennes. Ik heb de router al bij het raam gezet, met antenne buiten, beiden op de vensterbank buiten. Gewerkt met externe antennes only, combinatie en uitsluitend interne antennes. 
Wat ik ook doe; de 4G-verbinding blijft onbetrouwbaar en onstabiel. Je kan me dus alleszins niet verwijten dat ik niet voldoende geprobeerd heb. 

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@jomme1000 

De test met uw foon gebeurt dus op het signaal van een andere provider. Het zou dus kunnen dat het 4G signaal van Orange in uw omgeving gewoon te zwak is geworden.

Heb je mss vrienden of familie met een Orange abo die eens bij u een test kunnen komen doen? Of de sim van uw Flybox eens in uw foon steken.

Als namelijk blijkt dat het Orange signaal in uw omgeving gewoon te zwak is kun je er weinig aan doen.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
TheoBeer
Aspirant verkenner

Oh, nog dit "Of de sim van uw Flybox eens in uw foon steken." de papieren van Orange stellen dat de SIM kaart enkel in de Huawei modem werkt. Ik testte er niet mee. Technisch lijkt er mij weinig reden waarom het niet (meer) zou werken (vroeger deed het blijbkaar wel).

De flybox modem van Huawei heeft trouwens opties voor externe antennes maar die zaten niet in de doos... Dat zou ontvangst (moeten) verbeteren, maar ik heb ze nog niet nodig. Ik zocht wel op de orange site... maar niet te vinden!? Zwarte markt aanspreken (of van een andere modem mits de schroefdraad past???)

Lijkt inderdaad "Aldi brol"-conform;-((((

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen