Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 05-01-25 03h24
Antwoorden: 6 antwoorden
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Momenteel gebruikt Orange 5G non-Standalone (NSA).
5G NSA gebruikt 4G en 5G zodat ze hogere snelheden kunnen leveren, maar hierdoor verslechterd de batterij.
5G SA is de echte 5G, hogere snelheden, effectief lagere latency en de batterijduur is eigenlijk beter dan met 4G.
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Ken niet heel veel van die termen die je gebruikt ben daar niet helemaal in thuis. Maar volgens mij dat 4G voorlopig nog wel wat jaartjes blijven naast het 5G.
Er zijn meer gsm toestellen die geen 5G kunnen ondersteunen dan wel en dan bedoel ik die er in gebruik zijn hé. In de winkels en zo zijn er echt wel nieuwe.
Maar de komende jaren zal er eerst de 3G uit gaan en dan denk ik dat we al weer 10 jaar verder zijn al vorens het 4G uit gaat. Dan is het er naast 5G ook 6G of misschien wel 7G.
Dus ik denk niet dat het naar de SA gaat de komende jaren.
4G voor een smartphone gaat vlug genoeg
Waar ik woon is de laatste tijd 5G bijgekomen, Heb gewoon mijn gsm op 4G gezet
Does 5G Drain More Battery Than 4G? Here’s What Yo
Enkel de Mobile Medium en de Mobile large geven grotere snelheden. Voor de lagere abonnementen wordt de snelheid beperkt tot deze van de 4G, zelfs al zit je op 5G
Veel ingenieurs zijn niet echt blij met deze vergelijkingen omdat ze altijd 5G NSA met 4G vergelijken.
5G SA (echte 5G) gebruikt juist minder energie dan 4G. 4G op zijn beurt gebruikt minder energie dan 3G.
Many use what is called Non-Standalone 5G (NSA). In this setup, your phone connects to both 4G and 5G simultaneously—4G for calls and texts and 5G for data. This dual connection increases the phone's power draw, leading to faster battery drain. On the other hand, Standalone 5G (SA) does not rely on 4G networks and, therefore, consumes less power.
Het is alsof je LTE (4G) met 3G vergelijkt. LTE is een combinatie tussen 3G en 4G (LTE). We gebruiken nu LTE Advanced (echte 4G).
Het belangrijkste voor 5G is in mijn ogen de latency en de battery life. De gigabit snelheden kan interessant zijn voor toekomstige 5G routers. In de VS verkoopt bv. Verizon 5G routers en ze zijn goedkoper dan normale internet.
5G SA gaat je shockeren wanneer dat beschikbaar is. In 2019 heeft Orange 5G SA in de haven van Antwerpen geïnstalleerd om geen fiber te installeren. Het was een success daar.
https://business.orange.be/en/discover/news/standalone-5g-wireless-fibre-industry
Tegen 2026 willen zowel Orange en Proximus via hun MWingz-netwerk 5G slicing aanbieden en daarvoor is er 5G standalone nodig.
Mbt dat batterijverbruik: iedere 'G' verbruikt meer omdat er complexere berekeningen moeten gebeuren door de SoC op je telefoon. Er is ook meer bandbreedte (spectrum) beschikbaar en dat kost ook extra energie. Dat wordt wel deels gecompenseerd omdat er minder airtime nodig is door de hogere tranmissiesnelheid.
Zo choquerend is 5G nu ook weer niet. Slechte weinigen kunnen zich een private core veroorloven en sommige operatoren vereisen dan weer dat die core bij hen in het datacenter staat (wat is nut dan nog van lage latencies?)
Kan allemaal zijn. Zeg enkel dat 4G voor mij vlug genoeg is voor hetgeen ik op mijn phone doe.
Begrijp de 5G hetze van de gewone gebruiker niet. Enkel om te zeggen dat ze ook 5G hebben ?
Gebruiker | Aantal |
---|---|
8 | |
4 | |
3 | |
2 | |
2 |