Mobiel internet
Informatie nodig over mobiel internet? Wil je meer weten over mobiele data? In deze rubriek vind je je antwoorden!
annuleren
Resultaten voorย 
Zoek in plaats daarvan naarย 
Bedoelde u:ย 
Gewaardeerd verkenner

flybox 4G verminderd in datasnelheid

Hallo,

graag wou ik de nodige informatie vragen over het 4G netwerk in moerbeke. Dit betreffende m'n flybox internetbronnetje in huis.

Ik heb deze nu denk ik bijna 2 jaar en ik had vroeger bij deze ontvangstkwaliteit RSRP -72dB RSPQ -5dB een stabiel datasnelheid van ongeveer 70Mbps
Sinds een tijdje had ik de indruk dat dit plots minderde, maar we gingen verhuizen naar een straat verderop in de gemeente en daar zal ik verder wel zien.

Nu we verhuisd zijn zit ik nog even dicht bij de mast, we spreken van een paar honderd meter.
Ik heb hier een ontvangst van -62dB en -3dB
Maar ik heb inderdaad steeds maar snelheden van max 30Mbps, meestal sterk schommelend rond de 26Mbps.

Waarom zijn die datasnelheden plots verlaagd. Dit is nogal zuur te noemen wetende dat het potentieel op 225Mbps zit in ideale omstandigheden. Maar hier degradeert het met de tijd. Ik had vroeger een snelheidsvoordeel ten op zichte van m'n telenet kabel vroeger en nu eigenlijk niet meer.
Is hier in de gemeente de boel gelimiteerd of zo en waarom? Kan er nog iets aan veranderd worden?
Ik wou nog een yagi antenne bouwen voor een nog beter ontvangst, maar duidelijk is er al niets verandering meer met die 10dB winst in ontvangst door enkel te verhuizen.

Ik zit op de zendmast 17873160 in moerbeke zelf, dit met zowel de beide gsm's als met de flybox 4G.

Alvast hartelijk dank voor de info ๐Ÿ™‚

mvg !

Labels (1)
15 ANTWOORDEN 15
Leidende sjamaan

@ShephyMoon  het beste stuur je deze vraag eens door naar de klantendienst of via Messenger of Twitter. Deze gaan dan je vraag door sturen naar de betrokken diensten en die gaan dan weer bekijken wat ze kunnen verbeteren. Ze zullen je vanzelf terug contacteren als er een antwoord is op je vraag. Het kan zijn dat ze de masten kunnen verhogen ( lees de frequentie kunnen aanpassen of verhogen ). Het kan ook zijn dat het niet mogelijk is maar ook dan zullen ze je dat vertellen. Dus wacht zo ie zo op hun informatie wat ze kunnen doen. 

Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Gewaardeerd verkenner

Beste,

Alvast eerst mn dank voor uw reactie, Maar via welke fb pagina kan ik gaan om messenger te gebruiken? Thx

mvg

0 pluimen
Leidende sjamaan

@ShephyMoon  je kan naar de Orange site gaan en daar een prive bericht sturen. 

Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
0 pluimen
Gewaardeerde sjamaan

@ShephyMoon goedenavond,

je kan hier klikken op de blauwe link.

Succes. 

Josette is ook een klant maar ... Vergeet niet om: pluimen te geven en/of als oplossing te markeren dank U.

Ervaren verkenner

@ShephyMoon heb je toevallig overdag tijdens de week niet meer snelheid dan s'avonds ???

heb van iemand gehoord die dat ook heeft dat die overdag meer snelheid heeft dan s'avonds en dat het is omdat het netwerk s'avonds meer belast wordt dan overdag voor internet, en moet zeggen, heb op m'n gsm eens paar dagen de snelheid getest van mijn 4G bij orange en merk dit ook op.

kan ook zijn door het warme weer dat er atmosferische storingen zijn, die signalen gaan ook allemaal door de lucht hรฉ ๐Ÿ˜‰ 

moet ook wel bekennen, nu met het regenweer enzo heb ik ook de helft minder ontvangst dan tijdens de dagen dat het warm weer was.

0 pluimen
Leidende verkenner

Het signaal lijkt me beter geworden te zijn met -62 tov -72 dbm vroeger.

Het zou wel eens kunnen.. (lees : het is waarschijnlijk zo) dat de populariteit van 4G en alle toepassingen die daarbij horen de verbinding trager maken. Denk aan Flybox toestanden of die ene Noorse krijger operator met zijn 'onbeperkt mobiel internet' dat ook over de antennes en zenders van Orange passeert.

Het is niet voor niets dat we met zijn allen uitkijken naar 5G.

Als Orange de snelheid zou begrenzen is dat ook logisch. Zo geven ze meer mensen de kans om het verkeer redelijk vlot te houden. Denk aan blokrijden op de autosnelweg.
Er kunnen meer auto's op een uur voorbijrijden als het allemaal mooi geregeld is dan tov als iedereen de snelheid haalt die maximaal haalbaar is.

Als je echt eens een test wil doen, probeer dan uiteraard de daluren overdag (tussen 10 en 12) en de piekuren 's avonds (rond een uur of 6 a ๐Ÿ˜Ž maar ook 's nachts om bv 4 a 5 uur.
Probeer eens de Ookla speedtest..

Rekruut scout

...

0 pluimen
Gewaardeerd verkenner

Hoi,

ivm dat goede en slechte weer kan ik alleen het volgende zeggen vanuit mijn kennis uit de telecom.
Want het is eigenlijk omgekeerd ๐Ÿ˜‰

Goed weer is eigenlijk niet zo goed voor je ontvangst.
Waarom in een snelle jip en janneke taal ๐Ÿ™‚ :

Stel je hebt een antenne, die zend rond om rond als een bol de straling uit naar het oneindige. Bij goed weer heb je weinig of geen wolken.
Als het slecht weer is en er hangt een deken van wolken over de omgeving, dan kan dit als een soort reflector dienen en kaatsen de stralen terug naar beneden en terug via de grond naar de wolken, waardoor de eigenlijke afstand die kan afgelegd worden van z'n straling verder is.
Maw een groter bereik daardoor met de zelfde zendkracht

Daarom vroeger ook bij AM en FM ontvangst of algemeen radio-verkeer het leuker was omdat je bij slecht weer beter ontvangst had ๐Ÿ˜‰

Ervaren verkenner

ik ervaar net omgekeerde hier ๐Ÿ˜› 

maar dat er s'avonds op word beknibbeld is wel een feit.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen