annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

flybox 4G verminderd in datasnelheid

Topic gestart op: 03-08-20 20h27

Antwoorden: 15 antwoorden

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

flybox 4G verminderd in datasnelheid

Hallo,

graag wou ik de nodige informatie vragen over het 4G netwerk in moerbeke. Dit betreffende m'n flybox internetbronnetje in huis.

Ik heb deze nu denk ik bijna 2 jaar en ik had vroeger bij deze ontvangstkwaliteit RSRP -72dB RSPQ -5dB een stabiel datasnelheid van ongeveer 70Mbps
Sinds een tijdje had ik de indruk dat dit plots minderde, maar we gingen verhuizen naar een straat verderop in de gemeente en daar zal ik verder wel zien.

Nu we verhuisd zijn zit ik nog even dicht bij de mast, we spreken van een paar honderd meter.
Ik heb hier een ontvangst van -62dB en -3dB
Maar ik heb inderdaad steeds maar snelheden van max 30Mbps, meestal sterk schommelend rond de 26Mbps.

Waarom zijn die datasnelheden plots verlaagd. Dit is nogal zuur te noemen wetende dat het potentieel op 225Mbps zit in ideale omstandigheden. Maar hier degradeert het met de tijd. Ik had vroeger een snelheidsvoordeel ten op zichte van m'n telenet kabel vroeger en nu eigenlijk niet meer.
Is hier in de gemeente de boel gelimiteerd of zo en waarom? Kan er nog iets aan veranderd worden?
Ik wou nog een yagi antenne bouwen voor een nog beter ontvangst, maar duidelijk is er al niets verandering meer met die 10dB winst in ontvangst door enkel te verhuizen.

Ik zit op de zendmast 17873160 in moerbeke zelf, dit met zowel de beide gsm's als met de flybox 4G.

Alvast hartelijk dank voor de info 🙂

mvg !

 
 
 
Labels (1)
15 ANTWOORDEN 15
haelewyn
Leidende verkenner

Je kan nog altijd even veel appels eten, alleen krijg je geen kilogram ineens maar appel per appel.. als we die vergelijking moeten doortrekken.

Of er al dan niet begrensd is weet ik niet. Ik ben ook maar een klant.

Waarschijnlijk wel. Dat kan verschillende redenen hebben op verschillende niveaus. Je zou eens moeten vergelijken met iemand die in een ander gebied woont. Zie voorgaande berichten hier ook.

Ondervind je nadelen van te lage snelheid ?

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

@ masterke

het is natuurlijk ook zo dat er andere factoren meespelen in het verhaal.
Je hebt tussen de antennes door meestal ook een straalverbinding, dus ipv een bolvormige straling, gewoon een gerichte beam naar de ontvanger toe. Als daar veel regen of zo tussen zitten heeft dat idd allemaal nadelen. Dus in dat opzicht kan je zeker gelijk hebben 😉

 
 
0 pluimen
Anonymous
Niet van toepassing

@ShephyMoon ja is iets met die signalen in de lucht hé, met DAB+ kan je ook soms veel meer horen tot van in Noorwegen.

0 pluimen
haelewyn
Leidende verkenner

Het signaal lijkt me beter geworden te zijn met -62 tov -72 dbm vroeger.

Het zou wel eens kunnen.. (lees : het is waarschijnlijk zo) dat de populariteit van 4G en alle toepassingen die daarbij horen de verbinding trager maken. Denk aan Flybox toestanden of die ene Noorse krijger operator met zijn 'onbeperkt mobiel internet' dat ook over de antennes en zenders van Orange passeert.


Het is niet voor niets dat we met zijn allen uitkijken naar 5G.

Als Orange de snelheid zou begrenzen is dat ook logisch. Zo geven ze meer mensen de kans om het verkeer redelijk vlot te houden. Denk aan blokrijden op de autosnelweg.
Er kunnen meer auto's op een uur voorbijrijden als het allemaal mooi geregeld is dan tov als iedereen de snelheid haalt die maximaal haalbaar is.

Als je echt eens een test wil doen, probeer dan uiteraard de daluren overdag (tussen 10 en 12) en de piekuren 's avonds (rond een uur of 6 a 😎 maar ook 's nachts om bv 4 a 5 uur.
Probeer eens de Ookla speedtest..

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

thx, ik zal nog eens proberen bij die uren, volgende week verlof en kan ik meer experimenteren.
Maar zowiezo is die snelheid duidelijk naar beneden gekelderd en blijft het hangen op die max 30Mbps.
Via messenger krijg ik van orange alleen maar de typische vragen over het resetten van m'n modem, maar dat zijn al de nodige stappen die ik al ondernomen had, ondanks ik het verband niet echt zag 😶
Verder lijkt hier alles OK volgens hun. Maar daar gaat het niet om, 't is idd waarom die snelheid naar beneden gaat.

Binnenkort dan maar eens beta testen over de starlinks van space X, zien of ik via m'n werkgever die dezelfde baas is dan die van space X me een deal kan geven  😄 Maar ze moeten het hier eerst nog vrijgeven allemaal. De tot nu toe geteste snelheden zijn ook al leuk met hun nog maar 600 sat's van de 42k die gaan komen. Want die zijn al zeer dicht bij het huidige 4G die ik nu ervaar.

 
 
0 pluimen
Leden met de meeste pluimen