annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Bijkomende router / bridge

Topic gestart op: 24-06-20 10h47

Antwoorden: 9 antwoorden

Maloney
Ervaren verkenner

Bijkomende router / bridge

OPGELOST

Hallo,

ik ben op zoek naar een goede 2de router / bridge om die van de bovenverdieping te vervangen.
Deze is een zeer oude router, en heeft zo toch zijn beperkingen.

Ik had de firmware van de huidige router aangepast om te kunnen inzetten als bridge.
Boven connecteerd iedereen draadloos, maar er komt wel een ethernet kabeltje toe op de router boven.
Op die manier heeft boven iedereen een goed ontvangst.

De router gebruiken als bridge was een beetje noodzaak in mijn Telenet tijdperk, aangezien de router zeker zelf geen IP-adressen mocht uitdelen. Deze IP's konden dan niet naar buiten (geblocked door de TN router).
De router boven staat bekabeld in het netwerk als 'switch' (dus niet op de wan poort).

Ik heb bij de overgang naar Orange dezelfde setup overgenomen (ik heb dus niets moeten veranderen) en dat is prima, maar ik zou boven meer controle willen over de bandbreedte.
De kids streamen en gamen, en ik moet ook nog kunnen werken van thuis uit (VPN).

Vandaar de vraag, welke routers komen hiervoor in aanmerking, en welke moet ik dus zeker vermijden?

Is er een betere manier om dit te doen, maar dan please geen MASH netwerken.

Ik weet van een collega dat die een 'Modem only' optie had bij TN, en zelf 2 routers had staan, om het probleem met de blocked IP's te voorkomen, maar dat is geen noodzaak voor mij (als het kan, ok, maar zoals het nu is is ook prima, ik ben zeker geen grootverbruiker).

Alvast bedankt voor de tips.

 

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
patrick2
Wijze
Wijze

@Maloney  je kan die op de WAN poort aansluiten geen probleem ook geen conflicten met de Orange modem / router. Ik heb alles via de switch lopen , dus een 16 poort switch , un-manged , niet nodig , die wel 1 GB aan snelheid aan kan. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
9 ANTWOORDEN 9
patrick2
Wijze
Wijze

@Maloney  weet niet of al een bepaald prijs en merk in gedachten hebt genomen. Want je kan verschillende routers kopen in verschillende prijs klasse. En wat jij wil met je router zit tegenwoordig toch wel standaard op iedere router. Zelf gebruik ik geen router ben een aantal jaar geleden daarvan afgegaan en overgegaan op Mesh Wifi en kan je zeggen dat werkt perfect. Kan ook alles instellen op dat systeem van Bridging tot .....want 1 torentje is toch een router. Maar goed het is een eigen keus die je maakt. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Maloney
Ervaren verkenner

Hey,

bedankt voor het antwoord.
De reden waarom ik niet naar Mesh op zoek ben is omdat boven de router redelijk centraal staat en totaal geen blind spots heeft boven.

Beneden heeft de standaard wifi router van Orange die in mijn living staat genoeg bereik om zelfs mijn terras buiten te bedienen.
Ik heb beneden echt niet meer nodig.

Prijs en merk zijn niet zo belangrijk (ik ben niet bang om 500 euro uit te geven als het dat echt waard is), maar beheer van bandbreedte en stabiliteit wel.
Overigens boven staat er ook nog een NAS bekabeld mee in het netwerk, envenals een Hue bridge (was ik nog vergeten te vermelden).

Met de meeste routers kan je dacht ik tegenwoordig vlot 2 netwerken opzetten via Wifi, en dat is eigenlijk al genoeg. Is een beetje Mesh en router in 1 denk ik 😉

Groeten,

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Maloney  dus een router only om dan op je boven verdieping te voorzien zou al genoeg zijn dus. Je kan altijd eens kijken voor Tp-Link zijn zeker niet slecht , had die ook voor dat ik naar Mesh over stapte. Eventueel Netgear maar daar heb ik zelf persoonlijk geen ervaring mee dus dat kan ik niet zeggen. Persoonlijk , moest ik terug een router nemen , dan terug Tp-Link daar ben en was ik tevreden van. Je kan daar ook twee netwerken op instellen en je hebt er veel mogelijkheden op. Ondersteunen ook de 1 GB snelheid moest je die snelheden ook krijgen dus geen probleem. Zou dan wel kijken naar Wifi 6 ondersteuning want dat gaat er ook aankomen dus dat is wel een advies. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Maloney
Ervaren verkenner

ok,

goed om weten.
Ik dacht eigenlijk dat Wifi 6 nog niet zo belangrijk was, maar zoals je zegt, zal in de toekomst misschien wel aan belang toenemen, met meer ondersteuning door de apparaten.

Ik lees veel goeds over deze:

https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/wifi-router/archer-ax6000/#specifications

Lijkt me wel een goede tradeoff tussen Mesh en klassieke router (om de deut niet helemaal dicht te doen voor Mesh, zoals je zelf ook aangaf).

Lijkt je dat ook een goede match?

 

Leden met de meeste pluimen