annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Femtocell werkt niet naar behoren?

Topic gestart op: 22-01-19 20h45

Antwoorden: 22 antwoorden

WG5000
Gewaardeerd verkenner

Femtocell werkt niet naar behoren?

Goeiedag,

Op mijn werk hebben we al geruime tijd problemen met de gsm-ontvangst. Telefoongesprekken verlopen soms moeilijk (of quasi onmogelijk) en er moet bijvoorbeeld vaak naar buiten worden gegaan om beter te kunnen bellen. Bizar genoeg staat er wel een network extender.

Nu heb ik vandaag opgemerkt dat zelfs wanneer je een telefoon op 20cm van de network extender legt er toch maar 2 van de 4 streepjes ontvangst aangegeven wordt. Verder of dichter lijkt geen verschil te maken. Daarnaast viel me ook op dat iedereen 4G heeft, terwijl ik dacht dat de femto van Orange enkel 3G ondersteunt?

Mijn vraag: Zou het kunnen dat onze iPhones op het werk verkiezen om te verbinden met een mast (omwille van het feit dat die 4G aanbiedt) en dus de femto links laat liggen? Zoja wat zou de oplossing dan kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de info!

 

Mvg,

 

Willem

Ter info: er zijn op een doordeweekse dag een 20-tal mensen aanwezig en iedereen heeft een iPhone.

Labels (1)
0 pluimen
22 ANTWOORDEN 22
WG5000
Gewaardeerd verkenner

@Cdt24801 Heel erg bedankt voor uw antwoord. Super interessant! Ter info: ik ben geen voorstander van VoWiFi omdat het wifi-netwerk hier behoorlijk slecht is (is het volgende probleem die moet aangepakt worden) maar ook omdat het dan weer afhangt van een extra toestel met mogelijks opnieuw een zwakke schakel. Klinkt misschien stom maar als er hier op het werk 2-3 keer een stroompanne of technisch probieel is, is iedereen blij dat de mobiele telefoons gewoon werken.

De VoLTE zou dus eventueel wel interessant kunnen zijn. De femtocell zou dan overbodig zijn (veronderstel ik) maar aangezien de 4G ontvangt hier wel goed is kan dat dus lukken. Heeft u toevallig een link met meer uitleg over de technologie en/of hoe ik dit kan activeren hier op het werk?

Alvast bedankt!

 

PS: Nog een noob-vraagje: VoLTE belt over het 4G netwerk, VoWifi belt over Wifi. Maar over wat (technologie? frequentie?) bel je wanneer je "normaal" belt met een gsm toestel?

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze


@@WG5000  schreef:

  ... knip ...

PS: Nog een noob-vraagje: VoLTE belt over het 4G netwerk, VoWifi belt over Wifi. Maar over wat (technologie? frequentie?) bel je wanneer je "normaal" belt met een gsm toestel?


Het GSM netwerk in BE werkt op 900 MHz en 1800 MHz.  In andere werelddelen zijn nog andere frequentiebanden in gebruik. 4G (en 3G - 2 G ...) maakt van dezelfde frequenties gebruik, maar is digitaal voor data overdracht. De gewone telefonie is analoog.

Bellen over 4G bestaat al langer onder de vorm van skype, messenger, whatsapp .... Het grote verschil met VoLTE is dat je gewoon een telefoonnummer (dus ook iemands vaste telefoon thuis) kan bellen, waar de hiervoor genoemde methodes een gekende tegenhanger  (die eveneens over die applicatie beschikt) nodig hebben, maar vooral, dat VoLTE gesprekken aangerekend worden op uw belkrediet en de andere aangerekend worden als dataverbruik.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Jerre
Gewaardeerde genezer


De frequenties die Orange gebruikt :

2G : 900MHz en 1800MHz

3G : 900MHz en 2100MHz

4G : 800MHz, 1800MHz en 2600MHz

700MHz komt er waarschijnlijk later nog bij.

4G gaat dankzij de lagere frequentie beter dan 3G binnen gebouwen.

0 pluimen
WG5000
Gewaardeerd verkenner

Kleine update: Dankzij jullie is het probleem gevonden, bedankt daarvoor! Een oplossing heb ik echter nog niet (los van het idee van VoLTE).

Ik zal onderzoeken of Orange een femtocell kan zetten met 4G zodat onze mobiele telefoons niet steeds de mast van buiten nemen. Indien dit niet mogelijk is onderzoek ik wat de mogelijkheden zijn bij andere carriers, want bijvoorbeeld proximus heeft alreeds aangegeven dat ze hun antenne, die ze destijds op ons dak gezet hebben, kunnen ombouwen naar 4G.

Cdt24801
Wijze
Wijze

OK, hoop dat je in een redelijke termijn een goede oplossing kan realiseren. Veel succes !!

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Leden met de meeste pluimen