Opties en diensten
Ben je van plan een optie of een extra dienst te activeren, maar wens je toch wat meer informatie? Onze tribers staan paraat om jou hierover te informeren.
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
viko
Gewaardeerd verkenner

Is dit een spambericht?

Hallo, ik kreeg volgende bericht (zie bijlage) in het frans toegestuurd.
Het gsm nummer is niet bekend op internet.
Ik heb het onmiddellijk geblokkeerd.
Dit is volgens mij niet afkomstig van Orange.

Labels (1)
0 pluimen
9 ANTWOORDEN 9
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Re: Is dit een spambericht?

@viko 

Ik denk dat je juist hebt gehandeld. Dit is weliswaar geen spam, maar wel een poging tot phishing.

Je kan zoiets melden aan de overheid:

Heb je een verdachte mail of een verdacht bericht ontvangen? Stuur hem door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder hem daarna.

0 pluimen
KJ
Leidende verkenner

Hallo,

Yup dit is een spambericht , ik zou inderdaad dit nummer blokkeren en het doorgeven aan Orange , je kan hun dit geven via Facebook of Twitter.

Groetjes,

KJ

0 pluimen
viko
Gewaardeerd verkenner

Bedankt voor jullie antwoorden. Een mens moet heel voorzichtig zijn tegenwoordig, erg vind ik dat.

Ik geef het door aan Orange.

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

@viko  schreef:

Bedankt voor jullie antwoorden. Een mens moet heel voorzichtig zijn tegenwoordig, erg vind ik dat.

Ik geef het door aan Orange.

Geef het ook maar door aan het adres dat ik u gegeven heb. Dan komt het terecht bij de nationale cyber crime unit. Vroeger kon dat rechtstreeks, nu moet je via die algemene postbus gaan en zij filteren uit wat voor wie op welke afdeling bestemd is.

0 pluimen
viko
Gewaardeerd verkenner

Dat zal ik doen Leidende Genezer..

Highlighted
viko
Gewaardeerd verkenner

Dank voor de medewerking.

Cdt24801
Aspirant sjamaan

@viko  schreef:

Dank voor de medewerking.

Goed gedaan, en hier zie je nogmaals hetgeen ik in mijn eerste antwoord gepost heb, dit was GEEN spam, dit was een poging tot PHISHING.

Het verschil is duidelijk: spam is reclame die je niet gevraagd hebt. Phishing is een poging tot oplichting door middel van fake websites en dergelijke dingen met de bedoeling dat je voor een of ander product zou betalen maar het natuurlijk nooit zult krijgen. Bovendien geraken ze op die manier aan uw bankgegevens en kunnen ze uw rekening helemaal plunderen.

In uw geval wilden ze u lokken naar een site alwaar je uw bankgegevens had moeten prijsgeven zogezegd om het teveel betaalde te kunnen terugstorten.

Vergeleken met phishing is gewone spam eigenlijk gewoon vervelend maar verder vrij onschuldig. Voor spam hoef je de cyber crime unit niet lastig te vallen, enkel zorgen dat uw spamfilter bijgewerkt wordt.

0 pluimen
viko
Gewaardeerd verkenner

Zo achteloos ben ik nu ook weer niet dat ik mijn bankgegevens zou prijsgeven. Trouwens, de échte Orange heeft die al, gezien de domiciliëring. En hun website eindigt op .be.
Internetcriminelen zullen er altijd zijn en het is goed dat dit soort zaken eens in GROTE letters op een openbaar forum verschijnt. Voortaan zal ik zelf NOG voorzichtiger zijn.  Smiley Knipoog

Mijn eerste post hier, en ik ben jullie dankbaar voor de uitleg.
Ik kreeg meteen de vraag voor een tevredenheidsenquête over het forum, maar dan sturen ze de link naar een franstalige vragenlijst .. pff..

Cdt24801
Aspirant sjamaan

@viko 

Ja, dat met die taal ... dat is nog een puntje waar de ontwikkelaars van het forum nog eens naar moeten kijken ... Het is inderdaad een onvolkomenheid. Soms ontvang je mails en / of berichten in de verkeerde taal  ..

In ieder geval ook zelf in uw settings goed nagaan dat je op alle plaatsen de taalkeuze juist gezet hebt. Je kan dat bovenaan op de hoofdpagina maar ook in uw eigen privé settings.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen