annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Is dit een spambericht?

Topic gestart op: 06-09-19 20h04

Antwoorden: 9 antwoorden

viko
Gewaardeerd verkenner

Is dit een spambericht?

Hallo, ik kreeg volgende bericht (zie bijlage) in het frans toegestuurd.
Het gsm nummer is niet bekend op internet.
Ik heb het onmiddellijk geblokkeerd.
Dit is volgens mij niet afkomstig van Orange.

 

Labels (1)
0 pluimen
9 ANTWOORDEN 9
viko
Gewaardeerd verkenner

Dat zal ik doen Leidende Genezer..

viko
Gewaardeerd verkenner

Dank voor de medewerking.

Cdt24801
Wijze
Wijze


@viko  schreef:

Dank voor de medewerking.


Goed gedaan, en hier zie je nogmaals hetgeen ik in mijn eerste antwoord gepost heb, dit was GEEN spam, dit was een poging tot PHISHING.

Het verschil is duidelijk: spam is reclame die je niet gevraagd hebt. Phishing is een poging tot oplichting door middel van fake websites en dergelijke dingen met de bedoeling dat je voor een of ander product zou betalen maar het natuurlijk nooit zult krijgen. Bovendien geraken ze op die manier aan uw bankgegevens en kunnen ze uw rekening helemaal plunderen.

In uw geval wilden ze u lokken naar een site alwaar je uw bankgegevens had moeten prijsgeven zogezegd om het teveel betaalde te kunnen terugstorten.

Vergeleken met phishing is gewone spam eigenlijk gewoon vervelend maar verder vrij onschuldig. Voor spam hoef je de cyber crime unit niet lastig te vallen, enkel zorgen dat uw spamfilter bijgewerkt wordt.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
viko
Gewaardeerd verkenner

Zo achteloos ben ik nu ook weer niet dat ik mijn bankgegevens zou prijsgeven. Trouwens, de échte Orange heeft die al, gezien de domiciliëring. En hun website eindigt op .be.
Internetcriminelen zullen er altijd zijn en het is goed dat dit soort zaken eens in GROTE letters op een openbaar forum verschijnt. Voortaan zal ik zelf NOG voorzichtiger zijn.  😉


Mijn eerste post hier, en ik ben jullie dankbaar voor de uitleg.
Ik kreeg meteen de vraag voor een tevredenheidsenquête over het forum, maar dan sturen ze de link naar een franstalige vragenlijst .. pff..

Cdt24801
Wijze
Wijze

@viko 

Ja, dat met die taal ... dat is nog een puntje waar de ontwikkelaars van het forum nog eens naar moeten kijken ... Het is inderdaad een onvolkomenheid. Soms ontvang je mails en / of berichten in de verkeerde taal  ..

In ieder geval ook zelf in uw settings goed nagaan dat je op alle plaatsen de taalkeuze juist gezet hebt. Je kan dat bovenaan op de hoofdpagina maar ook in uw eigen privé settings.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen