annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Phishing SMS

Topic gestart op: 11-01-21 18h52

Antwoorden: 9 antwoorden

Anonymous
Niet van toepassing

Phishing SMS

OPGELOST

Ik zit met iets.

Vandaag weer een Phishing SMS gekregen, zogezegd van FOD Financien Brussel.
Bij nazicht via 1299 bleek dit een Orange nummer te zijn. Kan Orange hier iets aan doen in de toekomst?

Wist niet goed, waar ik dit moest zetten...dan zet ik het hier maar? Moest het toch eens kwijt, want ben het wat beu aan het worden. Heb er al veel geblokkeerd, maar ze komen telkens met een andere nummer.

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
patrick2
Wijze
Wijze

@Anonymous  

Je kan sms berichten van specifieke personen blokkeren op de iPhone dat is mogelijk. 

https://support.apple.com/nl-be/guide/iphone/iph203ab0be4/ios 

Enkel een provider mag dat niet blokkeren. Die verkorte nummers zijn gemakkelijk door iedereen te gebruiken waardoor het lijkt dat ze van een vertrouwde afzender afkomen. En de provider kan dus ook dat verkorte nummer , waar jij de phisihing van krijgt , gebruiken om jou op de hoogte te brengen van je factuur. Dus als je het nummer blokkeert kan het zijn dat je van Orange zelf ook niks meer krijgt. Maar probeer het gewoon het is al een beter begin dan helemaal niks. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 ANTWOORDEN 9
Lotus-3C
Veteraan verkenner

@Anonymous 

In eerste instantie moet uw eigen provider, ook al is het nummer van diegene die u spamt van Orange al het mogelijke doen om de hinder te doen stoppen.

Indien de provider u dan schriftelijk (mail) laat weten dat hun bemiddeling niet werkt, dan kan je klacht neerleggen bij de politie (bijvoeging antwoord van provider).

Het parket kan dan beslissen om via gerechtelijke weg de nodige gegevens op te vragen bij uw provider.

Je kan dan ook best je het bericht van uw provider laten bijvoegen bij het PV, wanneer u uw klacht neerlegt.

Maar zoals Patrick zegt, in praktijk zijn er zoveel spammers en oplichters op de wereld via sms, via mail, via telefoon, via de post, dat men denk ik achter de feiten naloopt.

Het is maar hoeveel tijd en belang je hier aan wil spenderen. Vaak is deleten idd beste wat je doet en houdt het van zelf wel op.

Zeker niet op ingaan. Probeer zoveel mogelijk de nummers te blokkeren en neem eerder bovenstaande stappen bij vb stalking ten opzichte van u als persoon zelf bijvoorbeeld of zelfs bij zoveelste anonieme telefoontjes of dergelijke. Hoop dat het sms’en stopt na een tijd. Zeker als er niet op gereageerd wordt houdt het na een tijd wel op denk ik. Sowieso zijn de sms’en van de zogezegde belastingsdienst deze maanden veel actiever (is zelfs op het nieuws geweest). Mensen moeten betalen, terugkrijgen, ... volgende jaar is het mss weer een andere smoes.

p.S indien je tevreden bent met je antwoord kan je altijd dit topic als opgelost markeren en als het kan mag je altijd een pluim geven 😉

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Anonymous  

Het probleem is dat een provider niet zomaar een nummer kan afsluiten. Er zijn er nog die bijvoorbeeld van de spam telefoontjes krijgen maar ook dat kan je jammer genoeg blokkeren. Voor ons als klant is dat lastig omdat we er zo gezegd niet vanaf kunnen komen. Moest het verkorte nummer wel geblokkeerd kunnen worden dan vinden ze wel een andere nummer om te misbruiken. 

Daarom geef het door aan aan de politie , aan Orange zodat iedereen er iets aan kan doen. Mijn partner krijgt ook zo die emails maar die zijn ook direct in de vuilbak gegooid. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Anonymous
Niet van toepassing

@patrick2 @Lotus-3C 

Goeiemorgen

Heb in verleden er al een paar aan de politie doorgegeven, maar ze kunnen niet veel doen. Proces-verbaal maken ze daar niet voor. Tegen mij zeggen ze ook, zeker niet op ingaan en gewoon wissen. Dan zullen we dat maar voor de zoveelste keer doen.

Is er geen manier, dat ik enkel telefoon en smsen kan ontvangen van enkel mijn contacten? Anonieme oproepen kan ik wel blokkeren. Maar dat is soms vervelend, want sommige diensten bellen anoniem.

Alle.., ik ga het hier bij laten. Bedankt voor jullie respons.

0 pluimen
Josette
Wijze
Wijze

@Anonymous  niet gewoon wissen,

blokkeren moet je doen is op elk toestel mogelijk hoor.

Heb ik een hele tijd moeten doen, hout vasthouden,

een tijd géén last meer gehad.

Welk toestel heb je?

 

Josette is ook een klant maar ... Vergeet niet om: pluimen te geven en/of als oplossing te markeren dank U klik eens op het blauwe woordje.
Leden met de meeste pluimen