annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Orange App : verbinding enkel 3G/4G of thuisnetwerk?

Topic gestart op: 21-01-19 08h32

Antwoorden: 21 antwoorden

Peter_R
Aspirant verkenner

Orange App : verbinding enkel 3G/4G of thuisnetwerk?

Hallo,

Ik ben 'love' klant' en probeer een android apparaat te koppelen met mijn decoder.

Alles werkt prima, er wordt een code gegenereerd die ik invoer in de app en de koppeling is geslaagd.

Wanneer ik nu echter de app open en 'live' wil kijken vertelt de app mij dat dit alleen mogelijk is (via het thuis netwerk of 3G/4G in het buitenland' of iets van die strekking.

Ik zit echter gewoon thuis.

De decoder in kwestie is via kabel verbonden met de orange modem. De wifi op de orange modem staat uit. Wifi is via mijn eigen router die met kabel aan de orange modem hangt.

Het rare : in een vroegere versie werkte het wel.

Heeft iemand een oplossing ? De zoekfunctie helpt mij niet vooruit.

mvg,

Peter

 

 

 

 

 

 

Labels (1)
0 pluimen
21 ANTWOORDEN 21
cuypz
Ervaren verkenner

1. De basissituatie zoals je ze beschrijft moet en zal inderdaad probleemloos werken, want zowel het bekabelde netwerk als het wifi netwerk put uit dezelfde address pool wanneer er slechts één DHCP -die van de orange modem- in het spel is. (dus geen énkel ander toestel, switch of router verbonden met de orange modem, behalve de decoder via utp en je mobiel device via wifi).  Mocht deze setup echt niet werken, dan kon werkelijk niemand de app gebruiken en regende het klachten, want dit is echt wel de meest basic configuratie die überhaupt mogelijk is.

Er is technisch gesproken ook geen enkele reden waarom dat niet zou werken: het is een basic config, in de kern precies de situatie in mijn thuisnetwerk, en hier ondervind ik geen énkel probleem (ondanks dat mijn thuisnetwerk nog wel wat complexer is als hetgeen je tot hiertoe hebt omschreven).  Ongeacht met welk netwerk/access point mijn mobiele toestellen verbonden zijn, ze kunnen steeds mijn twee decoders "zien" hoewel beide decoders elk zelf ook nog eens verbonden zijn met een verschillende router in mijn netwerk.  Mijn app "weet" altijd en overal dat ik thuis ben.  En als dat bij mij kan, kan dat bij jou ook.

De situatie verandert echter wel wanneer je je eigen router met eigen DHCP weer op je Orange modem gaat inpluggen (rechtstreeks of via switches, maakt niet uit), want op dat moment zijn er opnieuw twee DHCP servers op je netwerk en is het maar de vraag wie van de twee de ip's aanlevert.  Ja, zelfs wanneer je je decoder via UTP aansluit op de orange modem en je je mobiel device connecteert met de Orange wifi, dan nog kan het zijn dat je eigen DHCP één of beide ip-adressen aflevert in plaats van de Orange modem (het hangt er nl. vanaf welke van de twee DHCP servers als eerste zijn vingertje op steekt en laat weten dat hij een ip-adres kan geven, dat is niet per definitie die wat fysiek het dichtste bij is) en kunnen beide toestellen dus in theorie perfect in een verschillende ip-range terecht komen terwijl ze toch fysiek verbonden zijn met dezelfde fysieke modem/router.  Dus om op je vraag "Of deelt de modemsoftware aan UTP verbindingen andere IP's uit dan het WiFi gedeelte ? Ik denk het niet." te antwoorden: de modemsoftware niet nee, maar een conflicterende DHCP in je netwerk kan daar onbedoeld wél voor zorgen.  Vandaar opnieuw: zorg voor slechts één DHCP in je netwerk en bouw van daaruit stap voor stap verder.

Uiteraard moet je bij elke belangrijke wijziging van je netwerk alle betrokken toestellen herstarten en de kans geven een nieuw ip-adres van je nieuwe netwerk te krijgen.  En het is waarschijnlijk ook niet slecht om de koppeling in de app op te heffen en een nieuwe te leggen.

Als deze basisopstelling (dus die zonder verbonden eigen router op je Orange modem) bij jou niet werkt, dan gebeurt er iets in je netwerk dat je niet weet, waar je niet aan denkt of dat je hier niet vertelt, of zijn de settings van je Orange modem kaduuk en zou je moeten starten met een reset naar fabrieksinstellingen.  In het allerslechtste geval kan het natuurlijk ook nog zijn dat de netwerkkaart in je decoder1 stuk is, dat zou je kunnen ontdekken door dezelfde tests met decoder2 te gaan doen, waarvan je weet dat het werkt (in een welbepaalde setup).  Either way, de setup die je in je eerste punt beschrijft moét inderdaad gewoon werken, daar kan en mag geen twijfel over bestaan.  Niet enkel omdat ze basic is, maar ook omdat ze bij mij en andere klanten ook gewoon werkt.

2. Ik heb je niet geadviseerd om de wifi van de orange modem aan te zetten.  Er is technisch gezien ook geen enkele noodzaak om die wifi in te schakelen om het probleem dat je ervaart op te lossen, dus dat je die UIT laat omdat je niet gek bent is wat mij betreft helemaal prima.

 

Vwb decoder2: als er iets onvoldoende toegelicht werd hierboven, dan verduidelijk ik het graag verder voor je.  Zoniet ga ik het hier bij laten, want er wordt inhoudelijk niet op mijn suggesties ingegaan, en naast de kwestie gepraat.  Bovendien heb je al je eigen oplossing gecreëerd door je mobiel toestel met hetzelfde wifi netwerk te verbinden als je decoder, dus als jij die oplossing prima vindt, dan vind ik dat ook en ben ik blij voor je dat je de app kan gebruiken.

 

Het staat je echter vrij om op basis van bovenstaande info verder te zoeken naar een dieper liggende oorzaak, want het is en blijft hoogst onwaarschijnlijk dat er enkel nog maar een controle op basis van SSID zou gebeuren van zodra zowel de decoder als het mobiele toestel via wifi geconnecteerd zouden zijn, terwijl er wel een LAN controle kan/moet gebeuren als één van de devices niet meer via wifi geconnecteerd is en er dus geen twee SSIDs meer zijn om te vergelijken.  Als de app in de ene situatie een decoder kan/moet discoveren op basis van ip/lan, waarom zou hij dat dan in het andere geval ineens niet meer doen?  Common sense dicteert bovendien dat als jij bij je vriend op bezoek gaat en die zijn netwerk heet toevallig ook Net2.4 en levert toevallig dezelfde range van ip adressen af, dan nog gaat de app nog altijd niet denken dat je thuis zit.  Dat zou volgens jouw conclusie wél het geval zijn.

Als de app dus niet oordeelt op basis van publiek ip (en dat hebben we vastgesteld, want anders was er in de eerste plaats geen probleem bij je) en het is niet logisch dat hij dat op basis van SSID doet (dat probeer ik je duidelijk te maken), dan moét hij dat wel op basis van ip-adres en zichtbaarheid van de decoder in hetzelfde LAN doen, dat is namelijk het enige zinnige alternatief.  Want, de decoder moét in je thuisnetwerk opgenomen zijn want die is aan je abonnement gekoppeld, dus enkel als de app die decoder in het netwerk kan discoveren kan hij met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid besluiten dat hij zelf ook thuis is.  Die discovery is vervolgens onmogelijk als je netwerken (bewust of onbewust) in een aparte VLAN hebt, of ip-adressen in een aparte range.

Ik hoop dat je zelf ook inziet dat elke andere uitleg gewoon niet logisch is, en IT staat er in het algemeen toch om bekend om rond logische principes en niet op basis van willekeur te werken.

Ik wens je in ieder geval veel succes, én veel kijkplezier toe! 🙂

Cdt24801
Wijze
Wijze

@cuypz

Ik heb dit hier aandachtig gevolgd en, los van het probleem, vind ik dit een zeer waardevolle bron van informatie en uitleg. Smiley Erg vrolijk

Daarnaast hoop ik natuurlijk ook dat @Peter_R zijn probleem snel en goed opgelost geraakt Smiley Vrolijk Als het al in orde is, des te beter Smiley Knipoog

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Peter_R het zou perfect kunnen dat bepaalde functionaliteiten niet werken op het android apparaat. Heb hier ook al een paar testen gedaan om bijvoorbeeld op windows een android emulator te zetten en dan heb ik exact dezelfde boodschap. Ook met een ander android apparaat heb ik al eens een test gedaan dus ook geen tablet og gsm of gelijk soort ding en ook dat bracht geen resultaat. Ik denk zelf dat het ergens tegen gehouden wordt bepaalde functies om misbruik te voorkomen. Dus dat u ergens live tv kan uitzenden dan enkel thuis. Exacte reden weet ik natuurlijk niet maar kan u zeggen dat het niet werkt. Heb dit nog niet geprobeerd toen er de eerdere versie was dus daar kan ik geen ja of nee op zeggen dat het toen werkte. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Peter_R
Aspirant verkenner

Vandaag heb ik een experiment gedaan. De app geïnstalleerd op een iPad pro, gekoppeld op een andere decoder, die via WiFi verbonden is met mijn thuisnetwerk. Zelfde probleem. TV kijken kan ook volgens deze app enkel via het thuisnetwerk of 3G/4G. Bizar.

0 pluimen
Peter_R
Aspirant verkenner

Het volgende experiment.

Ik heb de wireless in de Orange modem geactiveerd, en een netwerk aangemaakt speciaal voor de Orange app.

Het toestel logt hier probleemloos op in.

Bij een poging 'live' te kijken : 'enkel op het thuisnetwerk of in Europa via 3G/4G'. Thuiser dan thuis rechtstreeks op het de orange modem wordt het niet.

Ik geloof nooit dat dit een uniek probleem is.

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen