annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Installatie / gebruik Mesh wifi systeem

Topic gestart op: 22-05-21 12h41

Antwoorden: 8 antwoorden

patrick2
Wijze
Wijze

Installatie / gebruik Mesh wifi systeem

Het valt mij op dat er steeds meer en meer mensen over gaan op een Mesh wifi systeem om hun wifi bereik thuis uit te bereiden. Maar daarin tegen valt het mij ook op dat bijna iedereen het op de verkeerde manier gebruikt en dat ze dus eigenlijk geen Mesh Wifi systeem hebben maar enkel wifi repeaters of als AP gebruiken.

Als je een Mesh Wifi systeem wil gebruiken mag je beschikken over drie stations die je kan gebruiken. Het hangt af van de grootte van je huis.  Natuurlijk ook niet overdrijven dat je dan 10 stations moet plaatsen want dan heb je overkill. Als je een merk koopt dan staat er ook op de doos tot hoeveel vierkante meter je gedekt bent voor Mesh Wifi. Dus als je huis 100 vierkante meter is en op je doos staat dat het systeem tot 150 vierkante meter kan dekken voor Wifi dan heb je aan die ene doos genoeg. Dan moet je niet nog extra gaan plaatsen want dat is dus de overkill die je gaat creëren. Moest je in je tuin ook wifi willen hebben of bij je zwembad buiten of in je tuinhuisje waar jij je terras hebt dan kan je kiezen om er toch nog eentje bij te plaatsen. 

Als je dan eenmaal je merk gekozen hebt kun je ze gaan plaatsen maar hoe plaats je nu zoiets. Tegenwoordig zit er bij de meeste merken wel een app bij die je kan installeren op je smartphone en op die manier kan die je helpen bij de installatie van het plaatsen van je torentjes. De app zal dan goed en duidelijk aangeven of het de juiste plaats is. De app werkt ook pas op het moment als je de eerste toren hebt aangesloten. Vanaf dat punt zal je dan stapsgewijs alles kunnen plaatsen. Moest je die app nu niet hebben of jou aangekochte merk heeft geen app ter ondersteuning is er geen man overboord want dan heb je richtlijnen waar je je aan kan houden :

* plaats de torentjes op een maximale afstand van 7 meter uit elkaar 

En houd deze regels ook goed in het achterhoofd:  

  • Module A moet steeds Module B en Module C kunnen bereiken
  • Module B moet steeds Module A en Module C kunnen bereiken
  • Module C moet steeds Module A en Module B kunnen bereiken

Nu zie je direct ook waarom je drie torentjes moet plaatsen om over een Mesh Wifi systeem te spreken. Moest je drie torentjes hebben en je modem komt binnen in de kelder en je gaat daar je eerste torentje plaatsen en de tweede plaats je in je slaapkamer dan heeft de werking ervan geen nut want dan zien die torentjes elkaar niet. In zo een situatie kan je dus eventueel een kabel vanuit de modem naar het gelijkvloers trekken , of er ligt er al eentje , en dan daar een switch op aansluiten. Dan kan je de installatie van je Mesh Wifi starten vanuit de switch en op die manier te werk gaan. Ook niet elke installatie thuis met de modem en dergelijke is hetzelfde dus daar moet je wel naar kijken. 

Als alles éénmaal geplaatst is dan is het klaar en kan je beschikken over wifi dekking in het hele huis. Hierbij wil ik wel eventueel aanraden om het wifi gedeelte van je modem uit te zetten want deze ga je dan niet meer nodig hebben om te gebruiken. Het is geen verplichting om dit te doen maar het kan wel voor conflicten zorgen met je Mesh Wifi.  

Nu hoor ik de vraag komen welke moet ik dan aankopen ? Dat is een beslissing die je zelf maakt. Als jij bereid bent er € 1000 aan te geven is dat je eigen beslissing maar die van € 100 werken net zo goed. Misschien is de goedkopere variant wat minder uitgebreid en heeft minder functies maar wij zijn maar particuliere klant , de meeste hier toch. Dus al die extra middelen en instellingen zijn voor niks nodig. Op de goedkopere merken zitten ook wel bepaalde functies die je kan gebruiken op de duurdere modellen. Maar de prijs de aankoop en het merk is dat geen wat je zelf bepaald. 

Zelf had ik Linksys Velop en die waren niet goedkoop. Nu ben ik overgegaan naar TP LINK Deco en heb de helft van de prijs betaald en werkt perfect. Heb heel goede wifi snelheden heb ook overal wifi in huis en als kleine bijkomstigheid heb ik Wifi 6 genomen. ( dit is een eigen keus van mezelf omdat ik apparaten heb die dit ondersteunen voor de toekomst. Heb je dit niet dan is het nog niet nodig  , je kan die optie zelf kiezen). Heb drie torentjes staan , heb een app die ik kan gebruiken en zelfs buiten heb ik wifi , zonder extra station te plaatsen. 

Voor diegene die het niet weten Orange verkoopt ook Mesh Wifi. Je kan die zelfs in je pakket combineren tegen een betere prijs. Hoe deze werken heb ik geen idee van aangezien ik die nooit heb gehad. 

Moest je dus de overschakeling maken naar Mesh Wifi lees dan eerst hier deze informatie eens goed door zodat je makkelijk kan beginnen aan de installatie. 

Indien je meer informatie nodig hebt over de Orange Mesh-Wifi, neem zeker een kijkje op hun website of stel je vraag hieronder.

 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Labels (3)
8 ANTWOORDEN 8
Marc7
Gewaardeerd verkenner

Waarschijnlijk is er een quick fix voor mijn probleem maar ik krijg het niet in orde. Graag uw advies.

Één paar weken geleden installeerde ik Nest Wifi met 2 extra points. Werkte perfect, overal in huis perfecte dekking. 

Sinds vorige week valt wifi voortdurend uit: signaal vermindert en valt dan weg. 

Het wifi-signaal op de Orange router is uitgeschakeld, ik heb de Nest wifi router al ge-reset maar ook dat ga geen verbetering. 

Vorige week gebeld met de Orange helpdesk maar daar konden ze alleen vaststellen dat hun router niet uitvalt. Wel dat de Nest router wegvalt. 

Achter de Nest router heb ik een TPL-hub voor ethernetaansluitingen. Ook deze gaan down. 

De ethernet-kabels voor streaming heb ik terug in de Orange-router geplugd en dat werkt perfect. 

 Hoe kan ik dat wifi-probleem oplossen ? 

 

0 pluimen
Marc7
Gewaardeerd verkenner

Ik denk dat ik het probleem opgelost heb: ik had de Orange-router verbonden met de Nest-router en deze doorverbonden met de switch.
Dat heb ik nu veranderd: de switch gaat nu rechtstreeks naar de Orange-router.
Het enige dat de Nest nog moet doen is zorgen voor de Wifi mesh.
Als dit toch niet de oplossing was laat ik het hier weten.

0 pluimen
Tinneke2
Aspirant sjamaan

@patrick2  En alle andere ik heb de Orange Mesh- Wifi pakket 📦 van sinds ik bij Orange ben en ik moet zeggen heb nog nooit problemen gehad . Geen storingen , altijd zeer goed wifi snelheid ,van mijn zolder tot de kelder tot mij , Tuin heb ik wifi .  Mag niet klagen . De informatie is duidelijk wanneer je problemen hebt . En heb ook een zeer goede handleiding. Bij Orange vind je alles en uiteraard hier op Tribe 😉😉😉@patrick2 knap gedaan . Thanks . 

0 pluimen
Dirk4
Aspirant verkenner

Dag Patrick. Ik heb juist mijn orange naar een nieuw adres laten verhuizen, waar ik nu met 2 mesh-modules wifi heb. Wanneer ik een netwerkkabel gebruik voor vast internet haal ik makkelijk +300 mbps. Toen de installateur hier was, was ook de wifi top (100 mbps). Nu zit ik al een hele dag tussen 10 en 20 mbps overal in huis, ook vlakbij de modules. Heb jij een idee waar dat aan ligt en hoe ik het kan oplossen? Vreemd genoeg ligt de upload zelfs hoger dan de downloadsnelheid.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen