Profil de TimT89

Pisteur confirmé

• 

19  messages

vendredi 26 mai 2023 10:23

Fiber

Nu zijn ze hier in Aartselaar bezig met overal fiber te liggen met Fiberklaar. Maar Orange werkt dan samen met Fluvius. Het kan toch niet zijn dat Fluvius achteraf alles terug gaat open breken voor nog ne kabel te steken en alle huizen /appartementen een 2de maal aan te sluiten?

Pisteur vétéran

• 

46  messages

il y a 2 ans

Dat kan, hier in Destelbergen hetzelfde. Maar hopelijk zit er toch één verstandig iemand aan de ronde tafel en zal het mogelijk zijn dat Orange de fiber van Fiberklaar gebruikt zoals nu dat Orange de coax van Telenet gebruikt.
Ik laat alles gratis installeren, de fiber onder de oprit en een leeg bakje in de garage. We zien dan wel wat de toekomst brengt gezien ik heel tevreden ben over Orange en 150 Mbps meer dan voldoende is om mijn series in 4K te streamen 😉.

Guerisseur expérimenté

• 

528  messages

il y a 2 ans

@TimT89 Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk ja. Waar ik woon hebben ze voor telenet 1 x de stoep open gebroken, voor proximus,.... dus de kans zit er groot in vrees ik. Maar om zeker te zijn kun je naar de gemeentehuis gaan en het daar vragen. Ook weet je dan eventueel een datum, waar precies, enz.

Ik hoop dat dit een beetje helpt en aansluit bij de andere antwoorden?

Normalieter steken ze een brief in je bus als ze werken gaan doen.

Succes

Mvg

Pisteur confirmé

• 

5  messages

il y a 2 ans

Wellicht niet, in een beperkt aantal verstedelijkte regio's steekt Telenet/Fluvius tijdens de Fiberklaar-werken reeds (zwarte) wachtbuizen in de grond (die worden voorlopig nog niet gebruikt). In andere regio's gebeurt dat niet en komt er geen tweede fibernetwerk. Er is veel kans dat Orange nog zeer lang haar diensten via coaxkabel blijft aanbieden tot op het moment dat ze veel klanten beginnen te verliezen aan de fiberproviders die stabieler internet met hogere upload kunnen aanbieden.

Op dat moment zal het voor Orange commercieel interessant zijn om een deal te sluiten met Fiberklaar en ook diensten via die fiber te beginnen aanbieden.

Laat zeker de gratis aansluiting plaatsen, het is vandaag onduidelijk wat de plannen van Orange zijn.

Pisteur vétéran

• 

66  messages

Op vandaag maakt Orange al gebruik van glasvezel van Wyre om diensten aan te bieden aan hun klanten. Ze hebben ook aangegeven dat in de toekomst te blijven doen. Op de plaatsen waar Wyre glasvezel in de grond steekt zal op termijn de coax verdwijnen want 2 netwerken onderhouden is zinloos. Of er ooit een samenwerking komt tussen Wyre en Fiberklaar betwijfel ik. Sowieso worden de grote steden voorzien van glasvezel door Proximus en dat netwerk is niet open zoals bij Fiberklaar waardoor Telenet/Orange/Wyre daar zelf een glasvezelnetwerk moeten uitrollen.

Pisteur confirmé

• 

5  messages

Hoe kan Orange gebruikmaken van glasvezel van Wyre als Wyre uitsluitend glasvezel in de straat aanlegt zonder de huizen aan te sluiten?

Wyre heeft nergens gecommuniceerd dat coaxkabel zal verdwijnen. Je veronderstelt iets wat nog niet bekend is.

Orange biedt overal diensten via coaxkabel aan tot nader order.

(Akkoord, in vijf pilootregio's Diksmuide, Poperinge, Gent, Genk en Antwerpen ligt er fiber die Wyre deze zomer heeft overgenomen van Fluvius. Maar zelfs in die pilootgebieden migreert Orange geen bestaande coaxkabelklanten naar het fibernetwerk)

Het zogenaamde Fiber-to-the-home-netwerk van Wyre bestaat momenteel vooral uit lege wachtleidingen onder het voetpad. Van actieve huisaansluitingen is nog lang geen sprake.

Ze hebben duidelijk geen haast daar bij Wyre.

Pisteur expérimenté

• 

24  messages

Bij mij in de straat is de Fiberklaar kabel tot in de woningen gebracht.

Het is wel opletten geblazen of je krijgt er dadelijk een Proximus abonnement bij aan gesmeerd. Zonder enige handtekening kreeg ik een bestelbevestiging in mijn mailbox.
Binnen het uur heb ik deze geannuleerd en afgesloten.

De enige reden waarom ik de kabel tot in de kelder heb laten trekken is omdat ik hoop dat er later meer spelers gebruik gaan maken van deze kabel.

Dus ligt deze niet getermineerd in de kelder te wachten.

Ervaren verkenner

• 

7.5K  messages

@Peveer  schreef:

Bij mij in de straat is de Fiberklaar kabel tot in de woningen gebracht.

Het is wel opletten geblazen of je krijgt er dadelijk een Proximus abonnement bij aan gesmeerd. Zonder enige handtekening kreeg ik een bestelbevestiging in mijn mailbox.
Binnen het uur heb ik deze geannuleerd en afgesloten.

De enige reden waarom ik de kabel tot in de kelder heb laten trekken is omdat ik hoop dat er later meer spelers gebruik gaan maken van deze kabel.

Dus ligt deze niet getermineerd in de kelder te wachten.

Straffe praktijken van Proximus, @Peveer 

Heb me hier ook kandidaat gesteld voor een aansluiting, geen abonnement.  Weet niet wanneer en of Fluxius komt.

Heb me in alle geval uitgeschreven op hun mails - om de zoveel tijd een vraag voor een abonnement met keuze van wat providers

Apprenti guérisseur

• 

225  messages

il y a 2 ans

Ik denk dat via een glasvezel kabel iedereen kan bediend worden, en Orange en andere kleinere providers kunnen later daarop inschrijven of een huur betalen voor het gebruik ervan, dat is de handel in kabelgebruik -, voor mij hoeft het niet alles werkt voorlopig prima, voor bedrijven is dat weer andere koek die hebben soms nood aan heel grote volumes data en snel, maar voor de gewone gebruiker gaat het messchien goekoper worden op de gewone kabel, wie weet ? we blijven dromen. 

Pisteur confirmé

• 

3  messages

Over dat laatste: ik vrees ervoor. De koper kabel zal geleidelijk aan afgebouwd worden. Op termijn zullen we dus allemaal moeten fiberen, en zal het bijgevolg dus niet goedkoper worden vermoed ik

Guerisseur expérimenté

• 

528  messages

il y a 2 ans

@TimT89 

In Aarschot hebben ze overal nieuwe kabels gelegd maar ik moest toestemming geven of ze het mochten plaatsen dn waar. Toestemming geven, welja...... ik heb gezegd dat ze het bij de andere kabels moesten zetten die verschuild zijn onder een luiffel.

Ze hadden de voetpaden wel opengemaakt maar dat was op 1 dag per plek gedaan en stapsgewijs. 

Mvg

Apprenti guérisseur

• 

176  messages

il y a 2 ans

Enkel PROXIMUS legt FIBER aan tot IN DE WONING. Telenet/Orange heeft enkel fiber op de straat tot aan de aansluitkasten. Vanaf daar vertrekt een "ouderwetse" coaxkabel naar de woning

Pisteur vétéran

• 

66  messages

Dat klopt niet. Ook Wyre (Telenet) brengt fiber binnen tot in de woning, maar ze doen dat (nog) niet systematisch zoals Proximus en Fiberklaar dat doen. Bij nieuwe verkavelingen bv wordt geen coax meer gebruikt, enkel glasvezel. Die gebieden met Wyre-glasvezel kan je terugvinden op https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth

Pisteur confirmé

• 

5  messages

Zelfs in nieuwe verkavelingen wordt de fiber van Wyre getermineerd op coaxkabel (Radio Frequency over Glass - RFOG). Het laatste stukje kabel is dus nog steeds coaxkabel waarop een klassieke kabelmodem aangesloten wordt.

Het klopt dus wel dat vandaag, 27 september 2023, bij Telenet en Orange nog steeds overal alle diensten over coaxkabel worden aangeboden.

Waar zijn de fibermodems, de fiberadrescheck, de échte fiberabonnementen met volwaardige IPTV en upload hoger dan 50 Mbps?

Niets te vinden. Overal nog coaxkabel. (Het recent overgenomen Fiber-to-the-home-pilootproject van Fluvius in Genk, Gent, Diksmuide, Poperinge en Antwerpen niet meegerekend.)

Pisteur vétéran

• 

66  messages

Discussie gaat over glasvezel tot in de woning. Bij RFOG wordt die ook effectief binnengebracht.

Die glasvezel kan je trouwens niet termineren op een coax, maar wordt getermineerd op een fibre modem waarop een coax aansluiting aanwezig is.

Pisteur confirmé

• 

5  messages

Bij RFoG termineer je de woning van de klant uiteindelijk terug op gewone coaxkabel en heb je nog steeds een klassieke EuroDOCSIS-kabelmodem nodig om de internetverbinding tot stand te brengen. Wie iets anders beweert begrijpt RFoG niet. Dit is en blijft klassieke coaxkabeltechnologie met lage upload en verzadiging van de beperkte bandbreedte tijdens de piekuren.

RFoG is totaal niet vergelijkbaar met de Fiber-to-the-home-abonnementen op basis van XGS-PON-technologie met 1000 Mbps download én 500 Mbps upload via het Fiberklaar-netwerk.

De backends van Wyre/Telenet en Orange zijn duidelijk nog niet klaar om diensten aan te bieden op basis van glasvezeltechnologie.

Pisteur vétéran

• 

66  messages

Discussie gaat over glasvezel tot in de woning. Bij RFOG wordt die ook effectief binnengebracht.

Apprenti guérisseur

• 

176  messages

il y a 2 ans

De coaxkabel heeft vooral de lage upload als nadeel. Bij Fiber is dit onbeperkt. Het heeft geen zin om fiber op straat aan te leggen en met een coax aan te sluiten in de woning: je verliest alle voordelen van fiber!

Apprenti guérisseur

• 

176  messages

...en dan streamen met Fiber 😁346666984_221968393897372_961247808060687457_n.png

Apprenti guérisseur

• 

225  messages

il y a 2 ans

Bij ons heeft met de fiber gelegd maar geen aansluitingen in de huizen dat komt later eerst de kabel leggen, maar voor mij werkt alles prima met gewone kabel, ik kan naar alles kijken wat ik wil en dat is dus prima. De snelheid voor hetgeen ik doe is goed dus ik maak mij geen zorgen er wordt nergens iets over gezegd zo snel zal het dus nog niet veranderen  Orange zal toch proberen om de klanten te houden dus afwachten maar. 

Apprenti guérisseur

• 

225  messages

il y a 2 ans

ondertussen hebben we al de kans van Orange gekregen, om snellere data verbinding krijgen enz. Dus Orange blijft niet achter, maar zoals zo dikwijls, voor de gewone gebruiker, is 150Mbps goed en voldoende . natuurlijk grote gamers en bedrijven en winkels zijn een andere zaak maar voor de meeste mensen is dat zeker genoeg maar iedereen is vrij om een groter abonnement te nemen, maar ik denk dat het voor veel mensen iets is van ik heb nu fiber en ik heb het nu sneller enz; tis zoals een grote auto niet iedereen heeft hem nodig maar het staat wel leuk en laat ook de standing zien, gelukkig is iedereen vrij en moet zijn eigen keuze maken; en laat ieder nadenken hoe en wat voor hem het beste is . groetjes 

Loading...