annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Flybox 4G datasnelheid trager geworden ondanks goed ontvangst

Topic gestart op: 03-08-20 00h48

Antwoorden: 10 antwoorden

ShephyMoon
Gewaardeerd verkenner

Flybox 4G datasnelheid trager geworden ondanks goed ontvangst

Hallo,

ik zit hier met een vrij vervelend fenomeen gaande over m'n flybox 4G modem B525s-23a.
Ik woon in Moerbeke-waas en wonen vlak bij de GSM mast 400m
(zowiezo zit ik op PLMN 20610 netwerk Mobistar belgië dus, CID 17873160 )

In het begin had ik een ontvangst van RSRP van -72dB en haalde in snelheden rond de 70 Mbps en pakje sneller dan m'n basic internet abonnement bij Telenet via de kabel wat toen dikke frustratie was.

Sinds ik een straat verder (150m) woon een anderhalve maand geleden heb ik een ontvangst van RSRP van -62dB en RSRQ van -3dB als de modem boven staat, beneden een -81dB en RSRQ van -6dB.

Maar het viel me op dat sinds kort de datasnelheid een pak langzamer is geworden en maar snelheden haal van max 30 Mbps. Zowel wanneer ik het stevige signaal te pakken heb als dat ik de modem beneden zet waar ik een minder goed signaal heb (nog steeds alle streepjes uiteraard)

Dus het ontvangst zit goed en zelfs beter dan in m'n vorige woonst.

Dan testte ik uiteraard ook met m'n Iphone die ook orange is en haalde maar exact dezelfde resultaten, wat ervoor ook soms 50Mbps was.
De speedtest resultaten spreken boekdelen.

Ik was van plan een Yogi-antenne te bouwen richting de mast, maar aangezien ik geen verschil zie in datasnelheid met een signaalsterkte tussen -81dB (ça va) en -62dB (das best dik ok...) en signaal kwaliteit van -6 dB tot zelfs -3Db, ligt het wellicht niet aan m'n modem of plaatsing.

Orange, ik betaal voor m'n snelheid van m'n 4G en beloven tot snelheden 225Mbps mits verschillende factoren natuurlijk hun invloed hebben. Ik ben technisch aangelegd en ben zeker thuis in de telecom techniek en elektronica.
Mag ik het vermoeden hebben dat er in Moerbeke-Waas problemen zijn geweest of waarom de snelheden daar nu gelimiteerd zijn sinds kort? Dit is best frustrerend, zeker als ik voor het werk een VPN lijn gebruik die daardoor ook gesmoord lijkt te zijn.

nota:

Ze hebben enkele weken geleden ook enkele keren een geruime tijd zonder 4G gezeten in Moerbeke wat Orange betreft. Geen GSM - en natuurlijk ook geen flybox-internet meer.
Mast is gelokaliseerd volgens kaart, maar ik heb ook een mast in zicht tussen hospicestraat en dorpvaart aan een voetbal plein...

Hartelijk dank bij voorbaat voor de nodige info, hopelijk kan er een mouw aan gepast worden en krijgen we onze snelheden terug die we ervoor hadden.

vriendelijke groet!

 
 
 
 
Labels (1)
10 ANTWOORDEN 10
Appelsien
Aspirant verkenner

Ik merk hier op dat de zendmast in de buurt op lager energieniveau gaat rond middernacht. Overdag heb ik 3 blokjes op de flybox  en 's nachts heb ik 5 blokjes. Echter, 's nachts is mijn downloadsnelheid 3x lager dan overdag. Ik vermoed dat ze 's nachts switchen van 1800MHz naar 800 MHz om stroom te besparen op hun zendmasten,  daardoor krijg ik via het 800 MHz meer blokjes te zien op mijn Flybox omdat 800 MHz verder reikt, doch de snelheid van gegevens overdragen is veel lager bij 800 MHz

 
0 pluimen
jomme1000
Ervaren verkenner

De sim in de telefoon steken heb ik ook geprobeerd, maar dit werkte niet, vermoedelijk incompatibel.
Mijn engelengeduld is alvast op ik verander eind deze maand van telecom-operator. 
Flybox 4G-internet is een klucht in het kwadraat. Het geafficheerde prestaties qua snelheid en stabiliteit zijn pure leugens. En mocht de verbindingskwaliteit zo afhankelijk zijn van locatie, wat ik betwijfel want ik woon midden in een stad, dan dienen ze daar een oplossing voor te vinden. Iets verkopen die amper werkt of locatie-afhankelijk is zonder dit te vermelden is al eveneens leugenachtig. 

Kortom Flybox 4G is goed wanneer je sporadisch, zakelijk(geen films, games,...) internet nodig hebt en veel op verplaatsing bent. Het is absoluut geen vervangproduct voor het regulier internet aangeboden bij de meeste telecom-operatoren of bij Orange zelf(t.w.v. 40€/maand)

Dringend tijd dus dat men werk maakt met het opentrekken van de telecommarkt en dit uitvoert met extra netwerken te installeren. Iedere keer wanneer men een straat openbreekt moet men geen 1 maar 4 telecomlijnen aanleggen voor toekomstig concurrentieel gebruik. 

Ohja, dan ga ik nog niet spreken over een helpdesk waar mensen met een gebrek aan kennis van techniek en taal u proberen te "helpen." In het beste geval wordt je net nog niet uitgekafferd en verweten dat het allemaal "uw schuld is."

0 pluimen
luna3
Aspirant scout

ik heb een flybox en merk dat de wifi gewoon heel slecht gaat  ik tfek hem vaak uit  en steek hem daarna terug in dak werkt ie prima voor een dadje

0 pluimen
TheoBeer
Aspirant verkenner

Orange, EDPNet of Mobile Vikings is momenteel eigenlijk steeds hetzelfde netwerk.

https://mobilevikings.be/nl/mobile-vikings/news/we-stappen-over-naar-het-orange-netwerk/

https://www.edpnet.be/nl/thuis/mobiel.html

Mobile Vikings ging recent op in Proximus, maar zijn nog niet overgeschakeld. Is toch niet te zien aan de pokke trage netwerkverbinding, voor zover dat ik dat kan controleren.

Tot daar de woorden van het trio.

Zelfde netwerk... maar de ervaringen zijn ZEER wisselvallig met 3 toestellen op 20 cm afstand. Omwille van miserie met Mobile Vikings (soms maar Edge ontvangst op GSM of... geen, terwijl de smartphone geen cm verplaatst werd, zeer wisselvallig door de dag, stabieler 's avonds) na overstap van Proximus een maand of 2 geleden, dan maar EDPNet geprobeerd (kost niet veel), om verder te testen op het Orange netwerk. Dat is zowat steeds sneller dan... Mobile Vikings. Tenzij ik toch wel net op de grens van een pixel op dat kaartje zou zitten??? https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile Nee, volgens mij zit er software achter die de boel belazert. Na vodden met telenet, dacht ik: ik test eens de flybox "225Mbps". En bizar, die Flybox pro "vliegt" voor 30€/maand, schitterend! Telenet is ondertussen eruit geflikkerd, want voor een gebruiker die niet boven de 50GB per maand gaat, is er zelfs nooit snelheidsbeperking bij Orange.

Samengevat: 3x orange, 3x ander gedrag. Dus ongelovige Theo hier beslist om de sim kaarten van EDPNet en Mobile Vikings van toestel te wisselen, omdat die invloed uit te sluiten. Resultaat: Mobile Vikings is trager dan EDPNet: het gedrag volgt de SIM kaart, niet de smartphone! Dus de flybox binnenshuis op een andere plaats gezet waar GSM ontvangen voor MV+EDPNet "slecht is": en tada... flybox blijft vliegen!!! Ik kan dus maar één ding concluderen: telecom in België is geen technische of commerciële bedoening (waar voor je geld), maar een spelletje tussen leveranciers, doorverkopers en marketeers of overnemers (Proximus/MV) ten koste van de klanten. Kijk naar Frankrijk voor de prijzen en we weten nog meer. Jammer genoeg kunnen we niet zonder internet meer. Snif, blètn, wenen. En hopelijk beslissen de gangster bij de providers niet om deze of gene te tracen en te kloten.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen