annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

zen Fiber

Topic gestart op: 11-03-24 20h31

Antwoorden: 7 antwoorden

Diskdrive
Gewaardeerd verkenner

zen Fiber

OPGELOST

Modem,

 

Ik veranderde van fiber home dacht ik naar zen fiber. Ondanks de vertraging is het via de lan heel mooi resultaat. Maar wifi een ramp, verschilde notebooks bijgehaald , Android , ook andere os en webbrowsers , speedtest gaat niet hoger dan 90 mbps ? En ja modem staat echt mooi vrij en zeker van eventuele obstakels.

Kan het zijn dat mijn modem deze 500 mbps  niet kan uitzenden, en hoe gaat orange dit oplossen? ik had ga niet verder geld uitgeven aan abo als mijn wifi op 1 meter van mijn modem geen 500 mbps kan uitzenden?

 

Hopend op antwoord,

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Diskdrive
Gewaardeerd verkenner

Beste @Pletse 

is opgelost, na heel wat kijken controlewerk, modem vernieuwt.

Technieker was eerst niet overtuigd, maar toen hij toch even verder keek, idd, er was mankement aan modem, deze vernieuwt en opgelost, direct resultaat.

Dus toppie van orange!

 

Bedankt aan iedereen die wilde helpen ! @iedereen 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
7 ANTWOORDEN 7
Gregory
Wijze
Wijze

Die 500 Mbps zul je niet halen op de modem - dat is de theoretische snelheid.  Een betrouwbare test moet met een ethernet kabel gebeuren tussen de modem en de PC

 

Zou eens beginnen met op de modem de wifi networks te scheiden, ie andere naam of SSID geven

Er is een 2.4 GHz band - gaat verder maar is trager - zorg ook dat die op kanaal 1, 6, of 11 staat.  Een van de 3 die de buren niet gebruiken

En er is ook een 5 GHz band die vlugger gaat maar minder ver

Verbind dan de computer met de 5 GHz band van de wifi en test dan even.

Ook even lezen 2.4 GHz vs 5 GHz WiFi: Speed & Range Explained | Social WiFi

 

0 pluimen
Diskdrive
Gewaardeerd verkenner

Beste,

 

Top, bedankt voor je antwoord.

Deze stappen waren reeds gedaan.

Toch even, ik belde met orange omdat 95 % van mijn toestellen enkel op wifi te bekijken zijn, lan aansluitingen zijn op die plaatsen niet mogelijk. ( Ik heb idd via Lan 473 mb/s)

Maar de enthousiaste medewerker (orange) vertelde mij aan tel, door mijn abo zwaarder te maken mijn wifi beter zou zijn? Wat dus nu ook blijkbaar niet zo is ? Kan een modem van orange eigenlijk wel zoveel uizenden? Dat ik via wifi geen 500 kan halen, akkoord, maar 90 ? 

 

0 pluimen
Pletse
Gewaardeerde genezer

Hey @Diskdrive ,

De Siligence modem haalt vlotjes meer dan 90Mbps via wifi. Ik doe regelmatig speedtestje bij mensen met Orange en die behalen dit met gemak (toch zeker als je naast de modem staat). Persoonlijk haal ik net geen 500Mbps met de Siligence modem en dit bekabeld of via wifi icm de Mesh wifi van Orange (witte).

De medewerker van Orange heeft in principe correcte info gegeven. Als je via wifi je maximale snelheid zou behalen van je Start Fiber abonnement (iets van 145Mbps) dan zou je wifi sneller moeten zijn als je een sneller abonnement neemt, want je zat namelijk aan het maximum. Vermits je slechts 90Mbps behaalt, dan heeft het niet veel nut om meer te gaan betalen voor snellere wifi als je nog niet aan het maximum geraakt van je Start Fiber abonnement. Ik weet niet of dit duidelijk uitgelegd is 😥.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn: 
1. Je toestellen verbinden enkel met de 2.4Ghz frequentie ipv de 5Ghz die sneller is of
de 5Ghz ligt niet aan op de modem.

2. Je toestellen zijn verkeerd geconfigureerd.
Ik heb dit meegemaakt met m'n laptop. Deze wou niet sneller dan 200Mbps terwijl m'n gsm de volle snelheid kon behalen op dezelfde locatie. De wifi driver van m'n laptop opnieuw geïnstalleerd en geprutst in m'n instellingen en nu behaal ik m'n maximum.
Heb je met je notebook(s) reeds hogere snelheden kunnen behalen dan 90Mbps? Op een ander wifi netwerk bedoel ik dan.
Welke snelheid behaal je met je GSM?

3. Het gebruiken van een VPN. Ik had ooit een VPN bij m'n antivirus -> VPN uitgeschakeld en snelheid was drastisch hoger.

4. Het gebruiken van wifi repeaters. M'n haar komt recht als ik deze toestellen zie. Deze kunnen de wifi sterk verstoren. Als je toestellen toevallig verbinding maken met een repeater ipv de modem tijdens een test mag je al zeker je maximale snelheid delen door 2!
Een repeater mag je niet verwarren met powerlines of mesh systemen. Deze werken anders.

5. Er scheelt iets met de wifi module van de modem zelf.

6. Zo zijn er nog 101 mogelijkheden. Soms zit het probleem in een klein hoekje.

Sowieso, een speedtest via wifi moet je doen naast de modem. Maar vermits je spreekt over "1 meter van de modem" vermoed ik dat je dit in acht neemt. 

0 pluimen
Diskdrive
Gewaardeerd verkenner

Beste,

 

Alvast bedankt voor jouw uitleg.

Ik zal er geen woord van tegenspreken, doch..

ik doe de testen idd op 4 verschillende notebooks en 1 vast toestel.

mijn vaste pc draait op windows pro en met lan krijg ik idd net geen 450 snelheid, als ik dan overschakel naa , 2.4 uitgeschakeld ,wifi net geen 90.

Dan neem ik de notebooks erbij ook verschillende os, oa windows maar ook linux om neutraal te blijven, echter deze stoppen op 90.

Als ik idd deze notebooks opneem en bv bij een proximus klant gaan gaan die idd tot net onder de 500, dus ik vermoed dat er toch ergens een fout zit in het uitzenden van de modem.

Morgen komt technieker, dus we kijken er naar uit.

 

nogmaals bedankt alvast

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen