annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

SMA Sunnyboy omvormer online krijgen

Topic gestart op: 20-03-24 10h34

Antwoorden: 4 antwoorden

RobinXrf
Aspirant verkenner

SMA Sunnyboy omvormer online krijgen

Colleage,

 

Op 15 Dec aangesloten bij Orange, na installatie van nieuwe router, onmiddellijk alle toestellen perfecte verbinding, behalve mijn omvormer van mijn zonnepannelen, SMA SunnyBoy (5000TL van 2016). Ik heb deze al een fixed IP gegegeven, ik heb geprobeerd om bepaalde poorten 'manueel' te openen (op aanraden van een SMA hulp), maar nog steeds zijn ze niet online verbonden met de servers van SMA.

De omvormer is via een kabel verbonden, het toestel erkent te verbinding, op mijn router zie ik ook de verbonden omvormer.

Ik zie geen reden waarom mijn firewall deze onder genoemde webadressen zou blokkeren (me niet geheel duidelijk hoe ik dat uitlezen).

Iemand nog ervaring mee of nog tips om eens te proberen?

Dank,

Robin.

 

Bericht van SMA hulp:

Het toestel communiceert via willekeurig gekozen UDP poorten (1024 - 65536 moeten openstaan) met Sunny Portal. Bij particuliere routers staan enkele poorten open maar veel poorten zijn standaard gesloten.

Het zou kunnen dat de omvormer een van die gesloten poorten had gekozen en dat er daarom tijdelijk geen communicatie mogelijk is.

Als er ondanks de geactiveerde poorten geen verbinding tot stand wordt gebracht, controleert u of de volgende URL's zijn geblokkeerd:

• 'proxy.ied.sma.de' 

• 'registrar.ied.sma.de' 

• 'stun.ied.sma.de' 

• 'ied.sma.de' 

Labels (2)
0 pluimen
4 ANTWOORDEN 4
Gregory
Wijze
Wijze

Enkele mogelijkheden - Public IP misschien niet nodig, evenals port opening, maar eenmaal je het werken hebt kun dit nog afzetten

  • local network
    •  advanced configuration
      • Als je op je omvormer zelf een static ip kunt configureren, zou ik vb 192.168.0.20 of zo zetten en de DHCP range in de router zetten op 192.168.0.101 tot 192.168.0.254
        • 101 >> 254 is meer dan voldoende voor DHCP
        • 2 >> 100 heb je dan voor static IP's
      • Verder kun je ook de DNS zetten op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (DNS proxy af zetten)
      • Ook zorgen dat je een public IP hebt (onderaan)
    • Port opening
      • de UDP ports 1024 >> 65535 open zetten met je static local IP ingevuld van de omvormer

Als je met windows werkt - en met een programma verbindt met de omvormer - ook eens de firewall afzetten en ziet of het werkt.  Indien wel kun je wat inbound/outbound udp ports openzetten of dit programma gewoon door de firewall laten

Success

0 pluimen
RobinXrf
Aspirant verkenner

Hartelijk dank voor dit antwoord.

Ik heb de omvormer een static IP toegewezen en de range van de dynamic IP aangepast.

Ik heb de poorten geopend (en dus heb ik een public IP) zie foto in bijlage.

Echter nog steeds geen verbinding.

Ik ben niet zeker of de public en local port range correct zijn.

kan u meer in detail uitleggen hoe de DNS Proxy juist te zetten en welke hiervan de nadelen zouden zijn?

Dank,

 

Robin.

RobinXrf_0-1711304483586.png

 

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

@RobinXrf 

Ik zou de port opening eens weg doen - denk dat die niet nodig is en een ongewenst effect zal hebben.  ( alle UDP zal naar 192.168.0.20 gaan)

Denk niet dat de router ports blokkeert.  

Vind op google enkele hoe je die met je wifi moet verbinden, niet direct hoe je vast ethernet inzet

 

Gregory
Wijze
Wijze

DNS proxy moet je eerst afzetten alvorens je de DNS servers kunt invullen

Leden met de meeste pluimen