Profil de Sandra11

Pisteur confirmé

• 

6  messages

vendredi 9 avril 2021 16:37

Wifi sterkte

Beste,ik zou graag iemand horen of zien of willen weten wat te doen! Wifi is alleen sterk in de woonkamer, nergens anders in het appartement!! Ook niet op terras!

Mijn dochter volgt online les,dit doet ze in haar kamer,maar daar is geen bereik! Mij was gezegd dat met 100mbps of zoiets meer dan voldoende ging zijn! Niet dus,graag zo snel mogelijk oplossing.

Ps: ik ben van proximus naar jullie overgeschakeld omdat ik daar ook problemen had

1 pièce jointe

Sage

• 

7.2K  messages

il y a 4 ans

Je had hezelfde probleem met een andere provider?

Dan zou het best kunnen dat je een goed geïsoleerde woning hebt. In dat geval is WiFi vanop een centrale plaats moeilijk.

De beste oplossing is bekabelde AP's in de de andere ruimtes installeren. Is er geen UTP kabel naar die locaties zou je powerlines met WiFi AP kunnen gebruiken

Guerisseur expérimenté

• 

577  messages

il y a 4 ans

Wifi is van vele dingen afhankelijk. Mijn ervaring met appartementen is het volgende.

Omdat de muren van appartementsgebouwen meer gewicht moeten dragen (meerdere verdiepen) zijn deze uit andere materialen opgebouwd in vergelijking met muren van een huis. Meestal gebruiken ze beton in de muren of stenen met grotere dichtheid die meer gewicht aankunnen. Dit geeft als resultaat dat de wifi signalen moeilijk(er) door de muren geraken. 
Wat ook voor storing kan zorgen is de wifi signalen van de buren. Als er meerdere wifi netwerken op 1 plaats aanwezig zijn kunnen deze onderling voor storing zorgen. Wat meestal ook het geval is in appartementsgebouwen.

Vermits je spreekt dat je bij Proximus geen schitterende verbinding had in de slaapkamer/terras vermoed ik dat het dus echt wel aan de woonst ligt. Mogelijks had je iets meer verbinding bij Proximus omdat de modem op een andere locatie stond?

Uit eigen ervaring weet ik dat wifi mesh van Orange super werkt, echter in deze situatie zou ik eerder opteren voor een powerline set. Dit zijn 2 ‘stopcontactjes’ die onderling communiceren via het elektriciteitsnet. 1tje plaats je bij de modem, verbonden met een kabel. De 2de zet je dan in de slaapkamer. Het 2de toestel zend dan wifi uit. Opgelet, koop geen wifi ‘booster’, dit is 1 enkel toestel die wifi oppikt en ‘versterkt’ en terug doorstuurt. 

De wifi snelheid van Orange (100mbps) heeft niks te maken met het wifi bereik. De snelheid zal inderdaad verminderen hoe slechter het wifi signaal is. Mocht de snelheid van Orange standaard bvb 400mbps zijn, dan zou je nog altijd even ‘traag’ surfen als het wifi signaal onvoldoende is.

Conclusie: ga naar bol.com, bestel een powerline setje met wifi. Als dit het probleem niet oplost kun je de set nog altijd terug sturen ;-).

Pisteur confirmé

• 

6  messages

Is wel raar dat ik nog extra kosten moet doen voor een sterke wifi te mogen hebben terwijl de providers beloven dat zij een sterke wifi ontvangst kunnen leveren?

Komen de providers er wel goedkoop vanaf.

Ik ben over het algemeen heel content van orange. Kunnen jullie echt niets doen hieraan? Hebben jullie mijn lijn gecheckt?

Sage

• 

11K  messages

@Sandra11  

Wij checken niks. Wij zijn gewoon klant net als jou wij kunnen je enkel raad of advies geven. 

Ja je kan er extra kosten voor moeten neertellen om je wifi goed en correct te hebben. Orange of eender welke provider is niet verantwoordelijk voor de plaatsing van jou modem / router. Zijn plaatsen deze daar waar de kabel binnenkomt en dat kan een vervelende plaats zijn. 

Als deze op een slechte plaats staat waardoor iemand niet zijn gehele huis kan voorzien van wifi zal de klant zelf kosten moeten maken om een beter wifi signaal door het gehele huis of appartement te hebben. 

Neem nu als voorbeeld mij zelf , mijn kabel komt boven binnen in het huis. Dat wil zeggen dat ik de modem boven moet plaatsen. Hierdoor kan ik enkel van de wifi gebruik maken boven in het huis maar daar ben ik niks mee want beneden wil ik ook wifi. Oplossing : heb zelf een Mesh wifi systeem aangekocht van Velop. Deze kosten zijn voor mezelf omdat ik weet dat de modem op een slechte plaats staat en daar kan de provider helemaal niks aan doen. 

Je kan ook eventueel zelf je kabel verlengen of een nieuwe kabel voorzien die binnen komt. Dan kan je eventueel je modem verplaatsen naar een ander deel van je appartement. Maar ook deze kosten als de installatie ervan zal je zelf moeten doen. Spreek je hiervoor Orange aan dat er een technieker moet komen dan zal je ook deze kosten dienen te betalen. 

Guerisseur expérimenté

• 

577  messages

Sandra, de mensen die op dit forum reageren zijn voor alle duidelijkheid Orange klanten gelijk dat jij klant bent en geen medewerkers (voor zover ik weet). 
Dit is een pagina voor klanten die andere klanten helpen met tips en tricks en door ervaringen te delen.

Als je wil dat ze jouw lijn checken kun je bellen naar de klantendienst, nr 5000 en wachten tot je iemand aan de lijn krijgt. Geen bericht inspreken maar effectief wachten tot je iemand aan de lijn krijgt.

Iedere provider/fabrikant is beperkt tot een bepaalde ‘straalwaarde’ dat de wifi toestellen mogen uitzenden. Dit bepaald door Europa. Ze mogen dus geen ‘sterkere’ toestellen op de markt brengen wegens gezondheidsrisico’s.

Omdat klanten meer en meer gebruik maken van wifi en ook grotere snelheden wensen te behalen kan één enkel toestel daarom soms onvoldoende zijn. Daarom dat meer en meer mensen nu investeren in een eigen mesh set of powerline. Dit zijn dan meerdere toestellen die voor een betere dekking zorgen over een groter oppervlakte.
Je kan het vergelijken met je verwarming. Als je een houtstoof in de living hebt staan, dan zal de living lekker warm zijn maar hoe verder je van de stoof verwijderd bent, hoe kouder het wordt. Tegenwoordig hebben we niet meer 1 houstoof in de living maar meerdere radiatoren in elke ruimte. 

Zelf was ik vroeger Proximusklant. Ik had onvoldoende wifi. Ik heb geïnvesteerd in een eigen wifi set waardoor ik nu overal dekking heb. Ik ben dan voor de prijs overgestapt naar Orange en gebruik nog altijd mijn eigen set. 

1 x investeren en je leeft een paar jaar langer omdat je geen stress meer hebt wegens slechte wifi...

Sage

• 

7.5K  messages

@Sandra11 

Een lijn checken levert niks op.  Alles komt toe aan de modem.  Die heeft een zender, de wifi.  Het is bepaald dat een wifi een max zendvermogen mag hebben.  Alle providers moeten zich daaraan houden.  Je kunt het vergelijken met een walkie-talkie.  Als je verder gaat, of achter een stapel muren gaat zitten zul je ook geen of minder goede ontvangst hebben.

Je zult zelf een mesh moeten aanschaffen

Deze lijkt me betaalbaar - 3 stations en uitbreidbaar - TP-Link Deco M5 Multiroom wifi 3-Pack - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Laat het wel installeren door iemand die er wart van kent

Pisteur confirmé

• 

6  messages

Pletse,dank voor de duidelijkheid.

Ha ik dacht dat hier orange medewerkers waren 😊

Ja ik vraag wel aan een kennis om dit even te komen regelen

Pisteur expérimenté

• 

39  messages

il y a 4 ans

Beste Sandra, ik heb gewoon de Mesh wifi geïnstalleerd de drie pack, besteld via Orange aan een mooie prijs van 99€

Installatie is erg eenvoudig en kan je zelf, nadien overal in en om het huis alsook op de zolder goede wif ontvangst.

Ook mijn bewakingscamera's die buiten het huis hangen (4stuks) werken perfect nu.

Mogelijk is ook dit voor jou de oplossing.

Groeten,

Jan

Pisteur confirmé

• 

6  messages

Top! Dank voor de tip

Sage

• 

7.2K  messages

il y a 4 ans

@Sandra11 

Wat je om te beginnen ook eens kan doen is een WiFi analyzer app downloaden en dan eens met uw foon een wandeling doorheen alle ruimtes van uw woning maken. Dan krijg je een idee van waar er welke sterkte van WiFi doorheen de muren komt.

Als die waarden overal erg klein zijn gaat een mesh systeem ook niet helpen, want dat is evengoed WiFi die dan door de muren heen moet. Dan ben je beter af met powerlines (of beter nog UTP kabels, maar die installeren is natuurlijk breekwerk) en WIFi AP's.

Loading...