annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Giga Fiber

Topic gestart op: 08-02-24 16h11

Antwoorden: 8 antwoorden

ronyp
Gewaardeerd verkenner

Giga Fiber

OPGELOST

goede middag,

wij zijn nieuwe klant internet en tv bij orange sinds begin januari.

wij hebben gekozen voor deze bundel om rusteloos te kunnen surfen en tv kijken terwijl dat de kinderen aan het gamen zijn of streamen.

nu vroeg ik mij even af, na verschillende metingen komen wij aan max 420 Mb download en 39Mb upload dit komt dichter in de buurt van een zen fiber bundel.

is dit normaal? bij ons in straat hebben ze 2 jaar geleden volledige nieuwe kabels geplaatst dit is ook bevestigd geweest door de technieker die thuis alles kwam instaleren.

maar deze nieuwe kabels zijn wel aangesloten aan een bestaande kabel in ons huis die er al lag toen wij dit huis kochten 12 jaar geleden, speelt dit en rol?

mijn vraag is, zouden wij betere ontvangst krijgen als wij ook binnenshuis deze kabel zouden laten vervangen? en als dit het geval is, is dit iets dat orange ook doet? of kan ik beter gewoon van bundel veranderen en naar zen fiber overschakelen aangezien dat deze bundel 500 Mb download en 50 Mb upload beloofd wat wij nu wel hebben en waarvoor wij dan nu te veel voor betalen.

mvg

Paridaens

Labels (1)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

Dat is een NIU (coax signaal versterker  van Telenet)  Waarvoor dient dit kaske van Telenet? Meer info in reacties. : r/belgium (reddit.com)

De mijne (ook door Telenet geinstalleerd) heeft 1 ingang zwarte kabel die van buiten komt, links van CM en niet in beeld) en 5 uitgangen waarvan 1 naar de modem.  De modem zet het coax signaal om naar ethernet.  Aan de andere 4 uitgangen kun je TV of decoders aansluiten

Zo ziet de mijne er uit (met deksel af) De linkse (CM) gaat naar de modem (alles staat in de garage)

IMG_2076.jpg

Aan de zwarte (binnenkomende) zal het niet liggen

Alle kabels binnen zijn je verantwoordelijkheid

Kunt eens een technieker van Orange vragen - misschien een andere NIU.  Interventie zal je waarschijnljk 59 EUR kosten

Om te testen alle ethernet kabels uittrekken aan de modem en er 1 rechtstreeks van 1 van de 4 ports naar je pc laten gaan. En probeer even twee ports en evt ook een andere ethernet kabel nu je toch bezig bent

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

8 ANTWOORDEN 8
JeroenED
Ervaren verkenner

Kabels van 12 jaar oud? Dat zullen dus hoogst waarschijnlijk cat 5e kabels zijn die over het volledige huis liggen. In theorie zou cat 5e dat moeten kunnen. Maar in de praktijk amper haalbaar. Zeker over afstanden als van de modem richting alle hoeken van het huis. Ik zou aanraden om minimaal cat 6a of cat 7 (kunnen tot 10Gbit waarbij cat 7 stabieler is). Ik betwijfel wel of orange dit doet, maar ik acht de kans reeël dat iedere electricien dat wel wil of kan doen.

0 pluimen
ronyp
Gewaardeerd verkenner

Goede middag de kabel in kwestie is volgens mij de coax kabel die van buiten word gekoppeld aan een bestaande oude coax kabel die binnen in huis loopt en daar word de modem op aangesloten van orange. Deze kabel stond er al toen wij gekocht hebben dus deze kan er ook al mischien 20 jaar liggen dat weten we natuurlijk niet.De data  kabels die ik binnen gebruik zijn cat 6 kabels juist nieuw gekocht.

Mvg

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Klopt, @ronyp Zelfs binnen moet je met cat 5e 1 Gbit/s halen indien op de modem aangesloten

Kunt even rechtstreeks met een pc die 1 Gbps aankan in een port van de modem proberen en zien wat dat geeft.  Ook nog eens in een andere port. Trek dan wel even de andere ethernet kabels uit - alleen maar om zeker te zijn dat er niks anders bezig is op een andere port.  Ook misschien even de wifi afzetten

Testen 1 maal des morgens, des middags en des avonds en zien of dit fluctueert

Als je hetzelfde resultaat behaalt rechtstreeks kun je dat aan Orange melden en vragen dat ze ervoor kijken

In alle geval, als je met je huidige snelheid tevreden bent en het werkbaar is, stap dan gewoon naar een lager abonnement dat je die 420 geeft.

 

ronyp
Gewaardeerd verkenner

Ok, ik zal dit even vanaf vanavond proberen 2 dagen lang.

Maar dus als ik goed begrijp de verouderde kabel die tussen de aansluiting buiten en de stekker thuis waar de modem op aangesloten is heeft geen invloed op de snelheid?

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen