annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Acces Point?

Topic gestart op: 24-03-20 12h36

Antwoorden: 13 antwoorden

Aaron90
Gewaardeerd verkenner

Acces Point?

Dag allen,

Ik zoek een oplossing om het wifi-signaal uit te breiden en hoopte op enkele suggesties, gezien een relatief beperkte kennis omtrent acces points e.d. 

De situatie:
Nieuwbouwwoning, kleine 10m diep. Coax komt toe in garage (vooraan rechts in de woning) waar ook modem/router is geïnstalleerd. Binnen op het gelijkvloers heb ik overal nog Wifi. Boven (beton tussen glv en 1e) is er nog een licht signaal in de slaapkamers vooraan (wat voor niet-streaming volstaat), maar achteraan is het signaal miniem of weg, afhankelijk van de exacte locatie. Ook op het terras achteraan is het signaal weg. Bij de opbouw werd reeds een UTP-kabel (+ stroom) voorzien tot in de zolder, tegen de schuine wand van het dak achtergevel, om daar dan een AP te kunnen plaatsen. Ik vermoed dat dit zo'n 4 meter van de achtergevel (I.e. 6m van midden terras) en op 5m hoogte is. Als ik iets heb geleerd van Pythagoras, zou die in een rechte lijn ong. 8 meter van het midden van het terras moeten uitkomen. 

Nu wens ik dus een toestel te plaatsen op zolder waarmee ik de ontvangst op het verdiep gevoelig kan verbeteren. Geen idee of deze locatie kan volstaan om ook het terras direct van Wifi te voorzien, want hier toch ook voldoende sterke Wifi voor niet-streaming internet. Bij voorkeur is dat een AP waarbij toestellen "slim" overschakelen, i.e. niet te lang volhouden aan een zwak signaal, maar voldoende snel overschakelen naar de AP met het sterkere signaal. 

Kan het volstaan van 1 toestel op zolder bij te plaatsen (met voldoende bereik, zodat deze het terras kan bedienen), of dien ik ook een nieuwe AP te plaatsen bij de modem? 
Is het Mesh-wifi systeem van Orange hiervoor een optie ? Ik lees ook goede ervaringen met Ubiquiti? 
Kan dit binnen een budget van een goeie 100€? 

Alvast bedankt.

Labels (1)
0 pluimen
13 ANTWOORDEN 13
patrick2
Wijze
Wijze

@Aaron90  er zijn natuurlijk vele manieren om je wifi signaal uit te bereiden. Denk aan een AP ( kan meerdere zijn ) of een powerline of een router er tussen. Nu is het voor jou belangrijk te weten waar je wifi signaal wil en niet. Moest het belangrijk zijn in de slaapkamer en living bijvoorbeeld kan je powerlines kiezen of 2 AP's. 

Om je een voorbeeld te geven mijn huis is geheel bedekt in elke ruimte ( zelfs de beneden kelder met een streepje ontvangst ) door een mesh wifi systeem. Het is niet geheel hetzelfde als bij Orange omdat ik meerdere mogelijkheden heb , maar het werkt perfect. Bellen over wifi overal internet dus zeer tevreden van , heb dan ook geen wifi van de modem meer nodig. Moest ik het advies geven zou ik voor het mesh systeem gaan om toch overal bereik te hebben ook in je tuin of je terras. De kastjes pikken namelijk elkaars signaal op en het wifi netwerk , naam etc. Daardoor kan je bijvoorbeeld al een kastje plaatsen vlakbij je terras binnen zodat er bereik is ik heb ook buiten op het terras volledig wifi signaal en mijn kastje staat in de keuken.

Dan is er natuurlijk nog een router maar of je daar je hele huis mee bedekt is maar de vraag. Het kan dan ook zijn dat je dan meerdere routers dient aan te schaffen om overal gegarandeerd wifi te hebben en dat kan flink in de portemonnee lopen , als je iets deftigs wil hebben. 

Powerlines kan je ook kopen , meestal een setje van twee maar tegenwoordig zijn er ook met drie of vier. Deze dien je beginnend in je stopcontact te steken van de garage met een kabel vanuit de modem. Dan dien je meerdere te plaatsen voor bereik te hebben , keuken , linving , en bovenverdieping. Hiervoor dien je een goed tot eigenlijk perfect werkend electriciteitsnet te hebben omdat je anders storingen gaat krijgen. Niet vergeten dat je ook geen stekkerblokken kan gebruiken want dan werkt het ook niet geheel goed. 

Al de oplossing boven heb ik persoonlijk gehad tot ik het mesh systeem kocht en 1 klap waren die dingen tot het verleden. Wil wel daarbij vermelden dat je ook aan twee kastjes genoeg kan hebben van het mesh systeem want dat werkt naar de grote van je huis. Je kan er tien plaatsen maar veel nut heeft het niet omdat je toestel toch maar van eentje zijn signaal krijgt. Ik heb er vier staan , keuken , gang , bij de trap , en eentje boven in de living. Omdat die in de keuken is verbonden met een switch en de switch aan de modem boven door een kabel is het kastje in de keuken de hoofdnode ( werkt als router en krijgt dus de ip adressen binnen en verdeeld deze ) 

Wat je kan doen is de kabel die nu aan de decoder hangt ook hangen aan een switch. Daar kan je dan de decoder weer op aansluiten en een kabeltje naar de Femtocell en vanuit de switch dan een van de andere oplossingen zoals hierboven genoemd. 

Misschien beetje veel info nu maar stel zeker vragen als er iets niet duidelijk is , heb het geprobeerd zo simpel mogelijk te plaatsen maar is niet gemakkelijk altijd. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Aaron90
Gewaardeerd verkenner

@patrick2 Da's zeker uitgebreid. Bedankt. 

Bij het volgend stuk denk ik dat kan volgen, al ben ik het niet 100% zeker.


@patrick2  schreef:

@Aaron90 

Wat je kan doen is de kabel die nu aan de decoder hangt ook hangen aan een switch. Daar kan je dan de decoder weer op aansluiten en een kabeltje naar de Femtocell en vanuit de switch dan een van de andere oplossingen zoals hierboven genoemd. 


Komt er eigenlijk op neer dat ik dan bvb AP/mesh Wifi in de woonkamer plaats ? 
+ 2e toestel van zelfde type dan op zolder? 


Dient er dan iets gewijzigd te worden in de garage? 
Neem je dan huidige Wifi netwerk over van de Orange modem/router of maak in dit geval een nieuwe? 
#leek. 😅

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Aaron90  dat heb je eigenlijk goed begrepen het komt dan op het volgende neer :

Je decoder is verbonden met een kabel zoals je aangeeft , omdat je nu de FemTocell eraan gehangen hebt . Je kan daar dan aan die kabel een switch plaatsen en vandaar uit nieuwe kabels naar de FemTocell en je decoder. Maar er zijn nog aansluitingen op en kan je inderdaad je mesh systeem of de AP of je powerline koppelen. Op die manier kan je verder gaan in huis om alles te koppelen. Lees de info correct betreft het bereik en ontvangst etc. zoals ik eerder vermeld heb.

je netwerk kan je opnieuw instellen je kan een andere naam geven maar zou het zo instellen dat je overal dezelfde naam hebt. Ik ga je wat meer details geven over het mesh systeem van Orange :

https://www.orange.be/nl/opties-en-diensten/mesh-wifi

https://www.orange.be/nl/blog/problemen-wifi-bellen-thuis-oplossingen

 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Aaron90 

Ik ben van mening dat in een moderne, goed geïsoleerde woning, een goed mesh systeem de beste oplossing is.

Tenzij je bij de bouw reeds in alle ruimtes een UTP aansluiting voorzien hebt. Dan zijn AP's de oplossing.

Korte samenvatting.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen