annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Fix phone niet geschikt voor alarmen?

Topic gestart op: 08-07-18 20h32

Antwoorden: 18 antwoorden

ToMiKoN
Ervaren verkenner

Fix phone niet geschikt voor alarmen?

OPGELOST

Uch,

Bij familie van mij woont een oudere grootouder in. Ze heeft een personenalarm (knopje als ze valt of hulp nodig heeft). Nu heeft ze een Telenet modem met een soort batterij achter wanneer deze uitvalt zodat de vaste lijn kan blijven werken.

Ik vroeg mij af of ze ook kunnen Love met fix phone nemen? Want op de pagina staat dat Love niet overeen kan met fax systemen en alarmen. Maar wat bedoelt mijn juist met alarmen? Personen alarmen, inbraak alarmen ... dat is niet duidelijk voor mij.

https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/fixedphone

Bedankt als iemand hier meer info over heeft.

(ik vond geen aparte sectie voor fix phone in dit forum, daarom post ik het onder internet)

 

Labels (2)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
patrick2
Wijze
Wijze

de vaste lijn is inderdaad niet koppelbaar aan alarmen in welke vorm ook . Vraag me niet de juiste exacte technische redenen maar denk dat het gewoon komt omdat er geen modem battrypack te verkrijgen is waardoor er geen soort backup is als de stroom uitvalt. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
18 ANTWOORDEN 18
JeanLoyens
Ervaren verkenner

Dag allen, ik was me ervan bewust (door de goede en volledige info op de website van Orange) dat ik bij de overstap (van Telenet) mijn vaste analoge lijn zou verliezen en een VoIP (voice over IP) in de plaats zou krijgen, waarbij mijn alarm niet meer zou werken. De reden is dat mijn (ouder type) alarm een analoge lijn nodig heeft om een signaal te kunnen maken. Dit is nu op te lossen doordat ik een "moduletje" van mijn alarmfirma laat inbouwen (238,50 Euro incl. BTW geplaatst) dat, samen met een nog aan te schaffen simkaartje (kan je bv bij Orange kopen voor 15 Euro, maar bij Proximus voor 10 Euro, waarmee je een jaar kan werken), ervoor zorgt dat het systeem wel weer naar mijn gsm zal bellen wanneer er een alarm is. Ik ben sinds 16 juli van dit jaar klant bij Orange (en nog maar pas met de rest, internet, tv en vaste lijn) en weet niet of ik dat dure moduletje wel laat plaasten... Hopelijk was dit wel een antwoord op jullie vragen.

Jerre
Gewaardeerde genezer

Day @JeanLoyens,

Bij Telenet had je VoIP met een noodvoeding, de telefoonlijn was inbegrepen in je pack (5€/maand).

Orange vraagt 10€/maand, vaste en mobiele gesprekken inbegrepen.

Een GSM module inbouwen is een goede oplossing ee prijs is ok, deze module zal gevoed worden door de alarmcentrale bij stroomuitval.

Neem hierbij een Telenet GSM abonnement 0€/maand "prijs volgens verbruik", dan betaal je enkel de meldingen.

 

TomN
Orange-werknemer

Hoi allemaal,

 

Even "my two cents".

 

Wat de technische reden betreft. Op zich is eigenlijk is geen enkele VoIP oplossing "geschikt" om met alarm systemen om te gaan. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de ATA het analoge signaal naar IP omzet. Hierbij past men een codec toe die compressie toepast wat het signaal van het alarm kan verstoren. Daarom dat operatoren die VoIP aanbieden "in principe" nooit garanderen dat een alarmsysteem zal werken hierop (trouwens, je hebt hetzelfde risico met faxtoestellen). Voor gewone gesprekken heeft dit weinig invloed en levert dit zelfs een hogere kwaliteit op van het gesprek. Het kan zijn dat Telenet een ander soort codec gebruikt waardoor zij het risico willen nemen in combinatie met een batterij backup systeem (reden zie hierna).

 

Daarnaast is er nog het "zonder stroom geen dienst" gedeelte. De bakjes hebben gewoon ook stroom nodig, indien er een stroompanne zou zijn (moedwil van de inbreker of gewoon door een storing) is je alarm ook weg. Dit is natuurlijk op te lossen met een noodvoeding waarop je de modem en ATA aansluit.

 

Het idee om met een SIMkaart te werken is op zich altijd het beste, gezien er geen lijn is die kan worden doorgeknipt. Stroomstoringen (zelfs regionale) hebben geen invloed als je centrale een batterij heeft (en de antennes van het mobiele netwerk hebben dat sowieso ook).

 

Mijn posts geven mijn persoonlijke mening weer en zijn geenszins een officiëel antwoord van Orange.  Ik ben ook gewoon een deelnemer aan het forum als gebruiker 🙂

Jerre
Gewaardeerde genezer

Hallo @TomN,

Als de alarmcentrale gewoon uitbelt en een opgenomen bericht afspeelt dan werkt dit perfect met VoIP.

DTMF werkt ook, een dataverbinding (beheer vanop afstand...) niet (of enkel op zeer lage snelheid en zonder compressie).

Een GSM signaal kan ook gestoord worden maar dan moet je dichtbij de centrale geraken.

Leden met de meeste pluimen