annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Hoe 'statisch' zijn de publieke IP-adressen echt?

Topic gestart op: 01-07-20 11h28

Antwoorden: 3 antwoorden

rhav
Aspirant verkenner

Hoe 'statisch' zijn de publieke IP-adressen echt?

Dag allen,

Zelf ben ik geen klant bij Orange voor vast Internet maar een familielid van mij wel. Ik heb echter wel een IT-achtergrond en dit familielid had dus een vraag over haar vast internet. Ze heeft namelijk een winkel met een webshop. De webshop draait ergens bij een of andere provider en communiceert met het voorraadprogramma (van haar winkel) dat (denk ik) in de winkel draait (on-prem).

Nu, de verbinding tussen de webshop en het voorraadprogramma zou geregeld wegvallen omdat de setup in haar winkel geen statisch IP-adres heeft en de webshop bijgevolg niet kan communiceren met het voorraadprogramma. Ze hebben reeds contact gehad met de klantendienst van Orange en die beweerden dat ze het "moesten regelen met hun IT'er", vandaar dat ze mij hebben gecontacteerd. Vervelende situatie, want dit heeft financiële gevolgen en zou bijgevolg zsm moeten worden opgelost. 

Ik heb dus een aantal vragen:
1) Hoe "statisch" zijn de IP-adressen van Orange echt? Bestaat er geen mogelijkheid om dit écht statisch te maken (zoals dat bij de concullega-providers wel kan)?

2) Indien het antwoord op vraag 1 'nagenoeg volledig statisch is', bedoelt de klantendienst misschien dat de lokale setup niet juist is, namelijk dat de bak waarop het voorraadprogramma draait lokaal geen statisch IP adres heeft? Hoe simpel is dit aan te passen via de Orange router/modem (nogmaals, ik heb geen details dus weet niet over welke router/modem dit specifiek gaat)?

3) Indien het antwoord op de vraag of een echt statisch IP mogelijk is 'neen' is, en de publieke IP-adressen toch (te) regelmatig veranderen, is een in zee gaan met een betalende service die dynamische DNS'en voorziet ('no-ip' bijvoorbeeld), dan een oplossing?

Of zie ik hier nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Robin

Labels (2)
0 pluimen
3 ANTWOORDEN 3
Cdt24801
Wijze
Wijze

@rhav 

De publieke IP adressen zijn dynamisch, maar eigenlijk zo goed als statisch. Ze veranderen niet dikwijls, maar je hebt daar geen invloed op.

Let wel, het is uw router die het publieke adres heeft, niet uw PC. Maar dat weet je waarschijnlijk wel. Die router niet te dikwijls en zeker niet te lang afzetten geeft meer kans op lang behouden van hetzelfde IP adres. De router lange tijd afzetten verhoogt de kans op een nieuw publiek adres.

De andere oplossing: is DynDNS dan geen optie? Die is kosteloos ..

 

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


rhav
Aspirant verkenner

Bedankt voor je antwoord. Ja, zo goed als statisch is wat ik ook dacht, maar blijkbaar is het toch op enkele weken al 2 a 3-maal gewijzigd..

En inderdaad, de router 😉 Maar als het zo goed als statisch is, zijn het misschien de lokale instellingen die ook niet 100% in orde zijn. Dat moet ik nog eens nakijken.

Maar er is geen mogelijkheid om bij Orange een statisch IP adres te verkrijgen? 

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@rhav 

Als die mogelijkheid er al is dan zal het toch bij de business abonnementen zijn vermoed ik. Daar heb ik geen ervaring mee.

Misschien dat @TomB , die in een shop werkt u daar beter over kan informeren.

 

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen