annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Instellingen Orange Router + Google Nest

Topic gestart op: 04-07-22 23h00

Antwoorden: 4 antwoorden

Shanni
Gewaardeerd verkenner

Instellingen Orange Router + Google Nest

Hallo iedereen,

 

Lang verhaal kort; hoe maak ik van mijn twee netwerken thuis, een geheel?🤔

situatieschets:

Op de router/modem van Orange heb ik wifi uitgeschakeld (poorten werken wel nog). Op deze poorten zijn onderstaande zaken aangesloten:

-> PS4

-> Desktop🖥

-> Omvormer Zonnepanelen ☀️

-> 4port gigabit switch (met hieraan nog enkele verbruikers zoals camera, Tado, ..)

-> Router van Google Nest Wifi.

Al bovenstaande apparaten hebben adressen in de 192.168.0.xx-range.

 

Mijn Google Nest router is dan degene die m'n wifi netwerk verzorgt. Hierop zitten onze laptops, GSM's, tablets, SONOS speakers enzovoort.💻

Deze apparaten hebben allemaal adressen in de 192.168.86.xx-range. 

 

Beide netwerken hebben internettoegang maar niet alle apparaten kunnen onderling communiceren (vb: ik wil lokale muziek vanop m'n desktop op de SONOS afspelen, gaat niet want ander netwerk).🎵

 

Ik heb geen specifieke wens (zou eigenlijk ook niet weten waarom) om twee verschillende netwerken te behouden, vandaar het idee om er één groot netwerk van te maken. Of zijn hier andere mogelijkheden voor? (ik las ergens iets van port forwarding ofzo maar heb hier geen ervaring mee)

 

Iemand advies hoe dit op te lossen? 

(heb al geprobeerd om DHPC uit te zetten op de modem en gewoon een statisch adres te geven aan m'n modem in de .86.xx-range maar de madam riep héél snel "heb je weer zitten prutsen met de wifi" 😂 )

 

 

Alvast bedankt

Shanni 😎

Labels (4)
0 pluimen
4 ANTWOORDEN 4
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Shanni 

Bijna vergeten ...

De voordelen van de Nest om te zetten naar AP en de Orange router alles te laten beheren OF de Orange router in Bridge mode zetten en de Nest alles laten beheren:

Eigenlijk komt dat functioneel op hetzelfde neer. Je hebt één netwerk dat je gebruikt voor alle clients. In het geval van de Bridge is de Orange router er ook nog wel, maar die heeft niks te doen en is niet geconnecteerd met al uw toestellen.

Wanneer speelt dat een rol? Wel, wanneer uw eigen router, de Nest in dit geval, meer functionaliteiten en opties aan boord heeft dan de Orange router en je die functionaliteiten ook wil gebruiken. Ik denk bvb aan het uitdelen van fixe IP adressen aan bepaalde clients.

Heb je daar geen behoefte aan maakt het niks uit voor welke oplossing je kiest.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Cdt24801
Wijze
Wijze

@Shanni 

Je zit met twee netwerken omdat je twee actieve routers in uw systeem hebt: die van Orange en die van Google Nest. Uiteraard hebben die een verschillende range van IP adressen, zoniet zou je een hoop conflicten (kunnen) hebben.

Hoe los je dit op? Wel, door op de tweede router de routerfunctionaliteit uit te schakelen en er aldus een AP van te maken.

In uw geval dus op de Google Nest de DHCP functie uitzetten. Het toestel dat rechtstreeks als eerste met het internet communiceert dient de routerfunctionaliteit te hebben. Een vast IP adres toewijzen aan uw google Nest toestel (dat dus een AP geworden is) is nergens voor nodig, het is dan gewoon een client van de Orange router, net zoals alle andere toestellen in uw netwerk.

En ja, uw Wifi zal daardoor geimpacteerd worden. Uw WiFi clients zullen nu immers hun IP adres van de Orange router krijgen en niet meer van de Google Nest. Wel via de Google Nest, maar die is dan slechts doorgeefluik. Dat zou echter geen grote impact mogen hebben, de WIFi (paswoorden e.d.) wordt immers nog steeds volledig door de Google Nest beheerd, met uitzondering van het uitdelen van de IP adressen dus.

Op deze manier hoef je dus helemaal niet met poort forwarding te gaan foefelen en AL uw toestellen in uw (uniek) netwerk gaan met elkaar kunnen communiceren.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Shanni
Gewaardeerd verkenner

Goeie avond Cdt!

 

Bedankt voor het snelle antwoord, niet gedacht zo laat op de avond nog respons te krijgen 😁

 

Eigenlijk, als ik het dus goed begrijp, blijft de de modem fungeren als router, waarop de DHCP server dan draait en ze enkel adressen uitdeelt aan bekabelde apparaten rechtstreeks op de modem. Via de bekabelde Nest zal de DHCP-server vanuit de modem dan adressen geven aan de apparaten die verbonden zijn via WIFI? 

 

Ik las ook iets over die Bridge modus. Ik veronderstel dat dit betekent; de modem van Orange verliest zijn router functionaliteit en de Nest neemt alles over. Wat zouden hier voor/nadelen van zijn?

Wil deze modus dan ook zeggen dat ik mijn bekabelde apparaten ipv in de modem, in een aparte switch moet steken die op zijn beurt dan aangesloten dient te worden op de nest? 

 

Nogmaals dikke merci voor de hulp!

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Shanni 

Je hebt dat allemaal heel goed begrepen:

  • De router van Orange blijft in de vorig uitleg de router van heel het systeem, met DHCP functie voor alle apparaten.. (Niet uw modem, die doet juist niks, enkel verbinding maken. Die verwarring komt voort uit het feit de het Orange toestel een combo toestel is, daar zit zowel een modem als een router in).
  • De bekabelde Nest wordt van router gedegradeerd tot AP en zal dus enkel de WIFi beheren, maar wel in hetzelfde netwerk als de vaste toestellen. De WiFi clients krijgen dus effectief hun IP adres van de Orange router.
  • Je hebt die Bridge modus heel goed begrepen. In dat geval wordt de Orange router gebypassed en zal de Nest DHCP server zijn en router voor het gehele netwerk. Je gaat dan inderdaad AL uw toestellen, al dan niet via een switch, moeten aansluiten op de Nest en niks op de Orange router.
  • Opgelet, in het Bridge scenario heb je wel degelijk opnieuw twee routers in uw netwerk, maar die storen elkaar niet. Dit omdat de Nest de Orange router niet ziet staan. Je kan dus perfect toestellen aansluiten op de Orange router, maar die gaan dus in een compleet ander netwerk zitten. Voor alle veiligheid wel de WIFi afzetten op de Orange router ...
Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Leden met de meeste pluimen