Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 19-04-18 11h34
Antwoorden: 13 antwoorden
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de instellingen van de modem kan opslaan. Ik heb op mijn thuisnetwerk een aantal services lopen die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. Daarvoor heb ik op de modem UPnP geactiveerd. Ik moet deze optie echter om de 2 à 3 dagen opnieuw aanvinken (zie bijlage). Ik weet niet hoe en waarom het telkens uitgeschakeld wordt maar dat is knap vervelend.
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Hoi,
Als ik mij niet vergis dan verliest de Compal modem sommige van de instellingen na een herstart van de modem (heb hem ook een tijdje gehad en ik merkte toen ook dat bijvoorbeeld mijn Wi-Fi parameters terug naar dualband gingen, terwijl ik alleen 5Ghz aanzette). Ik raad je aan eens te kijken wat de "uptime" is van de modem wanneer deze instellingen weg zijn.
Sowieso raad ik zelf UPNP af, gezien dit ook door andere dingen kan gebruikt worden dan jouw eigen services (malware, virussen, ... kunnen eens ze op jouw PC terecht zijn gekomen deze "deuren" zelf openen dan en toegang verlenen tot de informatie op jouw computer). Je kan best zelf port forwardings regelen naar de IP's van het toestel dat je wenst te bereiken vanop het internet en de andere poorten mooi dicht laten staan en ALTIJD een firewall gebruiken.
Indien de modem regelmatig blijkt te herstarten, dan kan je best met de helpdesk contact opnemen om eens uit te zoeken waarom dit gebeurt.
Hopelijk heb ik je toch een beetje richting kunnen geven voor het oplossen van je probleem.
Dag TomN, ik heb de Compal.
Bij het opbellen van de Orange helpdesk wist men mij, zoals ik al eerder neerschreef, te verzekeren dat het UPnP probleem gekend was sinds de deployment-datum van de modem. En dat men met het probleem bezig was. Toen ik vroeg "reeds 1,5 jaar dan?" zei de medewerker "ja".
Een ETA voor de fix kon de medewerker me niet geven. Op mijn vraag "kan u mij dan een ander type modem aanbieden" verzekerde de medewerker me dat er geen ander type in omloop was. Terwijl ik op internet en hier, via jullie, van de Siligence modem blijf vernemen.
Nu, loont het de moeite om mijn Compal te laten vervangen door een Siligence? Buiten de UPnP die er wel op zou werken uiteraard.
Mvg
PS: jullie suggesties om UPnP te disablen en poorten manueel open te zetten heb ik weldegelijk gelezen. Ik appreciëer jullie moeite en de kennis die er achter steekt. Op dat vlak (poorten open zetten) heb ik na talloze instructies te lezen en video's te bekijken na 15 jaar nog steeds de ervaring van een leek. Waarom? De mogelijkheden zijn telkens licht verschillend. De gebruikte termen zijn nooit (helemaal) dezelfde. Vraag me om de structuur van een ethernet-pakket te ontleden en ik doe het on-the-spot. Die is telkens hetzelfde Maar poorten open zetten? Nog nooit op een eenvoudige, betrouwbare manier kunnen doen. UPnP please.
Hallo,
ik heb een Siligence TCG300 gekregen die ik reeds 1,5 week heb.
UPnP staat actief en ik kan bevestigen dat deze werkt bij mij en de UPnP switch blijft aan staan.
Wel is er iets niet juist:
Vanuit mijn Synology NAS push ik de settings, testen vanuit de Nas bevestigen de open poorten en forwardings, benaderen vanop afstand werkt dus allemaal geen probleem.
Maar als ik dan in de router ga kijken:
zou er niets van poorten open of geforward staan.
Dit is niet juist.
Hoe kan ik nagaan wat er allemaal open of geforward staan?
Is dit bij jullie anders?
Als starter van de thread kan ik alleen maar zeggen dat @TomN er knal op zit en bijzonder goed advies levert. [Niet makkelijk om toe te geven als je zelf al 30 jaar netwerk en systeembeheerder bent :-)]
UPnP: afsluiten! Open op je router de nodige poorten zoals door TomN bovenaan al voorgesteld.