Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 16-07-18 15h45
Antwoorden: 13 antwoorden
Ik ben sinds kort overgeschakeld van Telenet naar Orange.
Wat ik merk is dat de modem na verloopt van tijd erg log wordt en een reset (power cycle) nodig heeft;
Enkele voorbeeldjes:
-Als de modem enkele dagen aanstaat en je doet een ping naar bv google 8.8.8.8 of cloudflare 1.1.1.1 dan verliest hij altijd het eerste pakket, na reset van de modem is dat terug in orde. (eenmaal de IP sessie established is de doorvoersnelheid wel OK, het gaat over de reactiesnelheid)
-Als je in de web interface van de modem zelf zit duurt het echt soms 3-6 seconden om naar een ander menu te gaan, na reset werkt dit terug vlot.
-DHCP server deelt niet altijd IP leases uit; als ik mijn smart TV aanzet krijgt hij van de modem's DHCP server geen IP adres, ik moet dan in de menu van mijn TV gaan, naar de netwerkinstellingen om vervolgens opnieuw connectie te maken. Als ik eerst de modem reset krijgt mijn TV wel direct een IP adres. (TV hangt met een netwerkkabel rechtreeks aan de modem)
Daarnaast wordt de modem heel erg warm vind ik, de WiFi is uitgeschakeld dus op zich is dit al één taak minder dat de modem moet doen.
Ik heb in de laatste 6 jaar mijn Telenet modem misschien 3 a 4 keer moeten herstarten. Ik zit met de Orange modem aan 1 a 2 keer per week!
Ik heb misschien een slechte modem en moet deze vervangen worden, maar als ik wat rondlees op dit forum ben ik lang niet de enige die continu zijn modem moet resetten om normale werking ervan te garanderen.
Is er hierover een officiëel statement van Orange i.v.m. deze problemen met de modems?
beste Totem,
Zoals je ziet in mijn opvolgende posts is dit ondertussen opgelost door het vorige model modem te plaatsen. 🙂
Eergisteren modem herstart; resultaat vandaag:
C:\>ping 8.8.8.8 -t
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=29ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=22ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=24ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=119
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=1403ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=38ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=119
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=2157ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=26ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=119
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=2014ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=119
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=1914ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=119
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=119
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 26, Received = 22, Lost = 4 (15% loss),
Approximate round **bleep** times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 2157ms, Average = 358ms
Control-C
^C
************Modem opnieuw herstart resultaat: ***********************
C:\>ping 8.8.8.8 -t
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=120
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=120
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 11, Received = 11, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round **bleep** times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 19ms, Average = 16ms
Héél soms moet ik mijn modem herstarten.
Denk dat ik dit 2 keer heb gedaan op bijna een jaar tijd.
Bij Telenet ongeveer hetzelfde.
De modem is nu vervangen door een 'type-1' , de vorige 2 waren 'type-2' toestellen.
deze draait nu een 3-tal dagen zonder problemen, dus ik denk dat dit probleem opgelost is.
Nu heb ik het volgende probleem.
ik gebruik mijn eigen interne DNS servers voor resolving van zowel externe als interne IP adressen.
de DHCP server bij dit model laat niet toe om zelf je DNS servers in de DHCP instellingen te configureren.
Enkel DNS proxy, maar eender hoe je deze configureerd (Disabled, IPv4, Enables,..) hij komt gewoon terug op IPv4 te staan.
Geen probleem; "Ik zet DHCP uit en configureer intern een DHCP server" , ... think again..
Er is een instelling om de interne DHCP server van deze modem af te zetten, maar zelfs als DHCP server op disabled staat, blijft hij IP adressen uitdelen in het netwerk.
Ik heb dus uiteindelijk moeten (als ik geen extra router ertussen wil hebben) de DHCP range op de modem op 1 IP adres zetten met een periode van 999 dagen en een toestel dat normaal niet in mijn netwerk zit dit IP geassigneerd krijgt, zodat de rest van de toestellen in mijn netwerk een IP kunnen krijgen van mijn interne DHCP server.
'k vind het allemaal nogal amateuristisch eerlijkgezegd.
Modem-2: kan je de WiFi niet afzetten, zonder te knoeien met de schedule en moet ik om de 3 dagen herstarten.
Modem-1: Kan je geen eigen DNS servers configureren, en kan je DHCP niet afzetten, alhoewel die instellinge erin zit , maar het gewoon niet doet en DHCP blijft aanstaan.
Al jaren lang kan ieder routerje van 40 euro bovenstaande perfect.
Geen klagen over de techniekers die langskomen, ze werken met wat ze hebben en doen echt hun best.
Enkel bij de helpdesk zoda je belt, kennen die maar één zinnetje blijkbaar "het ligt waarschijnlijk aan je WiFi bereik" ongeacht wat het probleem is en ik reeds gezegd heb dat ik bekabeld op het netwerk zit. Dan kreeg ik te horen dat er 10 toestelling op mijn netwerk zaten en dat het probleem is omdat dat véél te véél is,... Gelukkig heeft de Orange technieker dat kortgesloten want ik ging moeite gehad hebben om vriendelijk te blijvan waarschijnlijk...