annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oplossing voor dekking Wifi huis. Mesh/Powerline/...

Topic gestart op: 11-01-23 21h55

Antwoorden: 5 antwoorden

Law_EM
Gewaardeerd verkenner

Oplossing voor dekking Wifi huis. Mesh/Powerline/...

Laat mij even de situatie schetsen 🙂

Allereerst, ben ik correct als ik vaststel dat mijn Orange Modem TCG300 sneller internet kan leveren over wifi dan over bekabeld internet (UTP)? Via wifi kan ik via mijn desktop de volle 140 Mbps halen vanuit de andere kant van het verdiep waar de Orange Modem staat, als ik een laptop in één van de UTP poorten steek, blijf ik hangen op max 85-90Mbps.

Ik heb momenteel één powerline verbinding voor de gelijkvloers achteraan, met een eenvoudige Wifi AP op het uiteinde.

Dus Orange Modem -> UTP kabel -> Powerline adapter -> stroomnetwerk ->powerline adapter -> wifi accespoint. Ook dat AP blijft steken op maximaal +/- 80 Mbps.

Vandaar dus mijn conclusie, Orange Modem levert maar max 90Mbps, bijna de helft van de WIFI. (kabels zijn CAT5 en CAT5e)

De beste manier om mijn huis met twee verdiepingen van sneller internet te voorzien is dus kijken naar een MESH? Momenteel staat de Orange Modem helemaal aan de voorgevel op het eerste verdiep. Met als resultaat geen of nauwelijks wifi op de gelijkvloers achteraan en het tweede verdiep achteraan. Omdat er telkens door een muur & vloer/plafond moet.

Klopt het dat het MESH pakket dat Orange aanbiedt aan 3€/maand, de snelheid niet halveert zoals bij een eenvoudige repeater, maar dus in theorie rond die 140Mbps zal zitten als alles goed is gepositioneerd?

Als extra optie heb ik ook nog een tweede televisie aansluiting op de gelijkvloers onderaan. Daar zou eventueel een MOCA (?) op aangesloten kunnen worden. Dat was van de vorige eigenaars blijkbaar een slaapkamer met TV, dit zou nu mijn werkkamer met workstation worden, dus snel internet zou tof zijn. UTP kabels trekken is geen optie, want we zijn niet van plan om gaten te boren en de max snelheid van 80-90Mbps is, zoals al gezegd, maar flauwtjes. Vooral als je weet dat de Wifi 140Mbps levert.

Ik zou dus denken aan een MESH die zuiver via wifi (geen bekabelde backhaul) alles communiceert met elkaar en met de toestellen. Of het voldoende is met eentje op de achterkant op het 1e verdiep (zelfde verdiep als de Orange Modem en dan eentje boven, moet nog te testen zijn natuurlijk. Of misschien de MOCA optie. Maar dan "start" ik nog een verdiep lager op gelijkvloers (en "straal ik de helft van wifi in de grond"). Natuurlijk heeft MESH niet veel nut als het ook maar overal 80-90Mbps haalt. Dan kijk ik beter naar een Powerline set voor het complete huis.

Sappig detail: het is een woning die tot enkele weken geleden twee appartementen was, dus er is een apart circuit voor de bovenste verdieping. Op termijn halen we de meterkast voor dat verdiep er tussenuit, maar het betekent wel dat het voorlopig twee apart circuits zijn met elke hun teller - dus dat kan nooit één powerline netwerk worden, tenzij ik een kabel trek. Voorlopig. En dan nog, dan is het opnieuw weer max 90Mbps....

Tenzij ik het volgende opzet: Modem Orange -> via Wifi 140Mbps snelheid binnentrekken en via kabel pompen in Powerline adapter (een nieuwe, die 140Mbps aankan) -> resultaat Powerline van +/- 140Mbps met eigen wifi antenne die +/- 140Mbps levert. Is mijn redenering juist?

Enige feedback altijd welkom. 

Ik vroeg mij ook af of het Wifi Mesh (of Wifi Comfort) van Orange ook eenvoudig is op te zeggen? Stel dat ik toch een zwaardere set wil nadat ik de Comfort Wifi activeerde, dan kan ik de toestellen terugbrengen en houdt de huur van 3€/maand gewoon op? Kan iemand bevestigen of dit mogelijk is? Op zich een mooie deal, die 3€/maand. Maar ik neem aan dat het geen top of the line toestellen zijn.

Alvast bedankt!

Labels (2)
0 pluimen
5 ANTWOORDEN 5
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Law_EM 

Ik heb uw volledig relaas nog niet gelezen, maar als uw WiFi sneller is dan uw bekabelde verbinding van uw laptop (minder dan 100 Mb/s), dan is mijn eerste reactie: kijk eerst eens in de settings van uw laptop of uw netwerkpoort niet (per abuis) op 100Mb is ingesteld ipv 1000 Mb.

EDIT: uw meting via de powerline, is dat met dezelfde laptop? Los van het feit dat op powerline grote verliezen kunnen zitten en je er nooit hetzelfde uithaalt als een reguliere ethernetkabel, als het inderdaad dezelfde laptop is, dan versterkt dit enkel maar het vermoeden van een foutief ingestelde netwerkkaart in die laptop.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Law_EM
Gewaardeerd verkenner

Update: misschien is dit wel een tussenoplossing:

https://www.devolo.be/magic-1-wifi/variant/multiroom

Aan voorgevel 1e verdieping: Orange modem -> korte UTP kabel -> 1e Powerline adapter in stopcontact vlakbij modem -> zendt via circuit naar Powerline adapter in gelijkvloers en de andere Powerline adapter naar de verste hoek van het 1e verdiep.

Nadeel is dan wel, dat het 2de verdiep moet aftappen van de wifi van het 1e verdiep. Kan ook best tegenvallen als de vloer solide is. Voordeel is wel dat het het werkt zoals een Mesh (?) én ingebouwde wifi. Prijs is wel ongeveer €250. Er is ook een Wifi 6 versie, maar die gaat richting €400.

 

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Law_EM 

Bij mij thuis is het ook lastig om een goede wifi dekking te hebben als ook te werken met een kabel maar toch heb ik de oplossing gevonden en kan misschien wel interessant zijn voor jou. 

Mijn HGW komt boven binnen , de kabel komt daar binnen helaas maar waar. Daar is dan de HGW gevestigd , en boven is de living , beneden is de keuken ( lees leef keuken ). Ik heb zelf niet zo lang geleden alle kabels vervangen naar CAT6 kabels. Heb dan van boven naar beneden 30 meter kabel gelegd ( CAT6 ) en weg gewerkt ( kost even tijd en moeite maar het is gelukt ). Beneden staat dan een switch en vandaar uit lopen dan de vaste kabels naar de tv box , Apple tv en nog wat andere apparaten die ik zeker bekabeld wil hebben ( dat is eigenlijk alles  , het enige wat op wifi werkt zijn de gsm toestellen ). 

Daarnaast heb ik geïnvesteerd in een Mesh wifi oplossing ( mijn eigen gekochte set van TP-link ) en die is met een 6 tal toerentjes verdeeld over het huis. Dat wil zeggen er staat er dus eentje in de keuken met een kabel aan de switch , in de gang heb ik er twee , aan de trap staat er eentje , in de living staan er ook twee. Op deze manier is het hele huis gedekt met wifi en heb ik ook overal bereik met wifi. 

Ik heb wel de wifi uitgezet op de HGW zelf daar heb ik niks aan en heb vervolgens mijn eigen netwerk opgezet. Maar die keus kan je altijd zelf maken je bent dat niet verplicht. 

Zoals je merkt en leest het kost even wat tijd en een inspanning maar het is wel de oplossing die ik heb kunnen bereiken ook omdat ik een groot huis heb en omdat de kabel eigenlijk op de 'verkeerde' plaats binnen komt. Maar ik heb goede wifi , goede snelheden ( lees rond de 600 Mbps ) en ik kan overal op wifi. Als kers op de taart heb ik het ook zo voor elkaar dat de laptop in de keuken bekabeld is aan de switch ook die kabel is weg gewerkt een CAT 6 kabel ook. 

Je Mesh wifi kan je zo duur maken als je zelf wil het geen ik betaald heb valt mee in prijs maar goed ik betaal geen huur en ze zijn van mij. 

 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

@Law_EM Zoals gezegd is een powerline altijd trager.  Soms veel trager dan aangegeven snelheid.

Als je Coax hebt aan de TV en/of 1e verdieping kun je Moca adapters overwegen - geven een bekabelde UTP Internetprobleem: Orange helpt je | Orange België

De poorten van de Orange TCG300 zijn 1 Gbps - je moet er wel een Cat 5E of een Cat 6 kabel insteken

Zou eerder een paar (of meerdere afhankelijk van de topologie) goede meshes aanschaffen - al dan niet als access point geconfigureerd

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen