annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Poorten & limiet enkele vragen

Topic gestart op: 08-01-21 14h09

Antwoorden: 6 antwoorden

nyffellare
Aspirant verkenner

Poorten & limiet enkele vragen

Allen, 

Net even aangemeld bij Orange Tribe omdat dit kennelijk de plaats is om informatie over Orange te verzamelen. Momenteel zit ik bij proximus maar wegens een verhuis ben ik even alle andere providers en voornamelijk orange aan het bekijken. 
Echter kon de support van Orange niet op al mijn vragen het correcte antwoord geven, en omdat ik mij een periode slecht tot niet werkende zaken kan veroorloven probeer ik hier alvast even de correcte info te verkrijgen. 

De eerst en vooral de belangrijkste vraag is of je bij orange alle poorten kan openzetten en beheren? Ik weet dat bepaalde providers zoals Scarlet dit niet toestaan (met name de netwerkpoort 80 en 443 voor inkomend verkeer). 
Bij Proximus kan ik alles openzetten na te herkennen dat dit op eigen risico is. Dat de poorten bruikbaar moeten zijn is van belang aangezien ik een server staan heb waar enkele van mijn web-apps op draaien alsook andere programma's. En als netwerkbeheerder en developer geef ik niet geraag de configatiemogelijkheden die ik nu heb. 

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een eigen zelfstandig netwerk na hun modem/router? Momenteel zit ik met een volledig eigen unify netwerk na mijn proximus modem aangesloten via PPoe. Proximus wifi is volledig verborgen (niet uitgeschakeld wegens draadloze tv). Verder doet deze router/modem totaal niets. 
Enig idee of orange dit ook ondersteund om probleemloos uw eigen netwerk te gebruiken waardoor je hun router eigenlijk niet, of beperkt tot hun eigen diensten (bv tv) kan gebruiken? 
Het unify netwerk ben ik niet vanplan om samen te laten werken met de orange router. Dus in het beste geval indien mogelijk een PPoE en in het slechte geval een DMZ naar het eigen netwerk indien dit goed werkt (ik weet van proximus dat dmz amper tot niet werkt waardoor dit geen optie was, poorten, rdp, vpn, ... werder totaal niet doorgegeven). 

Verder nog mijn laatste vraag namelijk de downloadlimiet. Ik merk dat hier maar 750GB gedownoad kan worden in de middag/avond. Betreft dit de volledige bandbreedte of gaat dit hier ook effectie over de download? 
Met dat ik IT'er ben in bijberoep gebeurt het wel eens dat er per maand snel een paar 100en gb's geupload worden. Waardoor deze limiet indien de volledige bandbreedte compleet onbruikbaar wordt. 
Hopelijk weet iemand hier antwoord op want de support wist hier totaal geen raad mee. 
Voor de mensen die zeggen dat 750GB genoeg is, even een vergelijking met mijn huidig verbruik. December 2020 -> 566GB up/881GB down en november 2020 640GB up en 727GB down. 
geplande downloads (bv grote games) kan ik gerust 's nachts en 's ochtens plannen. Uploads minder aangezien dit voor werk, bijberoep enzo niet te bepalen valt. 

Alvast bedankt als er mensen zijn die mij met deze vragen kunnen vederhelpen of Orange proberen de moeite waard is 🙂 

Mvg, 
Chesney 

Labels (4)
0 pluimen
6 ANTWOORDEN 6
morreke
Ervaren verkenner

Mijn reverse proxy op poort 443 doet het prima op de Orange modem. Dus mij lijkt de poort niet geblokkeerd.

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@nyffellare 

Vooreerst, welkom hier op Tribe, de community voor en door Orange gebruikers.

Op één vraag kan ik u alvast een antwoord geven: sedert kort is het bij Orange mogelijk om de geleverde combo modem/router in bridge mode te zetten. Hierbij worden drie UTP poorten gedisabled. Het eerste apparaat dat op de vierde poort wordt aangesloten krijgt een publiek IPv4 adres. Dat zal normaliter dus een eigen router zijn.

Op het Orange routergedeelte zal dus niets meer operationeel zijn, ook niet de WiFi.

Voor de andere vragen zou ik ook zelf nog wat opzoekwerk moeten doen, maar bvb uw vraag of alle poorten openstaan, daar twijfel ik sterk aan. Misschien indien je een professioneel account (met BTW nummer dus) neemt dat het wel kan, maar ook dat moet ik nakijken.

EDIT: bijna vergeten: wanneer je omwille van de FUP op smalband gezet wordt is dat zowel UP als DOWN

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
nyffellare
Aspirant verkenner

@Cdt24801 

Alvast bedankt omtrent de info over briged optie.
Dit zal met een btw nummer aangevraagd worden, dus dit is geen probleem.
Zou je toevallig weten of UP ook meegerekend wordt in FUP berekening voor vplaatsen small-band?

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@nyffellare 

Volgens ik het lees is de FUP begrenzing down en up samengeteld.

Wat betreft die poorten: ik kan hier bij Orange zo meteen niks vinden op hun website. Je kunt die vraag wellicht eens stellen aan het webcare team. Dan komt de vraag zeker bij de juiste persoon terecht die u een correct antwoord gaat kunnen geven. Ik zie wel dat Orange een verschil maakt tussen kleine bedrijven en grote bedrijven. Het verschil zit hem in het aantal werknemers. Minder dan 5 werknemers worden beschouwd als "zelfstandigen", meer dan 5 werknemers noemen ze "bedrijven". Het aanbod en de service is verschillend.

Ik neem dat je als "bedrijf" niet met die FUP geconfronteerd wordt, maar dat is slechts een gok van mij want ik vind daar zo meteen geen info over. Hetzelfde voor de poorten die geblokkeerd worden voor particulieren.

Sorry, meer kan ik niet voor u betekenen. Het antwoord zal van Orange moeten komen. Tenzij er hier op Tribe ook "professionele" klanten zijn, die kunnen het natuurlijk ook wel weten.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen