annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Prioritair gebruik naar specifiek IP

Topic gestart op: 09-10-19 17h56

Antwoorden: 5 antwoorden

InsertX
Gewaardeerd verkenner

Prioritair gebruik naar specifiek IP

OPGELOST

Op onze modem staat zoals bij iedereen standaard de DHCP functie aan. Nu heb ik voor mijn PC een statisch IP adres ingesteld. Is het via een bepaalde instelling mogelijk om dit IP adress prioritair internet toegang te geven boven de rest van de apparaten (zowel via LAN als WiFi indien mogelijk).

Om een simpel voorbeeld te geven:

2 PC's downloaden beiden een bestand van 1GB op hetzelfde moment. Nu hoop ik dat het mogelijk is de PC waar ik een statisch IP adress op ingesteld heb meer internetsnelheid te laten halen dan de andere PC.

 

Alvast bedankt.

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
TomN
Orange-werknemer

@InsertX 

Dit is een functie die je niet in de normale residentiële modems zal terugvinden.

Wat je wenst te doen is "bandwidth prioritization" en hiervoor heb je iets nodig wat een "Traffic Shaper" heet.  Hiervoor heb je een router nodig uitgerust met de juiste software (Linksys had vroeger de DD-WRT reeks) of, wanneer je je er goed in kent heb je een opensource firewall software pfSense die je erg nauwkeurig en verregaand kan instellen (je zal dan wel de nodige hardware nodig hebben).

Sowieso, je zal wel wat kennis moeten bezitten van routing en Quality of Service.  Belangrijk om te onthouden, de prioriteit werkt enkel in je eigen netwerk natuurlijk.  Eens uit je privé domein zal deze geen verdere prioriteit krijgen (dat is iets wat bij zwaardere professionele internet verbindingen mogelijk is).

 

Mijn posts geven mijn persoonlijke mening weer en zijn geenszins een officiëel antwoord van Orange.  Ik ben ook gewoon een deelnemer aan het forum als gebruiker.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
5 ANTWOORDEN 5
patrick2
Wijze
Wijze

@InsertX  zou eens inloggen op de modem en zien wat de mogelijkheden hiervan zijn. Ben niet zeker of het gaat maar kijk gewoon eens als u inlogt.

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
InsertX
Gewaardeerd verkenner

Zelf al eens door gekeken ook maar zag niet direct iets dat dit mogelijk maakte. Vandaar ook mijn vraag.

Toch bedankt.

0 pluimen
TomN
Orange-werknemer

@InsertX 

Dit is een functie die je niet in de normale residentiële modems zal terugvinden.

Wat je wenst te doen is "bandwidth prioritization" en hiervoor heb je iets nodig wat een "Traffic Shaper" heet.  Hiervoor heb je een router nodig uitgerust met de juiste software (Linksys had vroeger de DD-WRT reeks) of, wanneer je je er goed in kent heb je een opensource firewall software pfSense die je erg nauwkeurig en verregaand kan instellen (je zal dan wel de nodige hardware nodig hebben).

Sowieso, je zal wel wat kennis moeten bezitten van routing en Quality of Service.  Belangrijk om te onthouden, de prioriteit werkt enkel in je eigen netwerk natuurlijk.  Eens uit je privé domein zal deze geen verdere prioriteit krijgen (dat is iets wat bij zwaardere professionele internet verbindingen mogelijk is).

 

Mijn posts geven mijn persoonlijke mening weer en zijn geenszins een officiëel antwoord van Orange.  Ik ben ook gewoon een deelnemer aan het forum als gebruiker.

0 pluimen
InsertX
Gewaardeerd verkenner

@TomN Had inderdaad mijn vermoeden dat het ergens in die lijn ging zitten. Zelf heb ik hier in mijn studies een volledige opleiding over gehad dus zou het zelf wel kunnen doen mocht het mogelijk geweest zijn. Ergens wist ik dan ook wel dat het niet zou lukken maar je weet maar nooit. Toch bedankt voor deze uitgebreide verduidelijking.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen