annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vaste IP voor LAN

Topic gestart op: 06-11-19 09h34

Antwoorden: 11 antwoorden

mikomi
Gewaardeerd verkenner

Vaste IP voor LAN

OPGELOST

Goede morgen iedereen

Ik zit met een zeer vervelend probleem, ik heb thuis 2 een Philips HUE hub en een Rasberry Pi met Home Assistant die ik op een fixed IP heb geplaatst via hun corresponderend MAC adres.

Na het herstarten van de orange modem krijgen deze apparaten de gevraagde IP adressen.
Maar na X - aantal tijd krijgen ze plots nieuwe IP adressen niet overeenkomstig met de gevraagde.

Hierdoor kan ik mijn verlichting niet meer schakelen, enz.
Als ik m'n modem dan herstart dan krijgen deze toestellen weer wel de juiste IP.

Zeer vervelend.
Weet iemand raad? Is mijn modem defect? of moet ik nog iets extra instellen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

@mikomi 

Heb persoonlijk  de MAC adressen naar vaste ip nog niet gebruikt, kan daar moeilijk over oordelen

Ik denk dat je best de apparaten die een vast IP adres nodig hebben zodanig configureert ( op de apparaten zelf, zoals je vb een computer kan configureren om een vast IP adres te hebben)
Geef ze vb een adres onder de 100 ( eg 192.168.0.10, 192.168.0.11, etc)

Daarna je DHCP begin op 101 zetten en je einde op 254

Lease time kan je gerust op 86400 laten staan

Niet vergeten van te klikken op toepassen (apply)
En ten slotte network restart

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
Totem
Grote Wijze
Grote Wijze

Goede morgen iedereen

Ik zit met een zeer vervelend probleem, ik heb thuis 2 een Philips HUE hub en een Rasberry Pi met Home Assistant die ik op een fixed IP heb geplaatst via hun corresponderend MAC adres.

Na het herstarten van de orange modem krijgen deze apparaten de gevraagde IP adressen.
Maar na X - aantal tijd krijgen ze plots nieuwe IP adressen niet overeenkomstig met de gevraagde.

Hierdoor kan ik mijn verlichting niet meer schakelen, enz.
Als ik m'n modem dan herstart dan krijgen deze toestellen weer wel de juiste IP.

Zeer vervelend.
Weet iemand raad? Is mijn modem defect? of moet ik nog iets extra instellen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt

Ugh @mikomi,

Totem heeft de vraag gesteld aan de technische stamleden en het is jammer genoeg niet mogelijk om een vaste IP adres in je modem te ingeven. Je kan het ingeven, maar het zal uiteindelijk altijd veranderen :s
Totem's zonnegroeten,

Totem

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Ik heb twee NAS drives die ik een vast IP heb toegekend onder de 100 (192.168.0.11 en 192.168.0.12)

Wat ik gedaan heb op de modem ( toegankelijk via 192.168.0.1)
Your modem, Your local network
DHCP server parameters
Dynamic address pool start IP   192.168.0.101

Dit zorgt dat de DCHP allocatie van IP adressen begint vanf 101 t/m 254
Ik kan dus vaste IP adressen toekennen van 2 tot 100


Je kunt waarschijnlijk ook ( niet geprobeerd) (onder Your modem, Your local network) een vast IP adres toekennen gebaseerd op het MAC address van je toestellen

Cdt24801
Wijze
Wijze

@mikomi 

Hetgeen @Gregory hierboven vertelt zou inderdaad wel eens de sleutel tot de oplossing kunnen zijn.

Je hebt dus aan uw twee toestellen een vast IP toegekend op basis van hun MAC adres. Dat is OK. Maar nu is de vraag: WELK IP adres? Ligt dat in de range van het DHCP domein van de router of erbuiten? Om het voorbeeld van hierboven aan te halen: indien je een IP adres hoger dan x.x.x.100 hebt gegeven zit je in het vaarwater van de DHCP server en kan er al eens iets mislopen.

Om safe te spelen dien je een IP adres buiten de range van de DHCP server toe te kennen als fix adres.

Als je dat eens wil nakijken?

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Gregory
Wijze
Wijze

@Cdt24801 

Waarschijnlijk heeft het te maken met de DHCP lease time die standaard op 86400 sec staat ( 24 uur)

Leden met de meeste pluimen