annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vaste IP voor LAN

Topic gestart op: 06-11-19 09h34

Antwoorden: 11 antwoorden

mikomi
Gewaardeerd verkenner

Vaste IP voor LAN

OPGELOST

Goede morgen iedereen

Ik zit met een zeer vervelend probleem, ik heb thuis 2 een Philips HUE hub en een Rasberry Pi met Home Assistant die ik op een fixed IP heb geplaatst via hun corresponderend MAC adres.

Na het herstarten van de orange modem krijgen deze apparaten de gevraagde IP adressen.
Maar na X - aantal tijd krijgen ze plots nieuwe IP adressen niet overeenkomstig met de gevraagde.

Hierdoor kan ik mijn verlichting niet meer schakelen, enz.
Als ik m'n modem dan herstart dan krijgen deze toestellen weer wel de juiste IP.

Zeer vervelend.
Weet iemand raad? Is mijn modem defect? of moet ik nog iets extra instellen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

@mikomi 

Heb persoonlijk  de MAC adressen naar vaste ip nog niet gebruikt, kan daar moeilijk over oordelen

Ik denk dat je best de apparaten die een vast IP adres nodig hebben zodanig configureert ( op de apparaten zelf, zoals je vb een computer kan configureren om een vast IP adres te hebben)
Geef ze vb een adres onder de 100 ( eg 192.168.0.10, 192.168.0.11, etc)

Daarna je DHCP begin op 101 zetten en je einde op 254

Lease time kan je gerust op 86400 laten staan

Niet vergeten van te klikken op toepassen (apply)
En ten slotte network restart

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
Cdt24801
Wijze
Wijze


@Gregory  schreef:

@Cdt24801 

Waarschijnlijk heeft het te maken met de DHCP lease time die standaard op 86400 sec staat ( 24 uur)


Dat is een mogelijkheid, inderdaad. Nu nog wachten op @mikomi om zeker te weten of zijn adresreservering wel degelijk in de DHCP range valt. Indien niet, gaan we ergens anders moeten zoeken.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


mikomi
Gewaardeerd verkenner

Hallo

aan iedereen die input gegeven heeft al héél hard bedankt, ik vermoed dat 
jullie me de oplossing hebben aangeboden, helaas wil mijn router niet meewerken...

Ik had ook het vermoeden dat de lease time er mee te maken had, nu had ik wel gehoopt dat hij bij het opnieuw toekennen van de ip adressen opnieuw rekening zou houden met wat ik heb opgegeven bij "een vast ip-adres toekennen". Soit, ik dacht ik pas die lease time aan (ik zet er een nulletje achter) dan heb ik dit probleem alvast heel wat minder. Bovendien merkte ik op zoals hierboven aangegeven dat die 2 adressen in de range lagen van de dhcp. Ik heb die range aangepast van 192.168.0.2 naar 192.168.0.20.
Beide aanpassingen zijn mooi doorgevoerd. Helaas zie ik nu dat al mijn instellingen bij "een vast ip-adres toekennen" nu plots verdwenen zijn. Bij het opnieuw invoeren van de mac-adressen en de gewenste ip-adressen (resp. 192.168.0.11 en 192.168.0.12) en het klikken op toepassen zie ik bij de page reload dat die aanpassingen niet zijn opgeslaan. Ik kan dus met andere woorden geen vaste ip-adressen meer toekennen?
Alvast bedankt

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

@mikomi 

Heb persoonlijk  de MAC adressen naar vaste ip nog niet gebruikt, kan daar moeilijk over oordelen

Ik denk dat je best de apparaten die een vast IP adres nodig hebben zodanig configureert ( op de apparaten zelf, zoals je vb een computer kan configureren om een vast IP adres te hebben)
Geef ze vb een adres onder de 100 ( eg 192.168.0.10, 192.168.0.11, etc)

Daarna je DHCP begin op 101 zetten en je einde op 254

Lease time kan je gerust op 86400 laten staan

Niet vergeten van te klikken op toepassen (apply)
En ten slotte network restart

mikomi
Gewaardeerd verkenner

@Gregory 

Ik heb dit nu gedaan voor m'n hue bridge maar voor m'n rasberry pi ligt dat iets moeilijker,
daar draait pi-hole binnen home assistant. Helaas kan ik niet zo simpel het ip adres aanpassen.

over het feit dat ik de vaste ip settings niet kan opslaan: ik heb opgemerkt dat ik dit wél kan, indien ik een ip adres kies die binnen de range ligt van de dhcp. Volgens wat ik versta is dit ook noodzakelijk want via dhcp een vaste ip toekennis, is een zelf gekozen ip adres binnen die dhcp range met een oneindige lease?

Als oplossing heb ik dus voor de hue bridge via de hue app op android een vast ip kunnen toekennen buiten de dhcp range. En voor m'n home assistant Rasp.Pi heb ik voorlopig een adres gekozen binnen de dhcp range maar met een langere lease tijd. Tot ik kan uitdokteren hoe ik het ip binnen home assistant kan ingeven.

voor meer info over hoe je een vast ip kan instellen op je hue bridge: 
https://notsealed.com/how-to-set-static-philips-hue-bridge-ip-address-fix.html

Gregory
Wijze
Wijze

@mikomi 

Voor de pi-hole zul je even moeten googelen denk ik

Ik vind hier https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi73vPZv9rl...

I used the network status icon on the taskbar to set the Pi's IP, right-click and pick Wireless and Wired network settings. Select interface and eth0, add your information and untick the automatic box.

Leden met de meeste pluimen