Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 01-02-25 13h40
Antwoorden: 2 antwoorden
Ik ben al lange tijd vast internet gebruiker bij Orange. Ik had steeds een 100bmps verbinding, maar ben dan toen de optie er was overgeschakeld naar de gigabit upgrade.
Ik had in het begin dat ik klant werd vrij veel last van packetloss. Filter op de node op straat ervantussen gehaald door technieker, probleem opgelost.
Uiteindelijk overgestapt naar gigabit internet. Haal vlotjes de 900+mbps, stabiel internet.
Maar nu… om de x-aantal tijd lijk ik plots gelimiteerd te zijn tot 100mbps. Éxact 100mbps. Wanneer ik de Orange modem herstart terug alles oké. Paar dagen/weken nadien, hetzelfde verhaal.
SETUP:
Modem: CGA437AORB, in bridge mode
Router: Ubiquity Amplify Alien Gaming Router
Zowel via eigen router als via Orange modem (in niet-bridge modus) getest op kabel. Snelheid locked op 100bmps.
Ik gebruik poort 4 (deze zou 2,5gbps ondersteunen), maar tijdens rechtstreekse testen op poort 1 getest.
Jullie ideeën?
Hey @samfrjn11 ,
Ik zou persoonlijk, de volgende keer je dit meemaakt, een belletje geven naar de technische dienst. Je verhaal doen en een dossier laten opmaken. Telkens dit opnieuw voorvalt opnieuw inbellen en het dossiernummer doorgeven en zo het dossier verder aanvullen zodat de achterliggende diensten kunnen uitzoeken wat de oorzaak is.
Als je éénmalig belt dan zullen ze zeggen: ah opgelost door een reboot... Nee, het blijft zich opnieuw voordoen... Het beste is dat je echt een "logbook" begint bij te houden en telkens inbellen om te melden. Het liefst nog niet rebooten voor je de technische dienst hebt gecontacteerd.
Voor hetzelfde geld zit er ergens een kleine bug in de firmware van de modems waar ze niet van op de hoogte zijn.
Verder heb ik geen 1000 jaar een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Mss limiteren ze de snelheid tijdens werken aan het netwerk en wil de modem deze limiet niet "lossen" zonder reboot... Het kan vanalles zijn...
Hey,
Bedankt voor je reactie!
Het logboek bijhouden was ik al van plan sinds deze post. Toen ik schreef "om de x-aantal tijd" dacht ik: "ik had het beter bijgehouden".
Het lastige is dat het soms even kan duren alvorens het mij opvalt dat ik wéér op een verlaagde bandbreedte zit. Het is maar wanneer ik eens een groter bestand download of een update doe van een of andere software of game dat mijn oog valt op het feit dat de download lijkt te hangen/cappen rond de 10-12MBps ipv 50-90 MBps. Wanneer ik dan in mijn taskmanager - of via een speedtest - de snelheid check, zit ik effectief op 98 à 100mbps.
Ik merk het vaak ook enkel 's avonds op, maar ben net ook te weten gekomen dat Orange elke dag tot 22h bereikbaar is, dus misschien moet ik dat maar eens doen.
Lijkt me ook niet echt een hardware issue met de modem, daarom dat ik tot nu toe ook nog niet persé een vervanging heb overwogen. Firmware is wel een goeie opmerking. Als ik eens de tijd en goesting vind, zal ik de modem nog eens uit bridge modus halen en de firmware nakijken voor updates, wie weet.
Enige nadeel bij 't inbellen bij Orange is dat ik elke keer opnieuw een hoop standaard vragen krijg met uiteindelijk "heb je de modem al eens herstart?". Dus ja, dan komen we hier weer.
Ik neem je insteek wel mee. Gewoon telkens blijven bellen en rapporteren dat een reboot helpt, maar dat de issue wederkerig is.
Hoop dat iemand anders uit de community misschien nog wat meer kan zeggen en/of er nog mensen zijn met gelijkaardige problematiek.
Gebruiker | Aantal |
---|---|
10 | |
3 | |
3 | |
3 | |
2 |