annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Waarom zou volgens jou Orange de mogelijkheid tot het verkrijgen van een modem-only moeten invoeren?

Topic gestart op: 15-12-18 23h29

Antwoorden: 44 antwoorden

Cdt24801
Wijze
Wijze

Waarom zou volgens jou Orange de mogelijkheid tot het verkrijgen van een modem-only moeten invoeren?

Ik heb deze rubriek aangemaakt om wat te brainstormen en ideeën onder de gebruikers te verzamelen over het al dan niet nuttig zijn van het beschikbaar stellen door Orange van een modem- only waaraan men dan (alles op eigen risico natuurlijk) een eigen router moet plaatsen.

Let the beast go zou ik zeggen ... Smiley Vrolijk

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Labels (3)
44 ANTWOORDEN 44
StevenK
Gewaardeerd verkenner

@Cdt24801 Je kan kiezen hoe je zo’n DMZ configureert. DMZ is een theoretische term die een zone beschrijft met minder bescherming.

In het geval van de orange model zit het volgens mij zo: 

- je kan een toestel met een statisch IP aanduiden als ‘DMZ’, hier zal de orange modem dan geen bescherming op toepassen (Maw alles wordt doorgesluisd, zonder firewall bescherming). Dit is ideaal voor het eigen router scenario. Onze eigen router heeft immers een eigen firewall (meestal standaard). 

- alle andere toestellen die aan de orange model hangen genieten nog wel de orange modem firewall bescherming. In mijn geval zou ik dan echter niets anders aan deze modem hebben hangen. Alles hangt aan mijn eigen router. 

Voor de orange modem zit onze router in een DMZ, een zone met minder (zonder) bescherming. 

Edit: maar dat is dus wat ik opmaak uit de vorige antwoorden en een aantal andere threads (ook op userbase). Ik heb dit niet zelf getest, maar aangezien ik graag naar 200mbit/s zou gaan en mijn modem daar blijkbaar voor moet vervangen, zal ik het binnenkort weten :). 

Cdt24801
Wijze
Wijze

@StevenK 

Prima, ik volg dit op en ben benieuwd 😉

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
StevenK
Gewaardeerd verkenner

Mijn snelheid is net geboost naar 200mbit/s, zonder dat mijn modem diende vervangen te worden. Ik zal het dus niet kunnen uittesten, mijn modem ondersteunt nog MAC passthrough. Misschien iemand anders die kan testen?

0 pluimen
XtremeGamer_007
Veteraan verkenner

Het is fijn dat er een router in de modem zit.

Echter is deze niet uitgebreid noch voorzien voor een groot aantal clients te bedienen.

Modem-only geeft je de vrijheid een eigen router hierachter te plaatsen dat in de eerste plaats meer functionaliteit geeft maar vooral technische specificaties die vaak worden vergeten:

Buffers, QoS queues, IOPS, cpu,...

Dit zijn dingen dat de ingebouwde router ook kan maar vanwege de implementatie gewoon niet zo performant is als een standalone router.

Met de opkomende IoT die meer en meer op wifi of netwerk leunen is het belangerijk elk component apart te kunnen bekijken/onderhouden, dit maakt het complexer maar ook weer flexibel.

Reden waarom ik bijvoorbeeld modem-only opteer is omdat ik een volwaardige firewall draai die alle functies op zich neemt maar daarvoor ook gemaakt is, alsook verwacht deze een extern ip ipv een lokaal netwerk om goed z'n werk te doen.

Xtremegamer007

 

Cdt24801
Wijze
Wijze

@XtremeGamer_007 

Daarmee behoor jij ook tot de kleine groep gevorderde gebruikers die overweg kunnen met zulke toestellen en instellingen.

Zoals ik reeds eerder in deze thread aangehaald heb zou het inderdaad zeer wenselijk zijn om een modem-only (of minstens een modem/router combi-toestel mat MAC pass-through mogelijkheid) te voorzien voor deze groep.

Voor een grote groep klanten zou het niet veel uitmaken, die doen niks bijzonder en gebruiken het toestel zoals het is.

En dan heb je nog een kleine groep die men best tegen zichzelf beschermt: zij die eigenlijk niet weten wat ze juist aan het doen zijn (omdat ze onvoldoende kennis hebben in deze toch wel complexe materie) en dus de boel ferm in het honderd kunnen laten lopen. Deze groep is wel degelijk gebaat met een systeem dat goed geconfigureerd is en waar men weinig aan kan (ver)prutsen.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen