Internet en Fixed Phone
Op zoek naar informatie over ons internet- en vaste lijn aanbod? Dan bevind je je op de juiste plek! Onze tribers helpen je graag verder ...
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Loco_Roko
Gewaardeerd verkenner

Re: Wifi sterkte/bereik en kostenloze oplossing van Orange?

@lunaman 5ghz signaal is sneller maar gaat probleem niet oplossen, er is minder ruis op omdat meeste garageporten , microgolfoven's, telefoons, draadloos muis.... op 2.5ghz werken maar u signaal word kleiner dus u range verminderd. 

2de router kan je in netwerk ook gebruiken als range extender zonder snelheid verlies maar moet gewoon goed ingesteld zijn.

En welke channel je gaat gebruiken is afhankelijk van u buurt. Daarom is altijd beste om eerst scan te doen en dan te switchen. 

Thuis had ik ook niet voldoende aan telenet router, ik had ontvangst op 1ste verdiep en op 2de was ik zonder. Met andere router had ik dekking op 2 verdiepen maar op 3de niet Smiley Vrolijk  

0 pluimen
lunaman
Aspirant verkenner

@Loco_Roko 5ghz is sneller omwille van de hogere frequentie en bandbreedte daarnaast is de kans veel kleiner op storingen omdat er veel meer niet-overlappende kanalen zijn en de 5ghz band veel minder gebruikt is. Nadeel is zoals je zegt dat door de hogere frequentie de golven moeilijker door muren etc gaan. 

Dit is echter makkelijk op te lossen door een AP te verbinden met de modem.

Uiteraard dien je het minst druk bezette kanaal te kiezen in jouw buurt maar kies bij voorkeur uit de kanalen 1, 6 of 11 aangezien dit de enige kanalen zijn bij 2,4ghz die niet overlappen. Stel dat je kanaal 8 neemt en er zijn andere netwerken op kanalen 6 en 11 dan stoor je deze netwerken en vice versa.

Een router is overkill omdat je deze uiteindelijk zal moeten configureren zodat die zich gedraagt als een access point. Bijvoorbeeld DHCP uitzetten, NAT uitschakelen enzovoort. Reden dat iedereen altijd spreekt over routers ipv AP's voor dit soort zaken is in mijn ogen een marketing truuk om mensen een duurder toestel aan te kunnen smeren met functionaliteiten die je niet nodig hebt. 

0 pluimen
Loco_Roko
Gewaardeerd verkenner

@lunaman je heb gelijk router is overkill om te gebruiken als AP maar ik vond router juist goedkopere oplossing. Voor 50€ kan je router kopen met snelheid van 866 Mbps en AP 70€ voor 866 Mbps. Smiley Vrolijk

0 pluimen
Anonymous
Niet van toepassing

@FunkiDus als je een woning hebt van 1000m² vind je het normaal dat je WiFi hebt op beide uiteindes en in de tuin ook? Een provider levert Internet tot aan de modem. Als je bereik slecht is door enkele muren, dan is dat hun fout niet.

0 pluimen
Highlighted
Funki
Gewaardeerd verkenner

@Anonymous : Neen 1000 m2 niet, maar een normale woning of appartement moet toch wel kunnen. Bij mijn vorige provider was dat geen probleem met het eenvoudigste abonnement. Ben mede overgestapt door het argument dat het "dezelfde" modem zou zijn als mijn oude provider en dus bereik niet zou veranderen...

@ Orange: Jullie grootste concurrent biedt vanaf vandaag een gratis wifibooster aan klanten indien hun internet niet het hele huis dekt...Misschien een idee?

0 pluimen
Rob_Gielen
Ervaren verkenner

Voor wifi oplossingen zou ik niet snel naar een internet provider kijken. Ik heb zelf een wifi mesh netwerk + bitdefender firewall oplossing. Ok, het is pak duurder maar werkt very smooth. Gemiddeld hangen er 10 devices (smartphones, laptops, tv decoder, smart tv, slimme wasmachine, nas, bose sound, ...) aan het netwerk. Ik gebruik de toestellen van EnGenius (ENS202EXT & EAP1750H).

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

@Rob_Gielen 

Een mesh netwerk is inderdaad een zeer goede maar ook een zeer dure oplossing. Om gewoon de WiFi te verbeteren is een strategisch geplaatst AP al een zeer goede oplossing. Liefst via een UTP kabel, maar desnoods met een powerline, dan hoeven er zelfs geen kabels getrokken te worden.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen