Internet en Fixed Phone
Op zoek naar informatie over ons internet- en vaste lijn aanbod? Dan bevind je je op de juiste plek! Onze tribers helpen je graag verder ...
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
eyegraphic
Gewaardeerd verkenner

Re: Wifi: wel verbonden, geen internet

Zelf ken ik niemand die ook een LOVE abonnement heeft.
Ik laat iedereen die langs komt eens verbinding maken met mijn wifi.
Toestellen zijn: Oneplus 5, Moto G5+ en Ipad 3

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Nu ik nog eens over nadenk: het abonnement op zich doet niet ter zake, de WiFi heeft dat niet nodig.

Je kan dat zelf eens testen door uw foon in vliegtuigmodus te zetten en dan de WiFi terug aan te zetten. Je zal niet kunnen bellen, maar de WIFi zou moeten werken. Of haal de SIM er eens uit. Zelfde verhaal. WiFi moet werken.

Heb je voor 2,4 GHz en 5 GHz hetzelfde SSID? Als dat zo is, splits die eens in verschillende namen zodat je bewust kunt kiezen voor één van beide. Geef ook het AP andere SSID. Zo zou je dus over vier verschillende WiFi netwerken moeten beschikken en kan je ze doelbewust elk apart testen.

Kijk ook eens na welke kanalen de router en de AP gebruiken. Zeker in de 5 GHz zou het kunnen dat sommige kanalen niet naar behoren werken (o.a. door interferentie met radars). Dus kanaalkeuze niet op automatisch laten staan maar er zelf eentje toewijzen. Ik heb zo zelf eens een repeater gehad die maar niet wilde werken en dat kwam (na lang zoeken) omdat de router een kanaal in de 5 GHz koos dat (ten onrechte) niet ondersteund werd door de repeater.

Om een beeld te krijgen van de kanalen die in uw omgeving zwaar gebruikt zijn (en dus te vermijden) kun je een app zoals "WiFi-Analayzer" gebruiken. Daarmee zie je ineens ook welke kanalen uw router en AP echt gebruiken.

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Nog een vraagje: uw laptops werken wel. Maken die verbinding in de 2,4 GHz of in de 5 Ghz band? Ik vermoed de 2,4 GHz band ...

Uw foons en de ipad, hebben die alledrie de 5GHz band aan boord?

Als mijn ingeving juist is en je hebt vier aparte netwerken gemaakt zou op de 2,4 GHz band alles goed moeten werken en is het de 5 GHz band die moeilijk doet.

Als dat allemaal klopt is alles te herleiden tot een slechte (automatische) keuze van het 5 GHz kanaal.

Ben eens echt benieuwd ...

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Aansluitend daarop kom ik nog eens terug op mijn oude vraag: als jij ergens anders bent, kun je dan met uw foon wel op de WIFi?

Indien ja, kijk dan eens met "WiFi Analyzer" welke kanalen daar gebruikt worden ...

0 pluimen
eyegraphic
Gewaardeerd verkenner

In vliegtuigmodus blijft hetzelfde probleem. Daar ligt het dus zeker niet aan.

Ik heb net alle netwerken een eigen SSID gegeven.
Maar probleem komt voor op zowel de SSIDs van Orange, als op de SSIDs van de AP.
Zowel op de 2,4 als op de 5Ghz.

Ik heb nu alle SSIDs een vast kanaal gegeven.
AP 2,4Ghz: kanaal 5
Orange 2,4 Ghz: kanaal 10

AP 5Ghz: kanaal 40
Orange 5Ghz: kanaal 60

Problemen blijven exact hetzelfde.

Storingen van andere WIFI kan het niet zijn, we wonen nogal rustig en kunnen slechts 1 SSID van de buren zien (als we geluk hebben).

Ik heb nergens anders al dergelijk probleem gehad.
Ik ben wel nog op geen enkele plaats geweest waar ze ook dergelijke Orange modem hadden...

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Lastige zaak ....

Wel misschien nog dit: voor de 5 GHz blijf je best onder kanaal 52 , anders kun je in het vaarwater van radars geraken (DFS als je daar meer over wil weten).

Nog een ander vraagje dan: hoe breed heb je uw kanalen ingesteld? Je kan zowel de 2,4 GHz als de 5 GHz smaller of breder instellen.

Zo kun je bvb in de 2,4 Ghz een breedte van 20 MHz of een breedte van 40 MHz instellen (som nog meer ook). Hoe breder je het instelt, hoe hoger uw transfersnelheid KAN zijn En hoe hoger uw kans op storingen natuurlijk. Maar je woont vrij rustig heb ik gelezen ...

Om dat allemaal eens te testen: stel voor de 2,4 en de 5 GHz de kanaalbreedte eens in op de standaard, het minimum. Dan gebruikt uw router/AP slechts exact één kanaal. In sommige routers wordt dat uitgedrukt in MHz kanaalbreedte (bvb in de 2,4 Ghz 20 MHz of 40 MHz), in andere routers wordt het vermeld met een hogere of lagere throughput (bvb voor mijn 2,4 GHz van 54 Mbps tot 450 Mbps; 5 GHz van 289 Mbps tot 1300 Mbps).

Hoe het staat kun je ook alweer in de dia app "WiFi Analyzer aflezen

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Vermits de verbinding op uw AP in hetzelfde bedje ziek is zal het niet aan de modem/router zelf als dusdanig liggen denk ik. Uw AP werkt volkomen zelstandig voor wat betreft WiFi. Uiteindelijk wordt alles via kabel van het AP doorgegeven naar de Orange modem/router.

En uw laptops werken wel, dat is het eigenaardige .... Klopt het dat die enkel op de 2,4 GHz band werken?

Welke waarden kan u meten met de WiFi Analyzer app?

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Nog even de werkende laptops erbij halen. Je hebt nu dus vier verschillende WiFi netwerken, elk met een eigen SSID. Op welke van die vier werken de laptops naar behoren?

0 pluimen
eyegraphic
Gewaardeerd verkenner

Ik had alle SSID's terug samen gezet en de breedtes overal op 20 gezet.
Daarna dan de app laten lopen.
In bijlage een screenshot uit de app.

Laptops inderdaad 2,4Ghz. 
Zowel Orange als TP link zonder problemen.

0 pluimen
Cdt24801
Aspirant sjamaan

Ik zie dat je bij de beveiliging TKIP gebruikt. Kan je dat wijzigen in AES? Dat is een betere keuze.

En dat brengt me bij de volgende test: zet eens (kortstondig, maar je hebt niet weel buren, dus kan geen kwaad) de beveiliging van uw WIFi af. Als je dan wel op WIFi kunt ligt het aan de parameters van de beveiliging.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen